کد خبر: ۷۸۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲ 29 September 2019

باور کنید یا نه، حتی کوچک ترین جزئیات سبک زندگی شما می تواند به طور کلی روی بدن و سلامت شما تأثیر بگذارد. مثلاً تحقیقات نشان داده تغذیه ی ما روی شنوایی ما تأثیر می گذارد، یا ما به مکمل های کلم بروکلی نیاز داریم. در ادامه به چند حقیقت جالب درباره بدن انسان خواهیم پرداخت.

۱- هر روز چند فنجان قهوه بخورید تا سر و کارتان به دکتر نیفتد

به گفته ی محققان، نوشیدن روزانه ۲ تا ۴ فنجان قهوه در روز برای سلامت ما مفید است. شواهد از وجود ارتباط میان مصرف قهوه با کسب نتایج مثبت برای سلامتی حکایت دارد. از قرار معلوم، نوشیدن قهوه در حد تعادل، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. کسانی که قهوه می نوشند از چندین بیماری دیگر مثل دیابت و زوال عقل هم می توانند در امان بمانند.

۲- خوش بین ها بیشتر عمر می کنند

طبق تحقیقات، افراد خوش بین بیشتر از بدبین ها عمر می کنند. خوش بین ها معمولاً بیشتر ورزش می کنند و غذاهای سالم تری می خورند، به همین دلیل احتمال برخورداری از یک بدن سالم و فشار خون و کلسترول متعادل تر در آن ها بیشتر است.

مثبت نگری نه فقط احساس بهتری در زمان حال به ما می دهد بلکه می تواند امید به زندگی را هم در ما افزایش دهد. به علاوه، خوش بین ها روابط عاشقانه ی طولانی تری دارند. محققان همچنین پی بردند احتمال ابتلا به بیمارب در افراد خوش بین ۱۰ درصد کمتر است و آن ها از سلامت روانی بیشتری برخوردارند. در زمان بیماری یا بعد از جراحی هم خوش بین ها سریع تر بهبود پیدا می کنند.

۳- بدن ما برای استفاده از کربوهیدرات ساخته شده

محققان با بررسی ۴۶ گونه از پستانداران پی بردند بدن انسان به گونه ای تکامل پیدا کرده که بتواند کربوهیدرات بیشتری را بدون بیمار شدن مصرف کند. در حقیقت، انسان ها از ژن آمیلاز بیشتری برخوردارند، نوعی آنزیم که کربوهیدرات ها را تجزیه و انرژی تولید می کند و به این ترتیب سوخت مورد نیاز بدن ما را تأمین می کند. آمیلاز فراوانی که در بزاق دهان ما وجود دارد، به بدن ما این امکان را می دهد که نشاسته ی درون مواد غذایی را که برای آن یک منبع انرژی بسیار لذیذ محسوب می شود، به سرعت شناسایی کند.

۴- لامپ های ال ای دی ممکن است باعث خستگی شدید چشم ها شوند

از لامپ های ال ای دی در ساخت بسیاری از وسایل و تجهیزات مدرن، از هر دو نوع خانگی و عمومی، استفاده می شود. با این حال، این چراغ ها ریسک آسیب دیدگی چشم ها را به طور چشمگیری بالا می برند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان داد میان استفاده از دستگاه هایی که صفحه ی آن ها مجهز به تکنولوژی نور پس زمینه هستند (تکنولوژی ای که در آن از لامپ های ال ای دی استفاده می شود) و اختلال در خواب ارتباط وجود دارد. کسانی که دست کم یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، تلفن همراه خود را خاموش می کنند، در مقایسه با کسانی که بعد از ساعت ۱۰ شب از دستگاه های مجهز به صفحات ال ای دی استفاده می کنند، از خواب بهتری برخوردارند. در واقع لامپ های ال ای دی می توانند ساعت زیستی بدن ما – یعنی همان فرآیندی که چرخه ی خواب-بیداری ما را تنظیم می کند – را مختل کنند و ممکن است باعث سردرد، خستگی چشمی و احساس ناراحتی کلی در چشم ها شود که به دنبال آن ریسک وقوع سانحه برای فرد افزایش پیدا می کند.

شاید تصور کنی لازم است قبل از خواب جدیدترین اخبار روز را چک کنید اما به جای آن بهتر است قبل از رفتن به رختخواب همه ی چراغ ها را خاموش کنید. با این کار لطف بزرگی در حق چشم هایتان خواهید کرد.

۵- رژیم گرفتن برای بدن مفید نیست

اغلب ما تصور می کنیم اگر بیشتر از آن که بخوریم، کالری بسوزانیم، می توانیم وزن اضافه ی خود را کم کنیم. اما رژیم گرفتن شاید به همین سادگی هم نباشد. تحقیق جدیدی نشان داده محدود کردن سختگیرانه ی کالری های دریافتی، سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد که به دنبال آن بدن وارد «حالت بقا» می شود تا انرژی ذخیره کند. به همین ترتیب، حذف وعده های غذایی هم کارساز نخواهد بود. در واقع، رژیم گرفتن شاید از آنچه تصور می کنیم مضرتر باشد. احساس گرسنگی، شیوه ی بدن برای ابراز نیازش به انرژی است.

بدن ما هوشمند است و می تواند انرژی دریافتی ما را بر اساس میزان مصرف آن، تنظیم کند. به عبارت دیگر، ما باید به بدن خود گوش دهیم و هر زمان که لازم است غذا بخوریم و هر زمان که دیگر احساس گرسنگی نکردیم دست از خوردن بکشیم.

۶- کار، اضطراب و کمبود خواب بدن را دچار پیری زودرس می کنند

طبق تحقیقی جدید، اضطراب شغلی و کمبود خواب، باعث فرسودگی زودرس بدن می شوند. قلب ما هنگام اضطراب، به درستی کار نمی کند. تجربه ی اضطراب روی پروتئینی درون ماهیچه ی قلب که برای انقباضات قلب ضروری است، تأثیر می گذارد. کسانی که هم از اضطراب و هم از کمبود خواب رنج می برند، در مقایسه با کسانی که خواب مناسب و شغلی عاری از اضطراب دارند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها ۳ برابر بیشتر است.

بدن ما برای ترمیم شدن و بازیابی انرژی از دست رفته اش، به خواب نیاز دارد. با کاهش تجربه ی موقعیت های اضطراب آور، هم رفتار و هم فیزیولوژی ما به طور چشمگیری بهبود پیدا می کند. متأسفانه ما همیشه کنترل منابع اضطراب خود را نداریم، اما روش های زیادی برای کاهش اضطراب وجود دارد که می توانیم آن ها را به کار بگیریم و آثار مخرب اضطراب را کمتر کنیم.

۷- یادگیری یک زبان جدید، مغز را جوان می کند

در مفید بودن دو زبانه بودن شکی نیست. یادگیری یک زبان جدید در دوران بزرگسالی در مقایسه با دوران کودکی شاید دشوارتر باشد اما این تلاش ارزشش را دارد. تسلط به یک زبان دوم، نه تنها مهارت مفیدی به شمار می رود، بلکه سرعت پیری مغز را کاهش می دهد، حتی اگر فرآیند یادگیری در سنین بالا آغاز شود.

تحقیقات نشان می دهد یادگیری یک زبان دوم، توانایی های شناختی ما را ارتقا می دهد و توجه و تمرکز ما را بهبود می بخشد. تحقیقات جدید نشان داده تسلط به دو یا چند زبان ممکن است ابتلا به بیماری آلزایمر را به تعویق بیندازد. دانشمندان در تحقیقات خود پی بردند استفاده از چند زبان غلظت ماده ی خاکستری مغز را افزایش می دهد – مسأله ای که نشانه ی سلامت مغز به شمار می رود – و می تواند به ماده ی سفید مغز یا به بیان دیگر، ارتباط میان نورون ها استحکام ببخشد.

۸- بدن ما به جوانه ی کلم بروکلی نیاز دارد

همه ی ما به فواید مصرف سبزیجات برای سلامت خود واقفیم. اما نکته ای که کمتر کسی از آن آگاه است این است بدن ما به یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در جوانه ی کلم بروکلی واکنشی دارد که از آن می توان برای کاهش نشانه های رفتاری معمول در افراد مبتلا اوتیسم بهره برد.

دانشمندان معتقدند عصاره ی جوانه ی کلم بروکلی ممکن است به بازیابی تعادل شیمیایی در سلول های مغزی کمک کند، بنابراین می توان از آن به عنوان یک داروی ضد روانپریشی استفاده کرد. به زودی می توانیم از عصاره ی جوانه ی کلم بروکلی به عنوان یک مکمل بی خطر برای درمان اسکیزوفرنی و همینطور به عنوان یک روش پیشگیرانه برای کسانی استفاده کنیم که ریسک برهم خوردن تعادل شیمیایی مغز در آن ها وجود دارد.

۹- خوردن اوت میل ما را به آدم شادتری تبدیل می کند

اوت میل (ترکیب شیر با جو دو سر پرک شده) این روزها محبوبیتی بیش از پیش پیدا کرده، چون علاوه بر اینکه یک صبحانه ی مغذی است، تأثیرات مثبتی هم روی خلق و خوی ما دارد.

اوت میل یک کربوهیدرات سالم است که باعث تولید سروتونین در بدن می شود. سروتونین ماده ای شیمیایی ای است که مسئولیت تنظیم سلامت عمومی ما و احساس شادی در ما را برعهده دارد. این ماده می تواند خشکی عضلات را از بین ببرد و در برخورداری از یک چرخه ی خواب-بیداری سالم نقش دارد.

اگر قصد کاهش کالری های دریافتی روزانه ی خود را دارید هم اوت میل می تواند برای شما مفید باشد. اوت میل یک منبع بسیار عالی برای کسب انرژی به شمار می رود، به ویژه اگر به عنوان صبحانه خورده شود. این ماده ی غذایی می تواند سوخت مورد نیاز بدن را برای مدتی طولانی تأمین کند و کسانی که برای صبحانه اوت میل می خورند معمولاً در باقی روز کمتر غذای پرکالری می خورند.

۱۰- کسانی که سریع راه می روند از قلب سالم تری برخوردار می شوند

فعالیت فیزیکی لزوماً ورزش های سنگین و پیچیده را دربر نمی گیرد. ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع به طور روزانه به سلامت عمومی بدن کمک می کند. کسانی که به طور منظم پیاده روی سریع می کنند، در مقایسه با کسانی که هیچ فعالیت هوازی ای ندارند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها ۳۱ درصد کمتر است. پیاده روی سریع ریسک مرگ را هم تا ۳۲ درصد کاهش می دهد.

محققان پی بردند کسانی که مسافت های طولانی را با سرعت بالاتری پیاده روی می کنند، از مشکلات مختلفی از جمله بیماری های قلبی، بالا رفتن فشار خون و دیابت نوع دو، تا حد زیادی در امان هستند.

۱۱- کسانی که تغذیه ی سالمی دارند، از شنوایی بهتری برخوردارند

نفخ شکم، اضافه وزن و کمبود ویتامین تنها بخشی از عواقب مضر داشتن یک رژیم غذایی نامتعادل هستند. اما آیا این را هم می دانستید که غذا خوردن ما روی شنوایی ما هم تأثیر می گذارد؟

تحقیقات نشان می دهد کمیت و کیفیت کالری های دریاقتی ما نقش مهمی در سلامت شنیداری ما ایفا می کند. گرچه کم شنوایی ای که گاهی بعد از خوردن یک غذای سنگین رخ می دهد موقتی است، اما محققان پی برده اند میان رژیم غذایی روزانه و کم شنوایی ارتباط وجود دارد. تحقیقات نشان داده کسانی که از شاخص تغذیه ی سالم (Healthy Eating Index) بالاتری برخوردارند هم شنوایی بهتری دارند.

۱۲- بستن چشم ها به یادآوری بهتر مسائل کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد بستن چشم ها حافظه را بهبود می بخشد، بنابراین اگر محل پارک ماشین تان را فراموش کرده اید یا کلیدهایتان را گم کرده اید، شاید ارزشش را داشته باشد که برای لحظه ای چشم هایتان را به روی دنیای بیرون ببندید.

دانشمندان معتقدند حذف چیزهایی که باعث پرت شدن حواس می شوند، به ما توانایی مغزی لازم برای به خاطر آوردن چیزها را می دهد. تحقیقات بیان می کند بستن چشم ها می تواند حتی به ما کمک کند وقایعی را به خاطر آوریم که به چندین سال قبل برمی گردند.

حتی نیروهای پلیس از این ترفند در مورد شاهدین عینی استفاده می کنند و از آن ها می خواهند در طول گفتگوها چشم های خود را ببندند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار