دبیر کمیسیون فرق و مذاهب استان مرکزی از برگزاری اولین دوره کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در استان خبر داد
کد خبر: ۷۸۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 14 October 2019

احمد عظیم زاده

حجت الاسلام احمد اظهار کرد: پیشگیری از مسائلی که می‌تواند در استان بویژه برای جوانان در زمینه مسائلی مثل عرفان‌های نوظهور اتفاق بیفتد یکی از برنامه‌های اصلی کمیسیون فرق و مذاهب استان است. متاسفانه برنامه‌های گسترده‌ای که نظام صهیونیستی برای مقابله با اعتقادات مردم دنبال می‌کند، گاه جوانان ما درگیر مسائلی می‌کند که با رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران زاویه دارد و ما وظیفه داریم در این کمیسیون با رصد و پیگیری دقیق این مسائل، اقدامات لازم را در راستای مقابله با تهدیدات موجود انجام دهیم.

وی ادامه داد: تعامل بین اقوام یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این کمیسیون است که البته این تعامل از دیرباز در استان وجود داشته است.

عظیم زاده با بیان اینکه این کمیسیون از ابتدای انقلاب تاکنون فعال است، تصریح کرد: اکثر مردم استان مسلمان هستند و به صورت کاملا مسالمت آمیز در کنار سایر همشهریان از دیگر ادیان و مذاهب زندگی می‌کنند و ما تاکنون از این بابت با مشکلی مواجه نبوده ایم. در حال حاضر بیشترین نگرانی ما در بحث ترویج عرفان‌های نوظهور است که جوانان ما را تهدید می‌کنند.

نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در استان مرکزی، ارائه آموزش‌های لازم به منظور پیشگیری از تهدیدات احتمالی را یکی دیگر از اهداف این کمیسیون عنوان کرد و گفت: کلیه این آموزش‌های علمی با محوریت دانشگاه‌های استان انجام می‌شود. در این رابطه تاکنون چندین جلسه آموزشی برای جامعه هدف در سطح استان برگزار شده است، همچنین جلسه توجیهی و آموزشی اساتید دانشگاه‌ها در مردادماه سال جاری برگزار شده و در حال حاضر درصدد برگزاری این جلسات برای دانشجویان در آبانماه هستیم.

عظیم‌نژاد اضافه کرد: ورود به حوزه عرفان‌های نوظهور منحصر به دانشجویان نیست و گاه برخی اساتید که تحصیلات آکادمیک بالایی هم دارند طعمه این تهدیدات می‌شوند و خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. این کلاس‌های آموزشی از ورود جامعه تحصیلکرده استان به دام‌هایی که دشمنان برای مردم ما پهن کرده‌اند جلوگیری می‌کنند و اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی در راستای پیشبرد اهداف، یکی از برنامه‌های این کمیسیون در محیط‌های دانشگاهی است، اظهار کرد: آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اعضای اصلی این کمیسیون هستند. به منظور پیشگیری و مقابله با فعالیت فرق ضاله در مدارس، سازمان تبلیغات اسلامی استان اساتیدی را از قم به مدارس استان اعزام کرده است.

وی با بیان اینکه علل مختلفی می‌تواند نوجوانان و جوانان را به سمت فرقه‌های ضاله و عرفان‌های نوظهور هدایت کند، خاطرنشان کرد: خلل فرهنگی در میان مردم ما علی الخصوص نوجوانان و جوانان یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث گمراهی و سردرگمی می‌شود. از طرفی بسیاری از جوانان در چنین سنی جویای نام هستند و همین موضوع آن‌ها را سمت این فرق سوق می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به فرهنگ افزود: وجود برخی خلاء‌های فرهنگی و پاسخ ندادن به احساسات زیبای جوانان فرصت خوبی را در اختیار دشمنان ما و در رأس آن‌ها صهیونیسم قرار داده است و آن‌ها هم از این شرایط نهایت استفاده را می‌برند.

دبیر کمیسیون فرق و مذاهب استان مرکزی تاکید کرد: دشمن می‌داند که جوان ما چه نیازی دارند و از همین طریق هم آنان را به دام می‌اندازد. نمی‌گویم آمار افرادی که گرفتار شده اند زیاد است، اما اگر تنها یک فرد هم گمراه شود از نظر ما امری نامطلوب است. در نتیجه برنامه‌های این کمیسیون در سطح استان برای ما بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم با همکاری مسئولین استان بتوانیم اهداف خود را بیش از پیش محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دستگاه‌های متولی استان همکاری‌های خوبی را در شاخص فرق و مذاهب با این کمیسیون داشته اند، افزود: خوشبختانه ما تاکنون در ارتباط با پیگیری موضوعات مربوط به فرق و عرفان‌های نوظهور در حوزه امنیتی و علمی موفق عمل کرده‌ایم، اما گاهی اوقات مواردی هم مشاهده می‌شود که دستگاه‌های متولی کم‌کاری‌هایی داشته‌اند. در مجموع می‌توان در حوزه شاخص فرهنگی نمره مطلوبی را به دستگاه‌های فرهنگی عضو این کمیسیون در حوزه عملکردشان در این عرصه داد.

عظیم زاده با اشاره به اقداماتی که دانشگاه ادیان قم تاکنون انجام داده است، اظهار کرد: در این دانشگاه ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت حضوری و غیر حضوری تدریس می‌شوند و از آنجاکه خلاء وجود چنین دروسی در استان مرکزی احساس می‌شود، سعی داریم با شناساندن این دروس به افراد علاقمند، آنان را به حضور در این رشته‌های آکادمیک تشویق کنیم.

وی ادامه داد: بنابر تصمیمات اتخاذ شده، تعدادی از استادان دانشگاه ادیان به استان اعزام می‌شوند و به نوعی مباحث علمی چالش برانگیزی را در سطح علمی بسیار بالا به داوطلبان ارائه می‌دهند. استان مرکزی، استان عالم‌خیزی است که پتانسیل‌های علمی بسیار خوبی دارد، اما متاسفانه جای خالی چنین مباحثی در استان احساس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بزودی در سطح دانشگاه‌های استان برگزار می‌شود، بیان کرد: شروع این کرسی‌های علمی به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی رقم خواهد خورد و ما سعی داریم چنین طرحی را در تمام دانشگاه‌های سطح استان اجرایی کنیم.

نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در استان مرکزی، اضافه کرد: ما سعی داریم این دانشگاه در استان مرکزی تأسیس کنیم. در حال حاضر در دانشگاه ادیان قم ۱۹ رشته در مقطع کارشناسی و ۱۵ رشته در مقطع دکتری ارائه می‌شود که امیدواریم با توجه بیشتر مردم به این مباحث، این رشته‌های تحصیلی در استان مرکزی نیز ارائه شوند و مورد استقبال قرار بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار