امیرکبیر - هزاوه
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: برای اولین بار در کشور بنیاد علمی ـ فرهنگی امیرکبیر در اراک تشکیل می‌شود
کد خبر: ۸۱۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ 11 January 2020

بنیاد علمی فرهنگی امیرکبیر تشکیل می‌شود

علیرضا ایزدی ظهر امروز  در نشست تشکیل بنیاد عملی فرهنگی امیرکبیر در اراک از تشکیل نیاد علمی فرهنگی امیرکبیر خبر داد و اظهار کرد: خانه امیرکبیر می‌تواند به عنوان مرکز پژوهش و تشکیل بنیاد باشد و با جمع آوری اسناد و مدارک و نوشته‌های این مرد بزرگ یکی از پایگاه‌های این بنیاد باشد.  
وی با تاکید بر اینکه این بنیاد باید در شان و جایگاه این مرد بزرگ و نام‌آور و اصلاحگر بزرگ تاریخ ایران باشد، افزود: خانه پدری میرزا تقی‌خان امیرکبیر در روستای هزاوه اراک، به عنوان پایگاه «بنیاد امیرکبیر» در زادگاه این شخصیت تاریخی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:‌درب خانه محل تولد میرزا محمد تقی‌خان فراهانی معروف به امیرکبیر صدر اعظم دوران ناصرالدین شاه نوروز امسال به روی مردم گشوده خواهد شد و ما آمادگی داریم برای بهره برداری از  این خانه در روستای هدف گردشگری هزاوه اقدام کنیم.

ایزدی در ادامه افزود: بنیاد امیرکبیر با هدف کمک به ارتقاء علمی کشور تأسیس خواهد شد و در این راستا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در راستای اعتلاء علمی و فرهنگی کشور گام بر می‌دارد.  

وی گفت: استان مرکزی بیش از یک چهارم مفاخر سرزمین ایران را در خود پرورش داده و این نیازمند تشکیل بنیادی برای شناخت بزرگان و مفاخری همچون امیرکبیر در چهارچوب مشخص به عنوان الگو را دارد که ما باید با تشکیل این بنیاد همه ساله بسیاری از اساتید و محققان را  در مورد شناخت هر چه بیشتر  این بزرگان دعوت کنیم و به عنوان الگو برای ساختن ایرانی آبادتر و آزادتر از امروز  بگوئیم و بفهمیم.  

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی  بیان کرد: امیرکبیر شخصیت بزرگی است که در دوران صدارت خود اصلاحات عظیمی انجام داد که در تاریخ ماندگار است ازین رو افتخار می‌کنیم که زادگاه این شخصیت بزرگ، روستای هزاوه شهرستان اراک است.

به گزارش فارس منزل تاریخی امیرکبیر که قدمت آن به اواخر دوره زندیه برمی‌گردد جنب رودخانه محله عباس آباد قدیم شهر هزاوه واقع شده است و مصالح دیوار‌های این اتاق از جنس آجر با نمای داخلی گچ و نمای بیرونی کاهگل و طرح هندسی و منظم بنا  از رعایت معماری خاصی که درخانه‌های ایرانی است حکایت دارد.

این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران  به شماره ۲۹۷۰۶ در سال ۸۹ ثبت شده است، میرزا تقی خان امیرکبیر تا ۶ سالگی در این منزل زندگی و پس از این سال‌ها به همراه پدر به تبریز مهاجرت کرد از این پس این منزل منسوب به امیرکبیر بوده و به این نام خوانده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار