دیابت
۹ و نیم درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال استان مرکزی به دیابت مبتلا هستند
کد خبر: ۷۹۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷ 13 November 2019

نتیجه تصویری برای دیابت

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: طبق برآورد‌های علمی ۹ و نیم درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای این استان به دیابت مبتلا هستند و نیاز است که مداخله درمانی و مراقبتی برای آنان انجام شود.

دکتر میرشفیعی به مناسبت هفته دیابت افزود: آخرین اطلاعات در سامانه سیب سلامت که از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به دست آمده بیانگر آن است که شیوع دیابت در زنان استان مرکزی ۲ برابر مردان است و موارد شناسایی شده این بیماری غیرواگیر در حوزه روستایی به شهر‌ها بهتر در استان انجام شده است.

او گفت: تاکنون موارد ابتلا به دیابت در هفت درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای مناطق روستایی و حدود چهار درصد از جمعیت مشمول شهر‌های استان مرکزی شناسایی و در سامانه سیب درج شده  و امید می‌رود که دامنه شناسایی بهنگام، پوشش خدمات و مراقبت این بیماری از سوی مراکز بهداشتی و درمانی به سرعت گسترش یابد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی در ادامه افزود: ۹۵ درصد از بیماران دیابتی شناسایی شده در مناطق روستایی و ۴۳ درصد مبتلایان به دیابت در شهر‌های استان زیر پوشش خدمات مراقبتی و آموزشی و معاینه‌های ماهانه هستند.

میرشفیعی گفت: شعار امسال هفته دیابت «از خانواده خود حفاظت کنید» تعیین شده  چرا که ابتلا به این بیماری نه تنها کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهد بلکه اطرافیان نیز با مخاطره مواجه می‌شوند و از سوی دیگر نیز با توجه به این‌که دیابت بیماری ژنتیکی است آگاهی از مراقبت‌های پیشگیرانه توجه به سبک زندگی سالم و الگوی غذایی و تحرک جسمانی اهمیت زیادی دارد.

او افزود: ۴۲۵ میلیون نفر از مردم ۲۰ سال به بالا در جهان به دیابت مبتلا هستند و اگر وضعیت کنونی در سبک زیستی و رفتار‌ها افراد ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به مبتلایان دیابت اضافه شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: دیابت بر اثر عملکرد ناقص پانکراس در تامین انسولین ایجاد می‌شود که مولود علل متعددی، چون بیماری‌ها، نواقص ژنتیکی، جراحی، استری، بارداری، سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی غلط است.

میرشفیعی اظهار داشت: برآورد شده که ۲۵ درصد از افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود خبر ندارند و تلاش حوزه بهداشت و درمان استان بر این است که این بیماران را شناسنامه‌دار کرده و بستر مراقبت‌های لازم را برای آنان فراهم کند.

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می‌شود که هر سه نوع دیابت نوع یک با عامل توقف تولید انسولین، نوع ۲ با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی خطرناک بوده و مشکلات اساسی را برای بیمار و اطرافیان در پی دارد.

۱۸ تا ۲۴ آبانماه بعنوان هفته دیابت نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار