مرکزی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی و طرفداران آن‌ها تا پیش از زمان رسمی نباید تبلیغات انجام دهند
کد خبر: ۸۰۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 08 December 2019

معاون پیشگیری

محسن خیرمند در نشست هم‌اندیشی با موضوع پیشگیری از جرائم انتخاباتی اظهار کرد: با توجه به اینکه روز گذشته آخرین مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخاب مجلس شورای اسلامی بود، از امروز برخی مسائل بویژه فضای مجازی به منظور کاهش میزان تخلفات با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی افزود: در این راستا فعالیت فضای مجازی باید به سمت آگاه سازی و افزایش آمادگی مردم برای مطالبه گری از کاندیدای مورد نظرشان حرکت کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به تقویم انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، از 24 اسفندماه سال جاری تا سی‌ام همان ماه تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی مجاز و در زمانی غیر از زمان مذکور تبلیغات ممنوع و غیرمجاز است که در صورت انجام این اقدام حتی توسط طرفداران نامزدها، امکان رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر نیز وجود دارد.

خیرمند بیان کرد: مطابق ماده ۶۵ قانون، اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است.

وی اضافه کرد: همچنین دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی، نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده و دیوارنویسی نیز جرم محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد، نصب یا توزیع تمام اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این  قانون و بدون نام و هویت تهیه کننده، استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی و استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی از دیگر جرایم است.

خیرمند خاطرنشان کرد: همچنین در تبصره یک این ماده آمده است، انجام هر یک از موارد فوق که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی امکان وقوع دارد حسب مورد مشمول مجازات مربوطه می‌شود.

وی افزود: در تبصره ۲ این ماده نیز آمده، گزارش هرگونه تخلف از ضوابط تبلیغات موضوع این قانون توسط هیات اجرایی حوزه انتخابیه اصلی بررسی و در صورت اثبات تخلف موضوع به رییس ستاد مرکزی نامزد تذکر داده می‌شود و همزمان، موضوع به هیات نظارت حوزه انتخابیه ارجاع می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در خصوص ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: این ستاد با انگیزه استفاده از پتانسیل مردمی به منظور حل معضلات اجتماعی تشکیل شده تا با کمک و مشارکت عمومی مردم با احساس وظیفه و حساسیت در قبال مسائل اجتماعی  بتوانند با اقدام به موقع و گزارش موضوع به مسئولان قبل از آنکه هر اقدامی صورت گیرد بتوان مشکلات را در ابتدا حل کرد.

خیرمند بیان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرائم و رسیدگی سریع  و قاطع به تخلفات و جرائم به طوری که اثربازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانه‌ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباط مردمی راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: این سامانه که زیر نظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می‌شود وظیفه دریافت گزارشات مردمی درباره تخلفات و جرائم را دارد و متناسب با نوع گزارش ارسالی اقدام به رسیدگی و مطالبه گری از اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد کرد. اجرای طرح دیدبان پیشگیری از طریق سامانه سجام در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به مردم باز خواهد گشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: گزارشاتی که از مردم دریافت می‌شود به صورت محرمانه در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تایید مسئولین هسته‌ای و استانی برای دستگاه‌های دولتی ارسال و مطالبه‌گری خواهد شد تا دستگاه‌های دولتی نواقص را برطرف کنند.

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی از قبل احصا شده و در حال حاضر رسانه‌ها با تولید محتوای مناسب در بحث پیشگیری از تخلفات انتخابات، فعالیت موثری داشته باشند.

محمود خلجی افزود: نقش رسانه‌ها در راستای افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای تاثیر بالایی دارد.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تبلیغات خارج از موعد، تخریب حزب یا گروه خاص توسط رقبا از طریق کانال‌های بدون شناسنامه، نقل سخنان غیرواقعی از کاندیداهای طیف رقیب، ایجاد کانال‌های تخریب گر و برهم زدن جو روانی، استفاده از سامانه‌های پیامکی جعلی و ...از جمله چالش‌های حوزه انتخابات در دوره‌های گذشته بوده است که باید تلاش شود اینگونه چالش‌ها در این دوره به حداقل برسد.

احسان آنقی بیان کرد: با توجه به تقویم انتخاباتی کاندیداهای مجلس، هرگونه تبلیغات از یکم اسفندماه ممنوع است و با متخلفان نیز مطابق قانون برخورد خواهد شد.

وی آی‌دی @najva-markazi را راه ارتباطی مردم با پلیس فتا در فضای مجازی عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار