دادستان اراک :
دادستان اراک گفت: استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی خط قرمز دستگاه قضایی است و در صورت مشاهده با متخلفات برخورد می شود.
کد خبر: ۸۲۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ 10 February 2020

استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی جرم است

به گزارش تابناک مرکزی،قاسمی درنشست توجیهی هیئت اجرایی بازرسی نظارت دادستان اراک و فرماندار شهرستان اراک با کاندیداهای نمایندگی مجلس دوره یازدهم با بیان اینکه قانونگذار در پیش ، حین و بعد از انتخابات، ضمانت های اجرایی و کیفری قرار داده است افزود: در صورتی که رفتار فردی شامل این موارد شود تحت تعقیب قرار می گیرید و ما متولی این موضوع هستیم و در این زمینه سوگند یاد کرده ایم از هیچ جناح ،گروه و یا حزبی را طرفداری نکنیم و نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی توسط بعضی از افراد بی‌تقوایی هایی در حال انجام شدن است یاد آورشد: این افراد به تخریب نامزدها و مسئولان اجرایی اقدام می کنند و خود را به ظاهر متدین و متقی می دانند.
قاسمی با بیان اینکه پست هایی که به مسئولین داده می‌شود یک امانت است گفت: بدا به حال کسی که به این پست‌ها دلخوش کند.
وی با بیان اینکه نشر اکاذیب جرم است و بدون دلیل و اطلاعات موثق سخن گفتن جرم محسوب می شود و مجازات دارد افزود: در دوره های گذشته با دیوار نویسی و تخریب اموال عمومی توسط ابزارهای تبلیغاتی نامزدها خساراتی به اموال عمومی وارد شد که با برخورد دستگاه قضایی مواجه شدند و با خاطیان برخورد شد و خسارت از آنها گرفته شد.
وی ادامه داد:

تخریب اموال عمومی جرم محسوب می شود و شهرداری موظف است قسمتهایی را مشخص کند تا در قسمت های مختلف از شهر نامزدها بتوانند تبلیغات خود را در آن محل ها در معرض دید مردم قرار دهند.


وی اضافه کرد: عکس گرفتن نامزد ها با مسئولین و قرار دادن آن در فضاهای انتخاباتی ممنوع و جرم محسوب می شود همچنین انجام فعالیت های تخریبی علیه نامزدها و هتک حرمت آنها جرم است و نامزدها تنها می توانند خود را اثبات کنند و در مورد برنامه ها ، اهداف و عملکرد خود سخنرانی کنند.


قاسمی با بیان اینکه درجلسات سخنرانی های نامزدها اقدام برای تخریب و برهم زدن جلسه جرم محسوب می شود گفت: افراد می توانند سوالات خود را بر اساس شرایط اعلام شده در جلسه به سمع و نظر سخنران رسانده و پاسخ را دریافت کنند و هر گونه اقدامی برای برهم زدن جلسه سخنرانی و انتخاباتی جرم محسوب می‌شود.
وی استفاده از کاروان های تبلیغاتی و همچنین استفاده از بلندگو و ابزارهای صوتی و تبلیغاتی در خارج از ستادهای نامزدها را ممنوع اعلام کرد وافزود: مسدود کردن خیابان ها توسط هواداران نامزدها جرم محسوب می شود.
وی دخالت مسئولین در فرایند انتخابات غیر قانونی وجرم است یادآورشد: متأسفانه بعضی خود را نماینده فرماندار استاندار و دادستان و غیره معرفی می کنند ، که در این صورت باید مدارک مستند داشته باشد.


قاسمی با بیان اینکه خط قرمز ما نظام است و با هرگونه اغتشاش و تخریب شدیدا برخورد خواهیم کرد گفت: با تمام وجود دنبال اجرای عدالت هستیم، جان ناقابلی داریم و اندک آبرویی که آن را هم در این راه خواهیم داد.


وی با بیان اینکه مردم بیش از هر چیزی به اجرای عدالت و مبارزه با تبعیض نیاز دارند افزود: نامزدهایی که رای آوردند اگر علاقه‌مند بودند ،حاضریم با آن‌ها گفتمانی داشته باشیم و مشکلات و نواقص قانونی را به اطلاع آنها برسانیم که درچه جاهایی مشکل و خلاء قانون داریم و وضع نشدن قانون در این جاها موجب ایجاد مشکلات عدیده ای در سطح جامعه شده است.

استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی جرم است

اسکندری رئیس هیئت نظارت اراک هم با بیان اینکه شورای نگهبان در برگزاری انتخابات از ابتدا تا انتهای آن نظارت دارد گفت: این شورا در حال حاضر در حال بررسی صلاحیت ها است و تا ۲۲ بهمن تایید نهایی مشخص می شود و هم اینک در بعضی از نقاط در حال انجام و پیگیری است و نتایج قطعی توسط فرمانداری ها به نامزدها در روز ۲۲ بهمن اعلام می شود.
وی با بیان اینکه آنچه که در مورد تایید صلاحیت ها مورد نظر ما قرار دارد، قانون است افزود: در این مورد سوگند یاد می کنیم که از هیچ جناح ، حزب و گروهی حمایت نکرده و جانبداری نمی کنیم.


وی با بیان اینکه در قانون انتخابات ما شرایط بسیار آسان و راحتی وجود دارد یاد آورشد:اشخاصی که یک ساعت سابقه کار اجرایی ندارند با داشتن مدرک فوق لیسانس و یا گواهی موقت می تواند ثبت نام کنند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و این یک برکت در نظام جمهوری اسلامی است اما کاستی‌هایی هم وجود دارد که در دست بررسی است.


اسکندری با بیان اینکه در گزینش ها و تایید صلاحیت ها کف موضوع را در نظر گرفته ایم و با کمترین سختگیری به مسائل نگاه کرده و افراد را تایید صلاحیت می کنیم گفت: در شهرستان اراک نامزدها می توانند به ازای هر دو صندوق یک نماینده معرفی و همچنین آنها می توانند نماینده را به صورت مشترک معرفی کنند و این موضوع منع قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه نامزدها می‌توانند نمایندگان خود را پنج روز قبل از شروع انتخابات یعنی ۲۷ بهمن ماه لغایت اول اسفند ماه به هیئت نظارت معرفی کنند افزود: مبحثی به نام ستاد مردمی نداریم و در ازای هر منطقه شهری یک ستاد بانوان و یک ستاد برای آقایان برای هر نامزد می تواند وجود داشته باشد.


وی گفت: نمایندگان نامزدها هیچ گونه حق دخالتی در اجرا و نظارت بر نحوه اجرای انتخابات را ندارند تنها بر روند اجرای انتخابات برای اطلاع به نامزد مورد حمایت می توانند حضور داشته باشند.

استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی جرم است

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار