رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آرادان از معرفی عاملان آتش زدن کاه و کلش مزارع این شهرستان به مرجع قضایی خبر داد.
کد خبر: ۷۸۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 16 October 2019

معرفی عاملان آتش زدن کاه و کلش در آرادان به مرجع قضایی

به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، جواد شاه‌حسینی اظهار کرد: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول به آتش زدن بقایای گیاهی برجای‌مانده از برداشت محصول اقدام می‌‌کنند که این کار به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی پیگرد قانونی دارد و افراد متخلف به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی و انتشار آلودگی ناشی از آن در شهر آرادان دو نفر از متخلفان به مرجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آرادان با بیان اینکه طبق ماده 20 قانون هوای پاک مصوب سال 96 پدیده آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع اعلام شده است، تصریح کرد: برای افرادی که به این کار دست می‌زنند، جزای نقدی درجه 6 در نظر گرفته شده که به موجب آن محکوم به پرداخت 20 تا 80 میلیون ریال جریمه نقدی می‌شوند.

شاه‌حسینی بیان کرد: با آتش زدن بقایای گندم و جو علاوه بر فقیرتر شدن خاک ازنظر مواد آلی، کاهش حاصل‌خیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی تأکید کرد: این کار عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی به‌شدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به‌مراتب بالاتر به دنبال دارد و بازگرداندن کاه و کلش به زمین می‌تواند مواد آلی زمین را تقویت کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آرادان خاطرنشان کرد: در هر صورت آتش زدن باقی‌مانده گیاه علاوه بر اینکه هیچ توجیهی ندارد، از هر زاویه‌ای نیز به این موضوع نگاه شود، ایجاد ضرر و زیان به بخش کشاورزی ملموس است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار