انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از شش ماه دیگر برگزار خواهد شد، ولی از هم اکنون تکاپو برای حضور گسترده در این رویداد توسط گروه‌ها و جریانات سیاسی آغاز شده است، به گونه ای که در برخی شهر‌ها هم که احزاب نقش چندانی در مراودات اجتماعی ندارند، افراد پرنفوذ و کسانی که خود را برای کاندیداتوری آماده می‌کنند، چراغ خاموش، اما جدی وارد میدان شده‌اند.
کد خبر: ۷۸۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ 15 October 2019

انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از شش ماه دیگر برگزار خواهد شد، ولی از هم اکنون تکاپو برای حضور گسترده در این رویداد توسط گروه‌ها و جریانات سیاسی آغاز شده است، به گونه‌ای که در برخی شهر‌ها هم که احزاب نقش چندانی در مراودات اجتماعی ندارند، افراد پرنفوذ و کسانی که خود را برای کاندیداتوری آماده می‌کنند، چراغ خاموش، اما جدی وارد میدان شده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ اما در این میان، برخی جناح‌های سیاسی و به ویژه معاندان و اپوزیسیون خارج از کشور، تلاش‌های خود را در خلاف جهت انتخابات و جدی شروع کرده اند و هزینه‌های بسیاری برای ناامید کردن مردم و ایجاد نارضایتی عمومی ـ با استفاده از شکاف‌های ایجاد شده در محقق نشدن وعده‌های مسئولان ـ می‌کند.

این افراد تلاش دارند با ترغیب مردم برای عدم حضور، ماهیت و مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند و از این طریق به اختلاف بین مردم و حاکمیت دامن زنند. البته سوءاستفاده این افراد و دشمنی آن‌ها با ایران چیزی نیست که قابل کتمان باشد و راهی نیست که آن را نرفته باشند.

اما در این بین، سکوت یا حتی هم‌صدایی برخی جریانات داخل نظام با این افراد باعث نگرانی‌هایی شده است و گویا برخی جریانات سیاسی، بی میل به عدم حضور گسترده مردم در انتخابات نیستند و به همین دلیل، از هر تلاشی برای زیر سؤال بردن دولت و ناامید کردن مردم فروگذاری نمی‌کنند. باور این افراد این است که با کاهش مشارکت مردم در انتخابات، ماجرای مجلس هفتم را تکرار کنند.

در واقع تجربه نشان داده که با کاهش میزان مشارکت در انتخابات، شانس رأی آوری جناح‌های تندرو بیشتر می‌شود. به همین دلیل، آن‌ها بی میل به کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیستند؛ اما در مقابل، برخی دیگر از نمایندگان بر این باورند که ناامید کردن و ترغیب نکردن مردم به انتخابات، نوعی خیانت به کشور به شمار می‌آید. به باور این افراد، خواسته یا ناخواسته، تحریم انتخابات حرکت در مسیر کسانی است که با نظام زاویه دارند و به همین دلیل، این مسأله به هیچ وجه پذیرفته نیست.

محمدمهدی جمالی با اشاره به مضرات تحریم انتخابات گفت: دشمن همواره می‌کوشد ستون‌های نظام را تحت فشار قرار دهد؛ بنابراین، یکی از ستون‌های نظام، مردم و رأی آنهاست.

وی با بیان اینکه ما هیچ انقلابی را سراغ نداریم که پس از ۴۸ روز از پیروزی‌اش، انتخابات برگزار کند و به مردم بگوید، انقلاب اسلامی آری یا خیر، تأکید کرد: این مسأله خیلی مهم است. ما برای همه کارهایمان انتخابات داریم و انتخابات به نمادی از حمایت مردم از نظام تبدیل شده است؛ بنابراین، دشمن روی این موضوعات فعالیت می‌کند.

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قطعاً در همه جای جهان این گونه است که یک سیستم نظارتی، صلاحیت نامزد‌های انتخابات را بررسی می‌کند. البته شاید نام این نهاد در دنیا، شورای نگهبان نباشد، اما قوانین در این زمینه موجود است. مگر هر کسی می‌تواند در کشوری چون آمریکا کاندیدای انتخابات شود؟ پس شرایط بدین نحوه نیست.

وی در ادامه یادآور شد: افرادی که در درون نظام هستند، باید بپذیرند که شاید در سیستم، اشتباهات و قصوراتی باشد، ولی این مسأله نباید باعث قهر و تحریم انتخابات شود. خواسته یا ناخواسته، تحریم انتخابات، حرکت در مسیر کسانی است که با نظام زاویه دارند و این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

جمالی تأکید کرد: انتخابات یکی از نماد‌های مبارزه با بدخواهان نظام است. البته ما قبول داریم که مشکلات بسیاری داریم، ولی نباید به همین راحتی صندوق رأی را کنار بگذاریم.

وی اظهار داشت: بر پایه مشاهدات بنده، همه عقلای جناح‌های سیاسی عنوان کردند که انتخابات نباید تحریم شود. البته برخی خودخواهان دنبال تحریم انتخابات هستند، وگرنه کسی که از خودش بگذرد و دغدغه اش نظام باشد، چنین حرکتی نمی‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار