رئیس پلیس فتا استان مرکزی
رئیس پلیس فتا استان مرکزی: کلاهبرداران با ثبت تماس بی پاسخ از مبدا کشور‌های خارجی در گوشی همراه مشترکان اقدام به هزینه سازی سنگین برای شهروندان می‌کنند
کد خبر: ۸۰۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ 03 December 2019

از تماس با شماره های خارجی پرهیز کنید

سرهنگ آنقی در خصوص کلاهبرداری سایبری تحت عنوان" تقلب مخابراتی"به عنوان جدیدترین روش مجرمانه به شهروندان هشدار داد.

وی با اشاره به شگرد‌های مجرمانه با هدف کلاهبرداری‌های مالی مجرمان سایبری، گفت: کسب درآمد‌های غیر قانونی از مشترکین اپراتور‌های مختلف را می‌توان یکی از جدیدترین روش‌های مجرمانه‌ای عنوان کرد که در این ایام رواج داشته و گزارش‌های زیادی مبنی بر کلاهبرداری در این حوزه منتشر شده است.

 رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی از برقراری تماس با سرشماره‌های خارجی و مجازی خبر داد و گفت: این تماس‌ها معمولا از پیش شماره‌هایی نظیر ۶۷۸+، ۹۶۰+ و ... که متعلق به کشور‌هایی کم نام و نشان می‌باشند و برقراری تماس با این شماره‌ها، هزینه نسبتا بالایی برای کاربران در برخواهد داشت و هرچه مدت زمان مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش خواهد داشت.

سرهنگ آنقی در خصوص روش انجام این شگرد مجرمانه تصریح کرد: در این روش ابتدا به صورت سیستمی با افراد و شماره‌های مختلف تماس‌های کوتاه و متعدد برقرار شده به نحوی که به صورت تماس بدون پاسخ در دستگاه گیرنده ثبت می‌شود و سعی بر ترغیب کاربر نسبت به برقراری تماس مجدد دارند که بلافاصله بعد از برقراری تماس، هزینه‌های اضافه و بین‌المللی برای مخاطب به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: صحبت در خصوص برنده شدن لاتاری، برنده شدن جایزه هنگفت و موارد مشابه، از جمله موضوعاتی هستند که می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن مکالمه و در ادامه افزایش هزینه شود.

این مقام انتظامی از قابلیت تماس با زبان فارسی در این شگرد مجرمانه خبر داد و گفت: در گذشته تماس‌های صورت گرفته به صورت خارجی و با زبان انگلیسی صورت می‌گرفت، اما در روز‌های اخیر برخی از تماس‌ها به زبان فارسی ماشینی (که توسط نرم‌افزار خوانده می‌شود) پخش شده که این مورد روند فریب خوردن کاربران را افزایش خواهد داد.

سرهنگ آنقی نادیده گرفتن این گونه تماس‌ها را بسیار مهم و لازم دانست و گفت: در صورت نیاز به برقراری تماس با بستگان در خارج از کشور، شماره آن‌ها را در حافظه گوشی خود ذخیره کنید و در غیر این صورت اگر منتظر تماس از شخصی خارجی نبودید، تماس را نادیده بگیرید.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تعداد تماس‌های برقرار شده بسیار بالا می‌باشد و گاهی بالغ بر ۵ هزار مکالمه در ساعت انجام می‌شود، لذا هیچ راهکاری نمی‌تواند بهتر از کنترل از سوی خود مشترکین باشد؛ بنابراین به تماس‌های مشکوک توجه نکنند.

شهروندان در صورت مواجهه و دریافت تماس‌های مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار