مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: کنترل سوخت مازوت نیروگاه حرارتی باهماهنگی دادستان اراک دراستانداری انجام شده است وهم اینک پیگیر پلمپ لوله های انتقال سوخت مازوت به نیروگاه هستیم.
کد خبر: ۸۱۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 19 January 2020

رضا میرزایی در گفتگو اختصاصی باخبرنگار تابناک مرکزی با تاکید براینکه نیروگاه حرارتی از این به بعد از مازوت استفاده نمی کند افزود:درشرایط حاضر به علت افت فشار گاز نیروگاه به اندازه سوخت گاز دریافتی برق تولید می کند واجازه تولید برق با سوختی دیگر را ندارد.

وی با اشاره به 29 دی ماه که روز ملی هوای پاک نام گذاری شده است گفت:  شعار این روز درسال جاری، هوای پاک اقدام و عمل نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال اراک تاکنون 40 روز ناسالم داشته ایم افزود:  این میزان در سال گذشته 44 روز بوده است که نسبت به مدت مشابه 10 درصد کاهش داشته ایم .

وی اظهارداشت: با هماهنگی این اداره کل با مراکز معاینه فنی شهرداری در میدان صنعت این مرکز در روز 29 و30 دی ماه با 60 درصد تخفیف به مردم خدمات رسانی می کنند.

 میرزایی افزود: همچنین دو مرکزی معاینه فنی درسردشت ویک مرکزدر جاده تهران با 50 در صد تخفیف در این دو روز به مردم خدمت رسانی می کنند، در تمامی شهرستانهای استان هم این اقدام انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ورود 20 دستگاه اتوبوس در دی ماه به ناوگان حمل و نقل عمومی باعث بهبود وضعیت هوای اراک شده است گفت: خارج کردن خودروهای فرسوده از مدار سبب کاهش آلودگی هوا شده است.

وی آلودگی هوا را یکی از چالش های دنیای امروز برشمرد وافزود: کلانشهر اراک یکی از هشت  شهر آلوده کشور است که زمانی بیشترین تعداد روزهای آلوده را داشته و مسائل مختلفی باعث شده که این آلودگی کاهش پیدا کند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصوب هیات وزیران در سال ۸۷ گفت:

 با تصویب این طرح تمام جوانب آن بررسی و مجموعه اقدامات لازم برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ و با تامین اعتبارمورد نیاز دستگاه اجرایی آغازشد.

میرزایی با اشاره به دلایل کاهش آلودگی هوای اراک، احداث تقاطع های غیرهمسطح در سطح شهر اراک ، افزایش سرانه فضای سبز ، انتقال صنوف مزاحم شهری از مرکز شهر را از جمله این اقدامات اعلام کرد وگفت: بخشی از صنوف مزاحم از مرکز شهر منتقل شده   و قسمتی هم در دست پیگیری است تا این صنوف  به روبروی محل تره بار جدید انتقال داده شوند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه صنوفی که آلودگی شهری دارند به عنوان صنوف آلاینده محسوب می‌شوند یادآورشد:مبحث در نظر گرفتن شعاع استقرار صنایع آلاینده برای اراک ۳۰ کیلومتر و برای اصفهان 50 و برای تهران ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته و مصوب شده است.

وی با بیان اینکه در این جلسه صنایع  دسته بندی شده اند و صنایعی که پتانسیل انتشار آلایندگی دارند باید در خارج از این شعاع مستقر شود ادامه داد: در این زمینه شهرک صنعتی خیرآباد خارج از شعاع بود و یا بعضی از صنایع بزرگ که در حاشیه شهر بودند، زمین به آنها واگذار شدوتعدادی از آنها منتقل شده اند.

میرزایی با بیان اینکه بعد از این مصوبه استقرار در داخل این شعاع صورت نگرفته است و آنهایی که داخل این محدوده بودن ملزم به سیستم های کنترل آلایندگی شده اند افزود: سال گذشته با توجه به پیگیری هایی که تمام شهروندان اراکی داشتند ما پایان جمع آوری دیگ های آلاینده آلومینیوم را داشتیم که یک توفیق بزرگی بود.

وی، جمع آوری دیگهایی که بدون هیچ گونه نظارتی و هیچ گونه سیستم کنترلی دقیقا همان دیگ را باز سازی و مجدد فعالیت می‌کردو هیچ مسیر خروجی دود مشخصی نداشت و  فاقد قابلیت اندازه گیری میزان آلودگی بود را از جمله اقدامات  اداره کل محیط زیست استان مرکزی اعلام کردو گفت: اگر کارگاههای قدیم شرکت آلومینیوم را مشاهده می کردید انتشار آلودگی از همه جای سالن خارج می‌شد و قابل کنترل نبوداما سال گذشته تمام خطوط و دیگها بهینه سازی شد و سیستم های کنترلی بر روی آن قرار گرفت و در حال حاضر کاملا قابل رصد است.

میرزایی سال 97 را سال جمع آوری دیگ های آلوده در شرکت آلومینیوم ذکرکرد وافزود: یکی دیگر از اقدامات این اداره کل در زمینه کنترل سوخت نیروگاه حرارتی شازند بود چراکه این نیروگاه ساخته شده کنار پالایشگاه  از سوخت مازت برای تولید برق استفاده می کرد که با تلاش مردم ومصوبات دولت مقرر شد نیروگاه مطلقاً از سوخت مازت استفاده نکند.

میرزایی با بیان اینکه هم اینک درداخل شهر اراک ۴ دستگاه های پایش ودر شهرستان شازند و ساوه هرکدام  یک دستگاه پایش برای  رصد کردن کیفیت هوا داریم گفت: زمانی که نیروگاه از سوخت مازوت استفاده میکرد، میزان دی اکسید گوگرد در دستگاه به میزان بالا نمایش داده میشد، درحال حاضر که از مازوت استفاده نمی‌کند از آلاینده های شهر اراک گزینه دی اکسید گوگرد حذف شده است و هیچ کدام از نمایشگرها استفاده از دی اکسید گوگرد را نشان نمی‌دهد.

وی اظهارداشت: گاز سوز شدن نیروگاه یکی از پیگیری های و اقدامات مهم مجموعه محیط زیست استان مرکزی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک و شهرستان شازند بود ونتیجه آن شد که پارامترهای آلودگی هوای اراک تغییر کند.

وی اضافه کرد: هم اینک با توجه به اقدامات انجام شده ، از ابتدای سال 97 تنها پارامتر آلودگی هوای شهر اراک تنها ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است و منشاء ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون گازهای خارج شده از اگزوز خودروها و برخی از وسایل گازسوزو تعدادی از صنایع سندبلاست ها و شات بلاستها است که فعالیت های آنها هم بسیار محدود شده است.

میرزایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی اراک گفت: اراک یک کریدور شمال به جنوب است و قسمت اعظم آلودگی این شهر به دلیل تردی است که از کمربندی شمالی و جنوبی اراک انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور و استان برای تعطیلی دستورالعمل و کارگروه اضطرار داریم واین گونه نیست که اگر پارامتر ما یک عددی را نشان داد مبنای اعلام تعطیلی قرار گیرد افزود: متاسفانه گروهی از افراد برای جذب بیشتر مخاطب اقدام به اظهار نظر غیر کارشناسی و شایعه پراکنی می کنند در صورتی که براساس مصوبه هیئت  وزیران در این زمینه، اعضای کارگروه اضطرار مشخص  هستند  و فرایند به این شکل است که ابتدا هواشناسی پیش بینی کند که چه ساعت هایی سکون هوا داریم ، سپس میزان آلودگی را سازمان محیط زیست اعلام می کندو و این اعلام به صورت لحظه ای است.

میرزایی با بیان اینکه تمام شهرهای استان مرکزی به صورت شفاف به این اطلاعات دسترسی دارندگفت:  سامانه کنترل پایش آلودگی هوای کشور که تمام کلانشهرها و جزئیات ایستگاه ها را در آن نمایش می دهد، شاخص AQI  تا عدد ۵۰ وضعیت هوا پاک است، ۵۰ تا ۱۰۰ درجه هوای سالم از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروههای حساس وعدد ۱۵۰ به بالا  ناسالم برای تمام گروه ها و بالای 200 بعد از آن هم حالت اضطرار و خطرناک می شود.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی یاد آورشد: شهروندان باید بدانند زمانی که هوا ناسالم می‌شود، کنترل دستگاهها و حساسیت ما بیشتر می‌شود بنابراین حتی اگر سامانه قطع شود ،مرکز کنترل و پایش هوای اراک داده‌ها را از دستگاهها جمع آوری و در خود ذخیره می‌کند ما وظیفه داریم اطلاع رسانی کنیم و کوتاهی در حق مردم نخواهیم کرد واگر اطلاعاتی هم از زمان‌های گذشته نیاز داشته باشند می توانند این اطلاعات را از ما دریافت کنند. و قابل استناد است.

وی با اشاره به اینکه مبنای تشکیل جلسات زمانی است که دستگاه های سنجش آلودگی هوا عدد ۱۵۰ به بالا را نشان دهند گفت: این اعداد هم به صورت میانگین است وامکان دارد نوسانات سینوسی داشته باشیم که در یک لحظه غلظت آلاینده های هوا بالا برود فقط میانگین مبنای تصمیم‌گیری است.

 میرزایی با بیان اینکه باید وحدت رویه داشته باشیم افزود : تعطیل کردن بدون مورد و برمبنای نظر غیر کارشناسی هزینه هایی به دولت ومردم تحمیل میکند بنابر این ما به مردم اطمینان می‌دهیم که به عنوان متولیان این قسمت گزارش های صحیح و به موقع به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه تابلوهای نمایشگر کیفیت هوا درسطح شهر در حال حاضر به صورت لحظه ای بیانگر کیفیت هوا هستند اظهارداشت:  این درحالی است که در گذشته اینطوری نبود واطلاعات نمایش داده شده مربوط به 24 ساعت قبل نمایش داده می شد ولی هم اینک دیتا ها به روز نمایش داده می شود و دیتای تابلوها دیتای روی سامانه کشوری است.

وی ادامه داد: این اقدام با همکاری و کمک شهرداری کلانشهر اراک انجام شده است و تابلوهای نمایشگر کیفیت هوا کلانشهر اراک در حال حاضر در میدان های شریعتی،  سرداران و حافظیه قراردارند.

وی با بیان اینکه حفاظت محیط زیست یک حفاظت شکننده است گفت: ما از مردم این انتظار را  داریم که اگر در شعاع ۳۰ کیلومتری اراک مواردی ایجاد آلایندگی مستقر شده است به ما اطلاع دهند و رسانه‌ها هم برای پایداری این موضوعات کمک کنند.

 وی با اشاره به  کوره های آجرپزی در سمت فراهان هم گفت: باید این نکته را اشاره کنم که تمامی آنها در حال حاضر گاز سوز شده اند و اگر دودی مشاهده میکنید بر سر این کوره ها به خاطر بخار نمک استفاده شده بمنظور سفیدی آجرو استفاده از مازت برای چرب بودن قالب های استفاده شده در فرایند تولید است که به این کوره ها اضافه می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار نقطه ای که دستگاه های پالایش و اندازه گیری آلودگی هوا درکلانشهر اراک مستقر ودر حال سنجش کیفیت هوا هستنداظهارداشت: اداره کل محیط زیست ،استانداری مرکزی ، پارک آزادی و ایستگاه شریعتی کنار دانشگاه محل استقرار دستگاه های پالایش واندازه گیری آلودگی هوا در اراک هستند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به پایش کیفیت هوای توسط شرکتهای خصوصی گفت: این مهم در دو مبحث می باشد یکی داخل کارگاه که وظیفه بهداشت کار ،دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل کار و رفاه اجتماعی است و آنها این موارد را کنترل و رصد می‌کنند .

وی با اشاره به اینکه بخشی از آن  آلودگی را که واحدها به محیط اضافه می‌کند توسط مجموعه محیط زیست  پیگیری می‌ شود افزود: تمام واحدهای صنعتی که پتانسیل آلودگی دارند در حال رصد شدن و پایش هستند و این رصد و پایش توسط واحدهایی که سازمان به بخش خصوصی واگذار کرده  تحت عنوان آزمایشگاه‌های محیط زیست و در کنار این آزمایشگاه ها ، آزمایشگاه ومرکز پایش محیط زیست قرار دارد که به صورت موردی این بخش ها را کنترل می کنند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های خاصی برای مواجهه با واحد های متخلف وجود دارد و در نهایت واحدی که به اخطارها توجه نکند مسدود و پلمپ می‌شود گفت: این اقدام توسط دستوراتی که از مرجع قضایی اخذ می شود انجام می گیرد چرا که محیط زیست بطور دائم با این موضوعات روبرو است.

 میرزایی با بیان اینکه از ابتدای امسال نزدیک به ۴۰ واحد ذوب ضایعات غیرمجاز را در حاشیه شهر اراک پلمپ کردیم گفت:  در مجموعه محیط زیست بررسی های شبانه وبازردید های خارج از زمان اداری هم داریم و به صورت مستمر در زمان های متناوب از واحدهایی که پتانسیل آلایندگی دارند مراجعه وبازدید می کنیم.

 وی با اشاره به بازدید از شهرک‌های وواحدهای  صنعتی یادآورشد: واحد صنعتی ممکن است  به دلیل اشکالاتی که برای آن ایجاد شده است به صورت  لحظه آلایندگی داشته باشد وبر اساس دستورالعمل ما باید اخطار مهلت داری  به آن  دهیم که اگر در مهلت قانونی برطرف نشود بقیه مراحل قضایی برای آنها پیگیری می‌شود.

میرزایی با اشاره به  صدور مجوز معاینه فنی به مدت یکسال برای خودروها گفت:

خودروها زمانی که به معاینه فنی مراجعه می‌کند به مدت یکسال مجوز دریافت می‌کنند و ممکن است خودرو امروز که معاینه فنی دریافت می کند  فردا دچار آلاینده شود ولی مجوز یک ساله را دارد بنابراین داشتن برگه معاینه فنی دلیل بر سالم بودن وسیله نقلیه از نظر آلایندگی نیست.

وی با بیان اینکه با مراکزی که به صورت صوری اقدام به صدور معاینه فنی کرده‌اند برخورد میشود افزود: این اداره کل اقدام به راه اندازی سامانه سیمفا کرده است که تمام معاینه فنی ها را رصد می کند و مجهز به سیستم پلاک خوان شده اند، درگذشته بدون مراجعه خودرو به محل های معاینه فنی مجوز معاینه فنی هم دریافت می کرداما هم اینک باید خودرو در محل حضور داشته باشه و دیتاهای آنها نیز به صورت آنلاین نمایش داده شود.

میرزایی با بیان اینکه خودرو زمانی که در محل معاینه فنی است چند سیستم در حال رصد کردن آن هستند گفت: مقرر شده به محیط زیست اختیارات و دسترسی بیشتری داده شود و ما پیگیر این موضوع هستیم که این امر تحقق یابد.

میرزایی با بیان اینکه مقوله شکار یک موضوع بسیار پیچیده ای است و هدف سازمان محیط زیست نهادینه و همگانی کردن این موضوع است  گفت: بدون شک اگر  با تمام توان و پرسنل در اطراف تالاب میقان حضور داشته باشیم نمی‌توانیم از شکار غیرقانونی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه حاشیه تالاب میقان نسبت به بقیه تالاب‌های کشور مردم خوبی دارند و اطلاع رسانی خوبی هم  انجام شده است.افزود: از سویی هشدارهای داده شد مبنی بر این موضوع که بعضی از پرندگان آبزی و کنار آبزی دارای آلودگی هایی هستند که می تواند مخازن انتقال ویروس باشند. در حال حاضرتردد در داخل تالاب میقان بسیار سخت است وقابلیت قایق سواری و پیاده روی وجود ندارد وپرنده ها در داخل تالاب میقان در قسمتهای جزیره مانند هستند که به نیزار وصل می شود .

وی ادامه داد: اگر شما به تالاب میقان مراجعه کنید می ببینید آرامشی که پرندگان دراین قسمت دارند نشان از این است که کمترین تخلف انجام می شود و پرنده ها با فاصله بسیار زیاد با مراجعین قرار دارند زمانی که این پرندگان برای تغذیه به آبگیرها مجاور در محدوده تالاب مراجعه می‌کنند و سدها و بندهای خاکی که در آنجا وجود دارد امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد اما درمجموع امکان شکار آنها به حداقل رسیده است زیرا آنجا به منابع دست ساز بر عوامل محدودکننده فیزیکی مجهز شده است.

میرزایی با اشاره به اینکه شکار چهارپایان در این فصل در حال حاضر در کشور مطرح است گفت: متاسفانه نظرات غیرکارشناسی دراین زمینه داده می شود زیرا ظرفیت مناطق ما در دسترس همه قرار ندارد و نمیدانند پتانسیل شکار در این منطقه  به چه میزان است و از سویی طبیعت به صورت خود کنترلی تعدادی از این موضوعات را کنترل میکند وی ادامه داد: در حال حاضر کفتار ،گراز و گرگ برای طبیعت مفیدهستند وتمام اجزایی که خداوند خلق کرده حتی حشرات هم برای طبیعت مهم است و مجموعه همکاران ما این موضوعات را رصد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل شکار دریافت مجوز آن است گفت: متاسفانه برخی از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه هم وجود دارد که گفته می‌شود نباید شکار انجام شود اما نظر بنده این است که هر چیزی بر مبنای نظر کارشناسی باید انجام شود وبرمبنای ظرفیت و پتانسیل منطقه هفتاد قله با توجه به پوشش گیاهی ،آب و پتانسیل های موجود تعداد واحدهای دامی از نظر حیات وحش که امکان حیات در منطقه دارند به چه میزان است آیا صدهزار قوچ  را میشود نگه داری کرد یا اینکه طبیعت به صورت خود کنترلی بیش از 4 یا 5 هزار را بیشتر نمی تواند حمایت کند؟

میرزایی اضافه کرد: تنها سازمانی که باید زیر ساخت های حیات را سالم به نسل بعد تحویل دهد وبه نوعی متولی نسل های آینده سازمان محیط زیست است.   وی ادامه داد: سایر دستگاه ها ی خدمات رسان متولی رفع احتیاجات زمان حال و گذشته مردم هستند واگر کوتاهی کنیم آیندگان ما را نخواهند بخشید . وی با بیان اینکه خوشبختانه از ۱۵۰ سال گذشته تا کنون که شیر ایرانی منقرض شد سایر گونه ها ی جانوری را با همین روش توسط دوستان محیط بان ما مورد حفاظت قرار گرفته اند افزود: بعد از انقلاب نزدیک به ۱۱۴  شهید مدافع حیات داده ایم و آماده برای حفاظت از نمونه آیات الهی و نشانه های خداوند در معرض اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز و قاصبین حیات وحش قرار بگیریم .

 وی با بیان اینکه تعداد نیرو های ما بسیار محدود است و این کمبودظرفیت نیرو به ما آسیب وارد می‌کند گفت: دستورالعمل ها و استانداردهای بین المللی برای هر3هزار هکتار یک محیط بان است و براساس این استاندارد برای منطقه  98هزار هکتاری هفتاد قله باید حداقل ۴۰ محیط‌بان داشته باشیم ،زیر ساخت های پاسگاه و امکانات موجود است اما تعداد نیروهای ما محدود است و مصوب شده هر سال تعدادی نیرو به خدمت گرفته شودوبه همکاران محیط‌بانمان اضافه شود  .

وی با بیان اینکه تمام مسئولیت مناطق حفاظت شده به عهده محیط زیست است که تقریبا 11 درصد مساحت استان مرکزی می باشد گفت: کنترل زیر ساختاها وذخایر گونه های گیاهی و جانوری وغیره  به عهده این نهاد است  البته دوستان منابع طبیعی هم در این موضوع  به ما کمک می کنند وطرحها و برنامه هایی دارند که  در مناطق زیست محیطی اجرا می کنند مانند مقوله آبخیزداری که در دره گردو در حال اجراست و در مناطق هفتاد قله هم اجرا خواهند کرد .

وی با بیان اینکه در منطقه هفتاد قله قصد داریم قسمتی از آن را  ارتقا دهیم واین منطقه را به پارک ملی تبدیل کنیم گفت: هم اینک در حال پیگیری های لازم برای  انجام این مهم هستیم و به زودی تحقق می یابد.

میرزایی با اشاره به اینکه در دره گردو بدلیل اکوسیستم های طبیعی که وجود دارد سازمان جنگلها و مراتع آنجا دخیل است واز محیط زیست نیز نظر خواستند تا اقدامات انجام شده متناسب با منطقه باشد گفت: گونه های مهاجم متاسفانه در بعضی از اکثر نقاط کشور مشاهده شده است واین مهم موضوعی است که هم در حوزه جانوری و گیاهی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گاه گونه ای را مورد حمایت قرار دادند و این باعث آسیب به گونه های دیگر در حوزه گیاهی و جانوری شده است یادآورشد:برای مثال راکون و سنجاب که اصلاً در ایران نبوده و کنترل کننده آن به صورت طبیعی در منطقه وجود ندارد آورده شده و در حال حاضر تعداد آنها بسیار زیاد شده است.

میرزایی با بیان اینکه اصلی ترین موضوعی که در حال حاضر می تواند به گونه‌های گیاهی حفاظت شده آسیب برساند کمبود آب است گفت: اگر سطح آب  تالاب میقان را در دشت کویر میقان افت پیدا کند ریشه‌های درختان از پایین دسترسی به آب ندارند و دچار خودسوزی می شودبنابراین اگر حق آب های زیست محیطی رعایت نشوند و اگر این حق آبه به هر دلیلی تامین نشود ویا بدلیل برداشت بسیار زیاد از سفره های زیرزمینی بندهای خاکی  غیر اصولی اینها تامین نشود می‌تواند این آسیب ها را در این حوزه درپی داشته باشد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار