همیشه یکی از مسائل پیش روی چهره‌های سیاسی مربوط به میزان مشارکت مردم در انتخابات است. حضور پر رنگ مردم قطعاً انتخاباتی گرم و جذاب را ایجاد خواهد کرد. در این گزارش، میزان مشارکت کرمانشاهیان در تمام ادوار انتخابات مجلس بررسی شده است.
کد خبر: ۸۲۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 16 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات همیشه یکی از موضوعات جذاب بین چهره‌های سیاسی و عموم مردم بوده است و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، همیشه در این خصوص صحبت‌هایی مطرح می‌شود. «اینکه مردم احتمالاً چقدر در انتخابات شرکت می‌کنند؟»

برخی نگران از میزان پایین مشارکت مردم هستند و همواره در این خصوص تذکراتی می‌دهند؛ از این رو برای درک درست از میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو، خبرگزاری فارس طی یک گزارش تحقیقی، میزان مشارکت مردم استان کرمانشاه در تمام ادوار انتخابات را گردآوری کرده است تا چهره‌های سیاسی و البته قاطبه مردم با میزان مشارکت‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس آشنا شوند. جزییات این آمار در جدول زیر آورده شده است.

ردیف دوره انتخابات زمان برگزاری میزان مشارکت
1 اولین دوره انتخابات مجلس 24 اسفند 1358 37.8 درصد
2 دومین دوره انتخابات مجلس 26 فروردین 1363 52.36 درصد
3 سومین دوره انتخابات مجلس 19 فرودین 1367 52.14 درصد
4 چهارمین دوره انتخابات مجلس 21 فرودین 1371 63.21 درصد
5 پنجمین دوره انتخابات مجلس 18 اسفند 1374 75.92 درصد
6 ششمین دوره انتخابات مجلس 29 بهمن 1378 71.28 درصد
7 هفتمین دوره انتخابات مجلس 1 بهمن 1382 50.26 درصد
8 هشتمین دوره انتخابات مجلس 24 اسفند 1386 52.28 درصد
9 نهمین دوره انتخابات مجلس 12 اسفند 1390 65.82 درصد
10 دهمین دوره انتخابات مجلس 7 اسفند 1394 60 درصد

بر اساس آمار ارائه شده کمترین میزان مشارکت مردم کرمانشاه در انتخابات مجلس شورای به اولین دور برگزاری باز می‌گردد که 37.8 دهم درصد واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند و پس از آن آمار حضور مردم در پای صندوق رای رو به افزایش گذاشت و بالاترین مشارکت ثبت شده نیز مربوط به دور پنجم انتخابات شورای اسلامی در تاریخ 18 اسفند سال 1374 است که کرمانشاهیان 75.92 دهم به پای صندوق رای رفتند و یک رکورد تاریخی در انتخابات ثبت کردند.

 

بررسی آمارها نشان می‌دهد که هرگاه مجلس در دست اصلاح طلبان بوده است، مشارکت در دور بعدی انتخابات کاهش داشته است

 

میانگین مشارکت مردم در دور پنجم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور نیز یک رکورد تاریخی است و 71 درصد از واجدین شرایط رای به پای صندوق رای رفتند. آن انتخابات با پیروزی مطلق جناح راست (جامعه روحانیت مبارز) همراه بود.

پاسخ به یک سوال؛ آیا اصولگرایان وقتی مشارکت پایین است، برنده انتخابات هستند؟

یکی از ادعاهایی که گاهی از سوی جریان اصلاحات علیه جریان اصولگرا و انقلابی مطرح می‌شود، این است که جناح راست هر وقت مشارکت پایین است، برنده انتخابات است!

با نگاهی که به تاریخچه انتخابات مجلس در سراسر کشور و استان کرمانشاه داریم، متوجه خواهیم شد که این ادعا صحت ندارد.

بر اساس آمار ارائه شده که هر سال توسط ستاد انتخابات استان اعلام می‌ شود، بالاترین میزان مشارکت مردم مربوط به مجلس پنجم است که 75 درصد واجدین رای به پای صندوق‌های رای رفتند که برنده آن انتخابات جناح راست (جامعه روحانیت مبارز) بود؛ پس از آن میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس ششم در استان کرمانشاه 71 درصد و در سراسر کشور 69 درصد بوده است که به سود اصلاح‌طلبان همراه بود.

به دلیل رفتارهای سیاسی آنان و عملکرد نامناسب مجلس ششم مشارکت مردم در انتخابات مجلس هفتم با کاهش 20 درصدی همراه بود و مردم کرمانشاه در سال 82 فقط 50 درصد به پای صندوق رای رفتند و این آمار در سراسر کشور 59 درصد بود که به پیروزی اصولگرایان ختم شد. پس از این مجدداً مشارکت مردم افزایش پیدا کرد و مردم در انتخابات هشتم و نهم به ترتیب 52 و 65 درصد به پای صندوق رای رفتند که میزان مشارکت در سراسر کشور به ترتیب 51 و 64 درصد بوده است.

نتیجه: هرگاه مجلس در دست جناح چپ و اصلاح طلبان بوده است، به دلیل رفتارهای سیاسی و عملکرد نامناسب آنان، مشارکت مردم برای دور بعد در انتخابات کاهش داشته است. این معادله در خصوص اصولگرایان برعکس می نماید. چنانچه که بالاترین مشارکت مربوط به مجلس پنجم با 75 درصد رای است و مردم برای انتخابات مجلس ششم 71 درصد به پای صندوق رای رفتند و اصلاح طلبان پیروز میدان شدند، اما پس از اتمام مجلس ششم که در قبضه اصلاح طلبان بود مشارکت مردم برای انتخابات در دور هفتم با کاهش چشمگیر 20 درصدی همراه بوده است، اما پس از به دست گیری مجلس به دست جریان اصولگرا، مجدداً روند مشارکت مردم روند افزایشی داشته است.

اما اصلاح طلبان همیشه کاهش مشارکت را به دلیل رد صلاحیت‌ نیروهای خود عنوان می‌کنند. این در حالی است که عملکرد آنان در مجلس ششم موجب کاهش مشارکت 20 درصدی مردم در انتخابات دور بعدی شد.

 

در نمودار خطی مشخص است که مشارکت پس از مجلس ششم (اصلاح طلبان) دچار کاهش شده و بعد از به دست گیری مجلس به دست اصولگرایان میزان مشارکت مردم رو به افزایش است

از این رو، می توان پیش بینی کرد که با توجه به عملکرد ضعیف مجلس دهم که در راس آن جریان اصلاحات و حامیان دولت قرار داشتند، احتمالاً در این دوره نیز مشارکت مردم تا حدودی کاهش داشته باشد؛ اما بسیاری به دنبال این مسئله هستند که کاهش مشارکت را به مسائل سیاسی و امنیتی و اقتصادی گره بزنند؛ این در حالی است که اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه که یک سال پس از انقلاب برگزار شده است، مشارکت فقط 37 درصد بوده است.

از این رو و بر اساس تجزیه و تحلیل میزان مشارکت رای دهندگان، می توان اینطور بیان کرد که مردم بر خلاف تصور رایج، مسائل مربوط به مجلس و عملکرد آن را زیر نظر داشته و مشارکت آن‌ها تبعی از رفتار مجلس نشینان بوده است. هرگاه این عملکرد مناسب بوده، مشارکت رای دهندگان بالا رفته و بالعکس. از این رو با توجه به اینکه عملکرد مجلس دهم به شدت زیر سوال کارشناسان و عموم مردم است، به نظر می‌رسد بنابر رویه رای دهندگان در چهل سال گذشته این بار نیز همانند سال 82 مشارکت مردم نسبت به دور دهم کمی کاهش داشته باشد.

همانطور که اشاره شد، در صورت کاهش مشارکت رای‌دهندگان (زیر 60 درصد که در انتخابات مجلس دهم اتفاق افتاد) انگشت کاهش مشارکت به سوی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید می‌رود، چرا که عملکرد ضعیف آنان موجب این مسئله شده است. البته آنان یک بهانه نخ‌نما دارند که هر بار به کار می‌گیرند؛ «رد صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت شده است»!

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار