اراک
همایش طرح ملی هویت گذاری دام با حضور تشکل‌ها و اتحادیه دامداران استان مرکزی در اراک برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 16 October 2019

همایش طرح ملی هویت گذاری دام در اراک

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در همایش طرح ملی هویت گذاری دام استان مرکزی در اراک با بیان اینکه طرح هویت گذاری دام‌ها با هدف اصلاح نژاد، کنترل بیماری‌ها وجلوگیری از قاچاق دام درکشور در حال انجام است افزود: بااجرای این طرح دامداران می‌توانند از خدمات دولتی بهره‌مند شوند.

مختارعلی عباسی با بیان اینکه طرح هویت گذاری دام یک طرح ملی است که همزمان در همه استان‌ها در حال اجراست افزود: این طرح برای شناسایی تک تک دام‌ها اجرا می‌شود.
 او گفت: این طرح به این صورت است که در گوش تمامی دام‌ها یک پلاک ۱۵ رقمی بین المللی استاندار نصب می‌شود که هر یک از این ارقام معنا و مفهوم خاصی دارد و و با این شماره کلیه اطلاعات دام ذخیره و دام شناسایی می‌شود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در ادامه اجرای مطالعات علمی و تحقیقات و اصلاح و نژاد دام ها، داشتن اطلاعات آمار دام کشور، کنترل‌های سلامت و بهداشتی دام ها، مالکیت و جلوگیری از قاچاق دام را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در صورتیکه که دام‌ها پلاک گذاری و هویت گذاری نشوند بعنوان دام قاچاق محسوب می‌شوند که تبعاتی را برای دامداران خواهد داشت.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: هم اکنون این طرح با همکاری تعاونی‌ها و اتحادیه دامداران در سطح کشور در حال انجام است.
معاون بهبود تولیدات دامی استان مرکزی هم با بیان اینکه استان مرکزی با تولید ۵۴ هزار تن گوشت قرمز و ۳۳۰ هزار تن شیر در سال از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است گفت: اجرای این طرح برای دامداران الزامی است و دامداران می‌توانند از کلیه خدمات دولتی از جمله تسهیلات و بیمه بعد از هویت گذایر دام خود بهره‌مند شوند.
مجید آذر افزود: شناسنامه دار شدن دام‌ها را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح هویت گذاری تمام اطلاعات دام در سامانه‌ای ثبت خواهد شد.
او گفت: با بیان اینکه مقدمات اجرای طرح در استان انجام شده افزود: این طرح رسما از نیمه دوم امسال در استان اجرا خواهد شد.
آذر گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک، ۳۰ هزار راس دام اصیل شیری، ۱۷۰ هزار راس گوساله بومی و دو رگ در استان مرکزی وجود دارد و سالانه حدود ۱۹۰ هزار راس دام آماده پروار وارد استان می‌شود و این بیانگر این است که استان مرکزی به لحاظ تعداد و موجودی دام از جایگاه خوبی برخوردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار