یک کارشناس بیمه درباره انتقال سوابق بیمه توضیحاتی داد
کد خبر: ۸۰۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۱ 11 December 2019

مهدی شکوری کارشناس بیمه درباره انتقال سوابق بیمه‌ای اظهار کرد: انتقال سوابق بیمه تا سال ۶۵ در قانون نبوده است و اگر فردی در دستگاه‌های مختلف خدمت می‌کرد و بعد خدمت آن تمام می‌شد انتقال سابقه صورت نمی‌گرفت.

شکوری بیان کرد: از سال ۶۵ قانون‌گذار شرایط انتقال سوابق از سایر صندوق‌های بیمه‌ای به سازمان تأمین اجتماعی همچنین بر عکس آن را تصویب کرد و حتی افرادی که قراردادی بوده‌اند و بعد به صورت رسمی درآمدن هم می‌توانند سابقه خود را منتقل کنند.

وی ادامه داد: شرط انتقال سوابق این است که فرد بازخرید، استعفا و اخراج از محل خدمت شده باشد و حالا بخواهد بیمه خود را از صندوق‌های دیگر به تأمین اجتماعی منتقل کند، ابتدا باید کسور بازنشستگی در صندوق قبلی را تسویه نکرده باشد و با در دست داشتن حکم اخراج و یا استعفا به شعبه‌های بیمه جدید مراجعه کرده و درخواست خود را دهد.

یک کارشناس بیمه افزود: بعد از اینکه حق‌بیمه فرد به صندوق بیمه جدید یا سازمان تأمین اجتماعی واریز شد پرداخت مابه التفاوت حق بیمه بر عهده فرد است، به عنوان مثال اگر فرد ۲۰ سال سابقه در صندوق دیگر داشته باشد همان مبلغ حق بیمه پرداختی به صندوق جدید واریز می‌شود.

شکوری تصریح کرد: گاهی افراد ۲۰ سال سابقه دارند و به صورت قراردادی خدمت کردند و بعد کارمند رسمی می‌شوند می‌خواهند سابقه بیمه خود را از سازمان تأمین اجتماعی به صندوق بیمه دیگرمنتقل کنند که هزینه زیادی برای آن‌ها دارد، اما براساس ماده ۱۰۱ قانون مدیریت خدمات کشوری اگر یک کارمند قراردادش رسمی شد می‌تواند صندوق بیمه خود را انتخاب کند و اعلام کند که در همان صندوق بیمه قبلی باقی بماند و حق بیمه واریز کند تا هزینه زیادی برای انتقال سابقه پرداخت نکند.

وی اضافه کرد: هنگامی که فردی سابقه بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی منتقل می‌کند برای بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی باید حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در تأمین اجتماعی داشته باشد تا بتواند از شرایط بازنشستگی سازمان بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: نحوه انتقال سابقه بیمه افراد چگونه است؟

یک کارشناس بیمه ادامه داد: اگر فرد در این مدت فوت کند و یا از کار افتاده کامل شود لازم نیست که حتماً ۱۰ سال سابقه در بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد بلکه سابقه او در صندوق دیگر با مدت زمان که در تأمین اجتماعی بوده است حساب شده و مجموع آن سابقه برای برخورداری از مستمری برای خانواده کفایت می‌کند.

شکوری بیان کرد: بر عکس انتقال سوابق بیمه هم وجود دارد اگر فردی در سازمان تأمین اجتماعی سابقه دارد و می‌خواهد عضو صندوق بیمه دیگر شود مدت سابقه در تأمین اجتماعی به صندوق جدید پرداخت می‌شود.

وی گفت: فردی که در بخش خصوصی کار کرده و بیمه تأمین اجتماعی هم بوده و بعد در دستگاه دولتی مشغول می‌شود، دستگاه دولتی سابقه او را محاسبه نمی‌کند تنها اگر فرد در بخش دولتی بیمه پرداز تأمین اجتماعی بوده و بعد در دستگاه دولتی دیگر بیمه پرداز صندوق دیگر شود می‌تواند سابقه خود را حساب کند و این از اشکالات قانونی است.

یک کارشناس بیمه تاکید کرد: افراد به محض اینکه از با محل کارشان قطع ارتباط کردند برای انتقال سابقه فوراً اقدام کنند تا در پرداخت مابه التفاوت با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: طرحی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است تا نرخ پرداخت حق بیمه صندوق مبدا به مقصد به روز شده و بعد واریز شود.

یک کارشناس بیمه خاطرنشان کرد: بر اساس بند الف. ماده ۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور که مصوب سال ۹۵ مدرسه شورای اسلامی است اگر فردی بازخرید یا اخراج و... شد و در دستگاه دیگر مشغول به خدمت نشد می‌تواند بیمه خود را از نوع اجباری به اختیاری تغییر دهد و تا پایان بازنشستگی حق بیمه را واریز کند و بعد از آن بازنشسته شده و از مزایای بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار