دو تن از محققین گروه های زیست شناسی و شیمی دانشگاه اراک موفق به غنی سازی جلبک های با دوتریوم برای اولین بار در کشور شدند.
کد خبر: ۸۵۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 08 June 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، رئیس روابط عمومی دانشگاه اراک گفت: دو تن از محققین دانشگاه اراک موفق به غنی‌سازی جلبک‌ها با دوتریوم از طریق ایجاد سازگاری در جلبک برای رشد در محیط کشت حاوی 99% آب سنگین شدند.
حسین مستعان افزود: این پژوهش علمی توسط دکتر مجید مهدیه عضو هیات علمی گروه زیست شناسی و دکتر خانمحمدی عضو هیات علمی گروه شیمی در دانشگاه اراک صورت گرفته واین محققان موفق شدند از طریق ایجاد سازگاری در جلبک برای رشد در محیط کشت حاوی ۹۹درصد آب سنگین اقدام کنند.
وی بابیان اینکه مدت زمان اجرای این فرایند ۲سال بود ودراین زمینه اتم دوتریوم بطور کامل جایگزین هیدروژن در زیست مولکول‌ها شد گفت: تنها برخی از موجودات زنده قادر به رشد در غلظت ۱۰۰% آب سنگین هستند و تولید این مولکول های زیستی اهمیت زیادی در صنعت هسته ای کشور دارد.
مستعان ادامه داد:تولید این مولکول های زیستی اهمیت زیادی در صنعت هسته ای کشور دارد چرا که، دوتریوم ایزوتوپ پایدار سنگین هیدروژن است که غالبا بصورت اکسید دوتریوم و با نام آب سنگین در دسترس است.
وی افزود: این عنصر اثر ایزوتوپی قابل توجهی در سیستم‌های شیمیایی و بیولوژیک نشان می‌دهد که به دلیل اختلاف زیاد در جرم اتمی و اسپین هسته‌ای آن نسبت به هیدروژن است.
رئیس روابط عمومی دانشگاه اراک یادآورشد: دوتریوم از نظر خواص مغناطیسی با هیدروژن نیز متفاوت است و می‌توان دوتریم متصل به کربن را در ترکیبات آلی مختلف توسط روش 2H NMR مطالعه کرد.
وی اظهارداشت: این محققین در ادامه تلاش می کنند از جلبک های دوتره برای تهیه محیط کشت دوتره برای کشت باکتری E. coli و سلول های جانوری و بیان پروتئین نوترکیب در آنها به منظور نشاندار کردن پروتئین با دوتریوم برای مطالعات ساختاری و پروئتومیکس استفاده کنند. 
مستعان گفت: تولید زیست مولکول‌های نشاندار شده با ایزوتوپ‌های پایدار (13C, 15N, 18O, 2H or D) یک صنعت بزرگ در بازار مواد شیمیایی بسیار تخصصی است
و کاربرد زیادی در تشخیص7 بیماری، فهم مسیرهای متابولیک در انسان، و پاسخ به سوالات اساسی در زمینه آلودگی های زیست محیطی دارد و بعنوان یک ردیاب، امن‌ترین و موثرترین روش برای مطالعه متابولیسم بویژه در انسان محسوب می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه سنتز شیمیایی مولکول‌های زیستی دوتره بسیار پیچیده و در برخی موارد غیر ممکن است بنابراین روش بیوسنتز از طریق غنی‌سازی متابولیک در موجودات زنده بعنوان روشی جایگرین و مقرون به صرفه در برخی کمپانی های بزرگ دنیا در حال انجام است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار