معاون میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ایستگاه راه آهن و شرکت ماشین سازی اراک، در فهرست میراث صنعتی کشور به ثبت رسیدند
کد خبر: ۸۰۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ 09 December 2019

ثبت ملی ایستگاه راه آهن و ماشین سازی اراک در فهرست میراث صنعتی

 محسن کریمی اظهار داشت: در این همایش که در استان خوزستان برگزار گردید ۶ اثر میراث صنعتی استان مرکزی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

وی گفت: از این ۶ اثر یک اثر در زمره صنایع مادر، ۴ اثر در زمینه صنعت ریلی و یک اثر مربوط به کوره‌های آجرپزی بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی در ادامه افزود: از مجموع این آثار، در نهایت شرکت ماشین سازی اراک و ایستگاه راه آهن اراک در فهرست میراث ملی صنعتی به ثبت رسید.

کریمی گفت: در بررسی کارشناسی آثار ارائه شده، ۴ اثر منابع آب ایستگاه راه آهن اراک و شازند، پل راه آهن انانگرد آشتیان و کوره آجرپزی سوسن آباد اراک واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شد.

وی عنوان کرد: شرکت ماشین سازی اراک ۱۴۳ هکتار وسعت دارد که از ساختمان‌ها و کارگاه‌های متعدد تشکیل شده و در زمره صنایع مادر ایران محسوب می‌شود و در دهه ۱۳۴۰ ساخته شده است.

کریمی اضافه کرد: ایستگاه راه آهن همزمان با بهره برداری بخشی از خط آهن سراسری در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسیده است و مجموعه‌ای از ساختمان ایستگاه، مجتمع‌های مسکونی و انبار و سایر تاسیسات مربوط به صنعت ریلی می‌باشد و ساختمان ایستگاه از یک ایوان ورودی و سالن انتظار تشکیل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار