روزهای پایانی مهر ۹۸،‌ شاهد ریزش تاریخی اکثر سهام در بازار بورس ایران هستیم که در تاریخ ۵۵ ساله این بازار، بی سابقه بود. اگر چه ۲۹ مهر ۹۸ شاخص کل به مدد حمایت صندوق توسعه مثبت شد، اما فعالان بازار معتقدند که بسیاری از سهام در کف بوده و به قیمت های فوق جذابی برای سرمایه گذاران بلند مدتی تبدیل شده اند. توصیه ما به شما، دریافت کد بورس و آشنایی با بازار و ورود آرام و منطقی است.
کد خبر: ۷۹۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ 23 October 2019

ریسک و بازدهی، دو فاکتور مهم سرمایه گذاری در بازار بورس است. بورس را بعضی ها، بازار قمار بازها می دانند! بسیاری  معتقدند که بورس، بازار قمار  است و هیچ حساب و کتابی ندارد و همه چیز بر پایه شانس واحتمال بنا شده است. برای همین، اکثریت ضرر می کند و سود را درصد کمی از سهامداران شکار می کنند.

این تصور کاملا اشتباه است. بورس، بازار تحلیل است چه درایران که شفافیت پایین است و عمق بازار کم و چه در بورس خارج از کشور. تکنیکال و فاندمنتال و تابلوخوانی و روانشناسی بورس، ۴ ابزار مهم برای شناخت بازی بازی گردان و بررسی روند ها، کف ها و سقف ها و اصلاح ها و امثالهم  است تا سود حداکثری را با تحلیل خوب و صبر منطقی، شکار کنیم.

ریسک و بازده، ۲ موضوعی است که باید سهامداران به آن توجه کنند. هر سهمی ارزش ریسک ندارد. چه زمانی باید ریسک کرد و چه زمانی باید از ریسک پرهیز کنیم؟

پیش از ادامه بحث، از یک تیم  فوتبال مثال می زنیم. یک تیم باشگاهی فوتبال را در نظر بگیرید. مقابل یک حریف قوی صف آرایی کرده است. آیا در مقابل حریف قوی، همان ترکیب را به میدان می فرستد که در مقابل یک تیم خیلی ضعیف، ترکیب را آماده میکند؟‌ قطعا خیر.

تاکتیک این تیم در مقابل تیم  ها متفاوت است. در برابر  تیم خیلی قوی، باید تدافعی باز کرد. در مقابل تیمی خیلی ضعیف باید هجومی بازی کرد. باید قدر ضد حملات را دانست و . . . .

در بازار بورس هم همینطور است. در  بازار به شدت صعودی مثل بازار هفته  پایانی تابستان ۹۸، اگر سبد شما عمدتا سهام  کم ریسک باشد، بازدهی پایینی کسب می کنید. لذا اگر ترجیح داده باشید سهام  کم ریسک خرید کنید، بازدهی  پایین خواهید داشت. در بازار صعودی، از سهام لیدر و پر ریسک بازار  انتخاب کنید تا  بازدهی حداکثری نصیب شما بشود.

اغلب سرمایه گذاری در بازارهای صعودی، معمولا ترکیب پرتفو خود را با استفاده از سهام پر ریسک انتخاب می کنند. مثلا از سهام بازار پایه فرابورس که این روزها رنگی شده است و صدای سهامداران را بلند کرده  انتخاب می کنند تا در برگشت بازار با توجه به دامنه نوسان  بالاتر از تالار اصلی، سود بیشتری به جیب بزنند.

بسیاری  از سرمایه گذاران در بازار های صعودی، عمده  ترکیب سبد خود را با چینش سهام پر ریسک انتخاب می کنند و یک سبد تهاجمی برای  بازار صعودی در نظر می گیرند. سبد تهاجمی (aggressive  portfolio) شامل سهام  پر ریسک بوده و در نتیجه بازدهی بالا (high  risk/high return) دارد. به این نوع سبد، سبد تهاجمی می گویند.

اگر در روند نزولی بازار عمده سبد شما سهام پرریسک باشد اینبار نیز نسبت به دیگران بیشتر زیان می کنید. و یا هر چه سود سود کرده اید براحتی از دست خواهید داد . پس چینش سبد شما در بازار نزولی و صعودی نباید یکسان باشد . در واقع وقتی بازار رشد خوبی کرده و سود خوبی کسب کرده اید و در تردید هستد که به انتهای روند صعودی و آغاز روند نزولی و برگشتی نزدیک شده اید بجای ریسک کردن بهتر است با تغییر آرایش سبدتان هم سیو سود کنید هم ریسک سبدتان را کاهش دهید و از سبد تهاجمی به سبد تدافعی حرکت کنید.

سبد دفاعی (محتاطانه) (Defensive Portfolio) این نوع از سبد، معمولا شامل سهم‌هایی است که بتای چندان بالایی نداشته باشند. این نوع سبد با نوسانات شدید بازار دچار هیجان نمی‌شود و به نوعی ایزوله است. سهام این نوع سبد، عمدتا باید از وضعیت بنیادی قوی برخوردار بوده و مرتبط با شرکت‌ها و گروه‌هایی که هیجانات شدید بازار را دنبال می‌کنند، نباشد.

در بازار بورس ایران تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، احتمالا بیش ترین گین را گروه های کانی غیر فلزی، سیمانی، قند و شکر، دارویی، غذایی و تجهیزاتی کسب کند. این گروه  ها، با تحریم ها، سود بالایی برده و نیاز داخل را با توجه به افزایش قیمت های متناسب با افزایش تورم، بر  طرف کرده و کم ترین وابستگی را به واردات دارند. پس اگر به دنبال ریسک به ریوارد خوب هستید، سبدی از سهام خوب این گروه در بورس ایران تشکیل دهید.

بازار بورس ایران در نیمه دوم سال ۹۸، به روند صعودی خود با وجود افت و خیز فراوان و اصلاحات گسترده و گاها سقوط شاخص کل، ادامه  خواهد داد و سودهای شیرین، نصیب سهامداران صبور که پرتفوی  خوبی از سهام  آس در سبد دارند، خواهد شد.

اگر می خواهید ریسک شما در بازار بورس کم  شود، با تحلیل خرید و فروش کنید. نگاه شما به بازار، کوتاه مدت نبوده و بلند مدت باشد. به حد ضرر ها پایبند باشید و تریلینگ و تابلوخوانی را فراموش نکنید. گول خالی کردن های عمده و کد به کد حقوقی را نخورید تا از سودهای شیرین، جا نمایند. مراقب ذهن فریبکار خود باشید تا با اطلاعات عوام و جنجال های و احساسات رسانه ای و کاربران تلگرامی و اینستاگرامی، از تارگت ها، جا نمایند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار