۱۱ آذرماه دومین روز ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که نگاهی کوتاه به آمار و اشخاص حاضر شده برای ثبت نام در این روز خالی از لطف نخواهد بود
کد خبر: ۸۰۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 03 December 2019

ثبت نام ۴۶ نفر برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در استان مرکزی

بهروز اکرمی رییس ستاد انتخابات استان مرکزی در پایان دومین روز ثبت نام گفت: در دومین روز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۳ داوطلب در استان مرکزی ثبت‌نام کردند که ۲۱ نفر مرد و ۲ نفر خانم هستند.

اکرمی اظهار کرد: امروز در حوزه اراک ۶ نفر ( ۵ مرد و یک خانم)، در تفرش ۴ نفر، محلات یک نفر، ساوه و زرندیه ۶ نفر(۵ مرد و یک خانم)، در حوزه شازند ۳ نفر و در خمین ۳ نفر ثبت‌نام  کردند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان کرد: ۴۶  نفر در استان مرکزی تا روز دوم نام‌نویسی‌، برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

میر گلو بیات هم ثبت نام کرد

روز گذشته ثبت نام دکتر میرگلو بیات نماینده مردم ساوه در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و محمدرضا منصوری نماینده همین حوزه انتخابیه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی از اتفاقات مهم بود. مطئنا در این دوره از انتخابات رقابت این دو رقیب از شور خاصی برخوردار خواهد بود.

البته در خصوص حوزه انتخابیه ساوه شاید باید منتظر بود که با ظهور چهره های جدید حتی نفرات دیگری به این رقابت اضافه شوند و فضا را از یک رقابت دوسویه خارج کنند. در همین راستا علی اکبر کریمی بخشدار اسبق بخش های نوبران و مرکزی نیز از کسانی بود که با حضور در فرمانداری ویژه ساوه اقدام به ثبت نام کرد.

آیا احمدی نژاد با یارانش می آید؟

یکی از تحلیل هایی که طی روزهای گذشته در گوشه و کنار سایت ها و روزنامه ها و قلم برخی از تحلیل گران می توان یافت، حضور نیروهای وابسته به محمود احمدی نژاد در انتخابات است. بسیاری بر این باورند که احمدی نژاد تلاش می کند با استفاده از بدنه حامی خود در شهرهای کوچک حوزه های انتخابیه کوچک تر را در اختیار بگیرد و با کسب تعداد بالایی از کرسی های مجلس شرایط را برای حضور خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فراهم گرداند.

به نوعی شاید بتوان گفت که این تحلیل نزدیک به واقع است. چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی و نوع عملکرد دولت و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حال احمدی نژاد بتواند بدنه محروم جامعه را با خود همراه سازد و با کسب کرسی مجلس ورود خود در انتخابات ریاست جمهوری را هم از جهت شورای نگهبان و هم از جهت مردم تضمین شده بداند.  

حال در دومین روز ثبت نام انتخابات در استان مرکزی محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس هشتم و استاندار خراسان شمالی در دولت احمدی نژاد برای شرکت در یازدهمین دوره نیز از همین حوزه انتخابیه اقدام کرد. بیغش کسی است که در دوره نهم فرآیند احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید نشد و پس از این موضوع به عنوان استاندار خراسان شمالی انتخاب گردید.

حال باید دید که آیا او این بار در این انتخابات موفق خواهد بود و در راستای سیاست های جریان محمود احمدی نژاد پیش خواهد رفت و یا که نمی تواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

سلیمی و رقبا در محلات

شاید حوزه انتخابیه محلات و دلیجان یکی از حوزه هایی است که می تواند از رقابت قابل توجهی برخوردار باشد. حجت الاسلام علیرضا سلیمی سه دوره پیاپی در این حوزه انتخابیه به عنوان نماینده انتخاب شده است و حالا پس از ثبت نام رقیب دوره قبلش یعنی غلامعلی یارمحمدی رئیس سابق شورای شهر و فرماندار محلات حالا حسن شمس ریاست اسبق آموزش و پرورش محلات و مشاور کنونی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز برای ثبت نام در این دوره اقدام کرد. باید دید که آیا سلیمی باز هم می تواند گوی سبقت را از رقیبان خود برباید و نظر مردم محلات و دلیجان را جلب کند یا خیر.

البته برخی معقدند که سلیمی در دلیجان و محلات از یک رای ثابتی برخوردار است که به این سادگی نمی توان از آن رای عبور کرد.

رقابت کشوری در تفرش

رقابت در حوزه تفرش، فراهان و آشتیان که نمایندگی مردم این مناطق در مجلس دهم را سید محمد حسینی بر عهده داشت با گمانه زنی ورود واعظ آشتیانی به عنوان یک چهره کشوری در این حوزه شرایط را پیچیده تر می کند. حالا در همین بین محمد محسن آبادی معاون سابق فرمانداری فراهان و مدیر سابق آمورش و پرورش شهرستان فراهان در این حوزه انتخابیه نیز ثبت نام کرده است. مطمئنا حضور یک چهره بومی و کشوری فضای رقابت انتخاباتی در این حوزه انتخاباتی را جذاب خواهد کرد. البته سید محمد حسینی تا پایان روز دوم برای شرکت در این انتخابات اقدام نکرده و باید منتظر بود که آیا دوباره به این عرصه وارد خواهد شد یا خیر.

جلوه جوانان در حوزه انتخابیه اراک

در این ایام ثبت نام نکته ای مهم در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان قابل توجه است و طی دور روز گذشته نظر بسیاری را به خود جلب کرده و آن هم حضور جوانان متعدد از گروه های سیاسی مختلف است.

پس از ثبت نام مجتبی شاهوار و سید سعید میر محمدی در روز اول حالا ثبت نام دکتر محمد امین جمشیدیان در این حوزه از خبر های دیگر روز دوم ثبت نام بود. که این شخص نیز از چهره های جوان شهر است.

مطمئنا خیزش جوانان در این دوره از هر گروه سیاسی نشان از امید موجود در جوانان تحصیل کرده است که تغییر در شرایط کشور را در گرو ایمان، تلاش و علم خود می دانند.

در کنار این افراد انتشار اخباری در خصوص ورود مهندس محمد کارگشا مدرس دانشگاه و از فعالان اجتماعی شهر اراک یکی دیگر از گمانه زنی های رسانه ای بوده است. از طرفی عزم دکتر سید سعید میرنظامی مدیرکل اسبق استاندارد در استان های همدان، مرکزی و لرستان، دبیر جامعه اسلامی مدیران استان مرکزی و معاون پشتیبانی ستاد حمایت مردمی آیت الله رئیسی در استان مرکزی و مدرس در دانشگاه آزاد و پیام نور از دیگر ثبت نامی های حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب بود.

باید منتظر بود و دید که چینش سیاسی انتخابات یش رو به چه شکل اتفاق خواهد افتاد و جریانات مستقل و سیاسی چه برنامه ای برای آینده انتخابات خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار