کد خبر: ۸۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 29 August 2015

رشت - ایرنا - رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت : یک گونه جدید از ماهیان خاویاری توسط محققان این موسسه تولید و در مرحله بهره برداری قرار گرفت.
[یک گونه جدید ماهی خاویاری در کشور تولید شد]

محمدعلی یزدانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تیم کارشناسان موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان خزر با تلاش و پیگیری های مستمر، موفق به تولید گونه ای جدید ، سریع الرشد و زودبازده از ماهیان خاویاری به نام بیگ بستر شدند.
وی خاطرنشان کرد : این دو رگه حاصل تخمک فیل ماهی ماده و اسپرم دورگه ماهی بستر که قبلا در این موسسه تولید شده بود ، طی انجام عملیات تکثیری به روش میکروسزارین بدون کشتن مولد بدست آمده است .
رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر اظهارداشت : از ویژگی های این گونه جدید در مقایسه با والدین ، کوتاه بودن دوره رسیدگی جنسی و سن خاویاردهی است بطوریکه سن خاویاردهی والدین هشت تا 9 سال در این ماهی، به شش تا هفت سال کاهش یافته است.
یزدانی تصریح کرد : تاکنون گونه های بستر ، بیگ بستر، یک گونه تلاقی شده از تاس ماهی سیبری و تاس ماهی ایرانی و برعکس و دو رگه های گونه بلشیپ حاصل فیل ماهی و ماهی خاویاری شیپ در این موسسه تولید شده است.
وی یادآور شد : تعدادی از این گونه ها در مرحله آزمایشی و تعدادی نیز در مرحله تولید انبوه قرار دارند.
رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر ، تولید تنوع گونه های زودبازده و سریع الرشد برای تولید خاویار را یکی از برنامه های این موسسه ذکر و اضافه کرد: محققان این موسسه در تلاش هستند تا در کنار گسترش فعالیت های آبزی پروری ماهیان خاویاری برای اقتصادی کردن این صنعت ، کاهش دوره زمانی تولید و برگشت سریعتر سرمایه گذاری را برای پرورش دهندگان این ماهیان فراهم کنند.
وی یکی دیگر از دستاوردهای موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در سال جاری را کاهش سن بلوغ گونه فیل ماهی ماده پرورشی با پیگیری فرمولاسیون جدید استفاده از فیتواستروژن ها در جیره غذایی ماهیان عنوان کرد و گفت : ساخت این فرمولاسیون توسط محققان این موسسه در سال جاری به وقوع پیوسته است .
یزدانی افزود : فیتواستروژن ها ترکیباتی طبیعی نسق شده گیاهی هستند که ساختار استروئیدی دارند و بر روند رسیدگی جنسی فیل ماهی تاثیر می گذارند و موجب کاهش سن بلوغ این ماهیان می شوند.
وی اظهار داشت : بانک ژن از پنج گونه تجاری دریای خزر در موسسه بین المللی تاسماهیان خاویاری خزر ایجاد شده که تاکنون همه این گونه ها به مرحله خاویاردهی رسیده اند.
وی تصریح کرد : تولید گونه های جدید بمنظور تامین بچه ماهیان مورد نیاز مزارع بخش خصوصی در راستای توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری انجام می شود.
موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در سال 1373 با هدف انجام تحقیقات کاربردی و ارایه راه حل های علمی و مبنتی بر اصول کارشناسی جهت حفظ ذخایر ارزشمند تاسماهیان خزر، حفظ جایگاه های علمی و تولیدی خاویار ایران در مجامع بین المللی و بازارهای جهانی ، دستیابی به تکنیک ها و فنون مبتنی بر اصول علمی توسعه آبزی پروری تاسماهیان ،تولید گوشت و خاویار پرورشی در شهر سنگر از توابع شهرستان رشت در حاشیه رودخانه سفیدرود تاسیس شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار