شفیعی شهردار اراک:
محمد کریم شفیعی شهر دار کلانشهر اراک گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا همزمان با دهه مبارک فجر آغاز می شود.
کد خبر: ۸۱۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ 12 January 2020

به گزارش تابناک مرکزی، محمد کریم شفیعی در آیین رونمایی از ناوگان حمل ونقل وسامانه هوشمند جمع آوری پسماند خشک از مبدا در جمع خبرنگاران افزود:
براساس پروتکلی که با سازمان یونسکو داشتیم شهر اراک را به عنوان شهر یادگیرنده در حوزه پسماند شناخته شد.
وی با بیان اینکه در سال جاری اراک به جمع شهرهای یادگیرنده اضافه شده است یاد آورشد: در مبحث پسماند براساس پروتکلی که با سازمان یونسکو داشتیم شهر اراک را به عنوان شهر یادگیرنده در حوزه پسماند شناخته شد.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در تعهدات شهرداری در زمینه شهر های یادگیرنده بایدانجام شود، آموزش و اجرایی جمع آوری پسماند خشک از درب منازل است.
شفیعی با بیان اینکه روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله از اراک و شهرهای اطراف در محل دفن زباله ریخته می شود گفت: سرانه تولید زباله در اراک در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم برای هر نفر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فرایند دفن زباله در اطراف شهر اراک انجام میشود و هیچ گونه تفکیکی به صورت مکانیزه انجام نمی شود.
وی افزود: تفکیکی که درحال حاضر انجام میشود توسط بخش های غیررسمی و کودکان کار و ... است که منظره بدی برای حوزه اجتماعی شهر ایجاد می کند و این ناهنجاری موجب شد در بحث آموزش و اجرا تفکیک پسماند از درب منزل را آغاز کنیم و از روش‌های جدیدی که همه شهرهای پیشرفته دنیا در حال انجام آن هستند بهره گیریم.
شفیعی در ادامه گفت: نحوه آموزش درشهر های یادگیرنده اولین مرحله از اجرای هر برنامه است که در مدارس ابتدایی کودکستان ها و حوزه های شهری می توانند یاریگر شهرداری باشند.
شهردار اراک با بیان اینکه مدیریت شهری بدون همکاری و مشارکت شهروندان نمی توانند برنامه های خود را به نحو احسن انجام دهد اظهار داشت: وظایفی که در شهر بر اساس قانون برای ما تعریف شده است صرفا با همکاری مردم امکان تحقق آن وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت فعلی شهر، نمی توانیم سرمایه گذاری های کلان در حوزه پسماند انجام دهیم چرا که میزان سرانه زباله در شهر اراک نسبت به سایر شهرها مانند تهران که به ازای هر نفر تقریباً ۱۲۰۰ گرم است در حدی نیست که ما بتوانیم برای عقد قرارداد با شرکت های بزرگ به منظور استخراج انرژی یا تولید کود کمپوست و موضوعاتی ازاین قبیل اقداماتی انجام دهیم .
وی با بیان اینکه خوشبختانه با شرکت ماشین سازی در زمینه تولید انرژی از زباله درحال انجام مذاکرات اولیه برای اجرا این طرح هستیم گفت: حداقل میزان زباله برای تولید انرژی تقریبا روزانه 500 تن است که در حال حاضر درمجموع ما ۴۰۰ تن با شهرهای اطراف زباله داریم.
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از این حجم زباله تولیدی زباله ای هست که می توانیم توسط شبکه پاکزی جمع‌آوری کنیم که تقریبا روزی ۳۰ تن می شود افزود: درصورتی که بتوانیم در سطح شهر اراک این کار را انجام دهیم روزانه به میزان 30 تن بازیافت کرده و مواد جدید تولید کنیم و این امرموجب تولید شغل و کسب درآمد می شود.
شهردار اراک ادامه داد:ا ولین محلی که پیش‌بینی کردیم برای اجرای این طرح در سطح کلانشهر اراک به عنوان محله پایلوت منطقه مسکن است که حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.
وی افزود: فاز اول کوی مسکن است و در برنامه های بعدی کل مناطق اراک در مدت زمان بندی مشخص این برنامه اجرا خواهد شد.
عسگری معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم گفت:طرح تفکیک زباله از مبدا توسط شورای شهر تدوین و در شهرداری در مدت چهار ماه، انجام کارهای مطالعاتی و اقدامات لازم برای اجرا آن مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: آغاز بکار این طرح از دهه فجر خواهد بود و به تفکیک زباله از مبدا به صورت رسمی از این تاریخ آغاز می شودو پس از اجرا و رفع مشکلات اولیه در منطقه پایلوت در یک بازه زمانی مشخص این طرح برای تمامی مناطق شهر اجرا خواهد شد .
بختیاری مدیرعامل شرکت اکسون ویژن به عنوان پیمانکار مجری این طرح هم توضیحاتی در باره نحوه ارتباط همشهریان با عوامل اجرایی ارائه داد و گفت: همشهریان ما پس از نصب نرم افزار و یا از طریق شماره چهار رقمی ۳۸۰۳ درخواست خود را برای ما ارسال کنندو سپس یک بسته رایگان درب منزل به آنها تحویل داده می شود.
وی افزود: پس از آن درخواست های خود را داخل برنامه برای ما ارسال میکنند و همکاران ما به درب منزل مراجعه کرده و با دریافت پسماند های آن ها در ازای دریافت وجه مورد نظر به حساب بانکی واریز خواهد شد.
لازم به ذکر است در این طرح 7 دستگاه خودرو به همراه 2 عدد متور سیکلت برای جمع آوری پسماند در نظر گرفته شده است.

طرح تفکیک زباله از مبدا در دهه فجر آغاز می شودطرح تفکیک زباله از مبدا در دهه فجر آغاز می شود

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار