کد خبر: ۷۸۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴ 29 September 2019

میکروپلاستیک‌ها در همه جا هستند از اقیانوس‌ها گرفته تا خاک، هوا، برف و حتی در یک استکان چای!

محققان در دانشگاه مک‌گیل واقع در کانادا در جدیدترین تحقیقات خود سراغ چای‌های کیسه‌ای رفته‌اند و تاثیر ۴ برند مختلف تی‌بگ در آب جوش را مورد آزمایش و مطالعه قرار داده‌اند.

یافته‌های این دانشمندان نشان می‌دهد هر یک عدد چای کیسه‌ای حدود ۱۱٫۶ میلیارد ذره میکروپلاستیک و ۳٫۱ میلیارد ذرات ریزتر نانوپلاستیک را در یک استکان آب جوش نشت می‌دهند.

این رقم قابل ملاحظه‌ و عجیب، بسیار بیشتر از میزان پلاستیکی است که تا پیش از این در غذاها یا نوشیدنی‌های دیگر کشف شده بود.

محققان موردبحث گفته‌اند که هنوز اثرات منفی نوشیدن این ریزپلاستیک‌ها مشخص نشده است اما به‌زودی تحقیقاتی در این رابطه صورت خواهند داد.

باید بدانید که برای انجام این آزمایش، چای درون کیسه‌ها خارج شده بود تا در نتیجه‌ی تحقیق اخلالی ایجاد نکند.

میکروپلاستیک‌ها را قبلا دانشمندان در دیگر مواد خوراکی نیز کشف کرده بودند اما کمتر محققی تاکنون به این فکر کرده بود که این مواد پلاستیکی ممکن است در آب جوش و در طول روند دم کشیدن چای‌های کیسه‌ای به داخل نوشیدنی نشت کند.

بسیاری از کارخانه‌های تولید چای کیسه‌ای برای بستن کیسه‌ها از پلی پروپیلن استفاده می‌کنند. از آنجا که پلاستیک کیسه‌های چای در معرض آب جوش قرار دارد نه دمای اتاق، در نتیجه احتمال آزاد شدن ذرات ریز پلاستیکی در آن‌ها بیشتر است.

بر اساس مطالعات متعددی که در اوایل سال جاری میلادی صورت گرفته، انسان به طور متوسط در طول هر هفته (۷ روز) حدود ۵ گرم پلاستیک می‌خورد. یعنی وزنی برابر با یک کارت بانکی.

سازمان سلامت جهانی (WHO) در اولین بررسی‌های آثار مخرب پلاستیک‌های موجود در آب‌های معدنی و آب لوله‌کشیِ شهری گفته بودند میکروپلاستیک‌ها در این مقدار تهدیدی برای سلامتی بشر به‌شمار نمی‌روند.

با این حال گفته می‌شود چنین ادعاهایی به تحقیقات بیشتر و گسترده‌ای نیاز دارد و به یقین نمی‌توان در چنین مواردی اظهار نظر کرد.

اما چیزی که باید بدانید این است که حتی در آب‌های نوشیدنی ما نیز مقادیر زیادی میکروپلاستیک و نانوپلاستیک وجود دارد.

این تحقیق فرصتی برای مصرف‌کنندگان است تا خریدهای آگاهانه‌تری داشته باشند و به دنبال کاهش هر چه بیشتر استفاده از پلاستیک باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار