استاندار مرکزی:
استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت صنعت سنگ در استان مرکزی گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و بی‌توجهی مسئولان رده اول کشور به این استان نیمی از کارخانه‌های سنگ محلات شرایط خوب اقتصادی ندارند
کد خبر: ۷۸۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ 08 October 2019
 Image result for اقازاده اراک
سیدعلی آقازاده در آئین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در محلات-نیم‌ور با اشاره به برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران با حضور بیش از ۴۳۰ نماینده و غرفه‌دار برای مدت ۴ روزه بازگشایی شده و هدف برگزاری این نمایشگاه عرضه محصولات فاخر و تسهیل فرآیند مبادلات مربوطه است.

آقازاده افزود: باتوجه به بین‌المللی بودن این نمایشگاه جایگاه حضور مسئولان رده بالای کشور در این مراسم خالی است، اگر نمایشگاهی در شهر تهران به عرضه قاشق و چنگال بپردازد به طور قطع چند نفر از مسئولان کشوری در آن حضور می‌یابند و عدم حضور مسئولان رده اول کشور در نمایشگاهی که در تقویم نمایشگاه‌های جهانی به ثبت رسیده بیانگر مظلومیت استان مرکزی است که امیدواریم مسئولان مربوطه در روز‌های آینده فعالیت این نمایشگاه در این استان حضور یابند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: امیدواریم که وزیر صنعت نسبت به حضور در این نمایشگاه اقدام کند تا از نزدیک معضلات موجود این رسته را ببیند، این نمایشگاه برای دوازدهمین سال متوالی برگزار شده و می‌تواند استعداد‌های غیرشکوفای صنعت سنگ ایران را شکوفا سازد تا شاهد بهبود وضعیت صنعت سنگ و معادن کشور باشیم.

آقازاده ادامه داد: در حوزه صنعت سنگ نکات مطلوب، قابل تامل و نگران‌کننده بسیاری وجود دارد که باید مورد بررسی واقع شوند، در دوسال گذشته حمایت‌های لازم را در عرصه صادرات سنگ خام به انجام رسانده‌ایم تا گشایش‌های مد نظر ایجاد شود.

وی عنوان کرد: بنده به عنوان نماینده دولت در استان مرکزی معتقد نیستم که بخش عمده سنگ در داخل کشور فرآوری شود بلکه باید همانند کشور‌های برتر در این صنعت تعاملی میان کشور‌های تولیدکننده، معدن‌دار و دارای تجهیزات برقرار کرد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: شهرستان محلات تعداد ۳۰۰ کارخانه تولید سنگ دارد که متاسفانه نیمی از آن‌ها شرایط مطلوبی ندارند و بخشی از این ضعف فعالیت به رکود صنعت ساختمان و بخش دیگری از آن به عدم توجه و عنایت موثر بر صادرات محصولات تولیدی است که نباید از آن‌ها غافل شویم.

غفلت از صنعتی که می‌تواند جایگزین درآمد‌های ارزی باشد

آقازاده بیان کرد: باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا از ۲۷ میلیارد تجارت جهانی سنگ سهم بیشتری را به کشور و استان مرکزی اختصاص دهیم و در این حوزه کشور به توجه بیشتری نیازمند است، زیرا از صنعتی که حتی می‌تواند جایگزین درآمد‌های ارزی باشد غافل شده‌ایم.

وی افزود: تمامی اعضا و تشکلات حوزه صنعت سنگ باید در مسیر تسهیل صادرات سنگ و رفع موانع این عرصه و بازاریابی صحیح گام بردارند تا کمبود‌های ناشی از صادرات سنگ جبران شود، کشور ما در جهان یکی از تولیدکنندگان برتر سنگ است، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم جایگاهمان را به درستی تعیین و به همه بشناسانیم.

سنگ تراورتن استان مرکزی یک برند شناخته شده در جهان

استاندار مرکزی ادامه داد: تشکیل شورای معادن استان‌ها با سطح بالایی از اختیارات دستاوردی است که می‌تواند در شرایط بهبود وضعیت صنعت سنگ موثر واقع شود، استان مرکزی به لحاظ استقرار معادن سنگ در این منطقه استان ویژه‌ای تلقی می‌شود و سنگ تراورتن این منطقه به عنوان یک برند جهانی شناخته شده است.

آقازاده عنوان کرد: استان مرکزی علاوه بر ظرفیت ویژه تولید سنگ از ظرفیت‌های دیگری اعم از تولید ماهیان زینتی و گل و گیاه نیز برخوردار است، از اتاق‌های فکر صنعت سنگ انتظار داریم، مشاوره‌های تخصصی خوبی ارائه دهند تا این بیانات، راهگشا و برطرف‌کننده موانع حوزه صنعت سنگ باشد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه هپکو به صنعت معدن و سنگ کشور تعلق دارد، درحال حاضر طرحی با مجموعه ایمیدرو درحال تدوین است تا براساس آن کنسرسیومی از انجمن فعالیت صنعت، معدن و تجارت سهام منسوخ شده هپکو را بپذیرد، زیرا مجموعه هپکو این ظرفیت را دارد که نیاز‌های خانه معدن و خانه سنگ را تامین کند.

استاندار مرکزی بیان کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان مرکزی در تابستان امسال معادل ۸.۳ درصد برآورد شده و یکی از استان‌های موفق در رسته کاهش نرخ بیکاری بوده‌ایم، نرخ بیکاری استان مرکزی در تابستان سال گذشته رقمی معادل ۹.۴ درصد برآورد شده بود و این رقم در بهار امسال به ۸.۴ درصد رسید و اکنون ۸.۳ درصد برآورد شده است.

آقازاده افزود: استان مرکزی با دارا بودن سه هزار واحد صنعتی استانی صنعتی محسوب می‌شود که برخی از این واحد‌ها در شرایط فعلی با معضلاتی مواجه هستند و دو مجموعه هپکو و آذرآب نیز جزئی از صنایع این استان بوده که از نحوه واگذاری آن‌ها گلهمندیم، زیرا این مسئله برای کارگران و صنعت استان معضل‌ساز شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار