رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت
تابناک مرکزی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۲ هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا هستند که تاکنون ۳۸ هزار نفر از آنان شناسایی شده اند
کد خبر: ۷۸۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱ 09 October 2019
۳۸ هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند
به گزارش تابناک مرکزی - دکتر محمدمهدی گویا در دوازدهمین نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان مرکزی در اراک افزود: جمع بزرگی از افراد مبتلا به این بیماری عفونی در کشور شناسایی نشده اند و از بیماری خود بی خبر هستند.
وی اظهار داشت: همه نگرانی مجموعه بهداشتی کشور بر این مهم است که در صورت سرعت ندادن به امور پیشگیری، ممکن است تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: شناسایی افراد مبتلا به این بیماری از مهمترین مشکلات مجموعه بهداشتی کشور است که برای حل شدن این مهم باید آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی جامع صورت گیرد.

دکتر گویا عنوان داشت: اکنون ایدز یک بیماری کشنده نیست بلکه به یک بیماری مزمن تبدیل شده که افراد سال‌های طولانی بی اطلاع از بیماری خود به زندگی ادامه می‌دهد.

وی گفت: در استان مرکزی مراجعه افراد برای انجام آزمایش و تست شناسایی ابتلا به ایدز کاهش یافته است که باید دلایل آن شناسایی شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان بیان کرد: HIV بیماری شناخته شده و قابل درمان و کنترل است که با انجام مراقبت‌های لازم مانند سایر بیماری‌ها فرد مبتلا می‌تواند، زندگی طبیعی و طول عمر بالا داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: در استان مرکزی وضعیت بیماری‌ها قابل قبول و مطلوب است به این شکل که آمار استان در مقایسه با نرم کشوری  بیماری‌ها بویژه درخصوص بیماری‌هایی مثل ایدز، هپاتیت و گزش حیوانات، بهتر است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: در سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد‌های اختصاصی استان به منظور شناسایی و هزینه بیماری و مراکز DIC هزینه شده است وعلیرغم اینکه امسال از لحاظ بودجه‌ای نیز با معضلاتی مواجه شده‌ایم، اما سعی در عدم قطع خدمات داشته‌ایم که البته با توجه به مشکلات موجود، ادامه کار بسیار سخت است.

وی تصریح کرد: تا سال گذشته در مرکز مراکز DIC زنان، تامین ناهار توسط صنایع انجام می‌شد، اما متاسفانه در حال حاضر این اقدام از طرف صنایع انجام نمی‌شود و در رابطه با تامین غذای این مراکز در استان با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه در استان مرکزی پیشرفت‌های زیادی در جهت درمان بیماری‌های واگیردار انجام شده است، گفت: در مجموع طی چندسال گذشته ۷۰ مورد فوت ناشی از ایدز مشاهده شده که ۶۶ نفر مرد و ۴ نفر زن بوده‌اند.

دکتر جواد نظری در خصوص روش‌های انتقال بیماری ایدز افزود: این بیماری ۶۶ درصد از طریق اعتیار تزریقی، ۲۵ درصد آمیزشی و یک درصد خون و فرآورده‌های خونی منتقل می‌شود و انتقال از طریق مادر به کودک ۳ مورد مشاهده است که این آمار در سال گذشته ۵۵ درصد از طریق رابطه جنسی و ۲۳ درصد از طریق اعتیار تزریقی بوده است. این تفاوت آمار‌ها نشان از تغییر روش انتقال بیماری دارد.

وی بیان کرد: بیشترین موارد ابتلا به ایدز ابتدا در سطح اراک و سپس شازند مشاهده شده و در مجموع در استان مرکزی آمار شیوع بیماری ایدز ۲۳ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار