اکنون که افزایش توان نظامی ایران در چهارچوب سپاه و هم‌افزایی به توان ارتش منجر به مصونیت کامل ایران در مقابل حمله خارجی شده و حتی جرأت پاسخ را از آمریکایی‌ها به واسطه هزینه بالایش گرفته، می‌توان به عمق نگاه پیر جماران پی برد؛ مسأله ای که از سوی رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا پیرامون نگاه نافذ و دوراندیشانه مستقر در پس صدور چنین فرمانی مورد تأکید قرار گرفت.
کد خبر: ۷۸۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 17 September 2019
امام خمینی سی و چهار سال پیشین در چنین روزی و در اوج تحرکات برای انحلال سپاه پاسداران، دستور تشکیل سازمان رزم کامل سپاه در چارچوب مرسوم نیروهای زمینی، دریایی و هوایی را صادر کرد که شاید آن زمان با توجه به مقدورات و ملاحظات آن دوران برای برخی ضرورتش قابل درک نبود اما اکنون که افزایش توان نظامی ایران در چارچوب سپاه و هم‌افزایی به توان ارتش منجر به مصونیت کامل ایران در مقابل حمله خارجی شده و حتی جرات پاسخ را از آمریکایی‌ها به واسطه هزینه بالایش گرفته، می‌توان به عمق نگاه پیر جماران پی برد؛ مسئله که از سوی رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا پیرامون نگاه نافذ و دوراندیشانه مستقر در پس صدور چنین فرمانی مورد تاکید قرار گرفت.
چگونه دستور ۳۴ سال پیش امام خمینی، ایران را امروز مصون از تجاوز خارجی کرد؟
 
به گزارش «تابناک»؛ امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در بیست و ششم شهریورماه هزار و سیصد و شصت و چهار و در مقطعی که برخی در پی تضعیف ساختار رزمی سپاه در حوزه نیروی زمینی بودند، اهمیت این ساختار تازه را در میدان رزم به موازات نیروهای پرتوان ارتش می‌دانست و به همین دلیل در اقدامی دوراندیشانه دستور تشکیل ساختار نظامی کلاسیک برای سپاه متشکل از نیروهای زمینی، دریایی و هوایی را صادر کرد.
محسن رضایی در این زمینه روایت کرده بود: «مدتی بود که در بحبوحه جنگ، زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال تیپ و لشکرهای سپاه به گوش می‌رسید. روزی فرزند حضرت امام، مرحوم حاج احمد آقا در تماس تلفنی با حقیر گفتند: «نامه‌ای برای حضرت امام بنویس و از ایشان تأسیس نیروهای سه‌گانه‌ی زمینی و هوایی و دریایی سپاه را درخواست کن. امام نظر دارند که سپاه به نیروهای سه‌گانه مجهز شود». در تاریخ ۱۵ شهریور ۶۴ در نامه‌ای خدمت حضرت امام، تأسیس سه سپاه زمینی، هوایی و دریایی را درخواست کردم.
 
حضرت امام، فقهای محترم شورای نگهبان را احضار کرده و فرمودند: «می‌خواهم به سپاه، دستور تأسیس نیروهای سه‌گانه را بدهم. بررسی کنید که آیا وفقِ قانون اساسی هست؟» و حضرت امام خطاب به فقهای محترم شورای نگهبان افزوده بودند که «البته اگر شما مخالف هم باشید من این کار را خواهم کرد.» و در نهایت در یازده روز بعد در ۲۶ شهریور ۶۴، حضرت امام، فرمان تشکیل نیروهای سه‌گانه‌ سپاه را صادر فرمودند.»
چگونه دستور ۳۴ سال پیش امام خمینی، ایران را امروز مصون از تجاوز خارجی کرد؟
در متن فرمان امام برای شکل‌گیری سازمان رزم سپاه پاسداران و تشکیل نیروهای سه‌گانه خطاب به فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، چین آمده است: «
بسم الله الرحمن الرحیم
 
جناب آقای محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
 
با توجه به اینکه در اصل ۱۵۰ قانون اساسی ادامه نقش سپاه در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن تصریح شده است، و نظر به آنکه انجام این نقش بدون آمادگی کامل سپاه از جهت تجهیزات و آرایش جنگی و فنون دریایی، زمینی، هوایی امکانپذیر نیست، شما مأموریت دارید هرچه سریعتر سپاه پاسداران را مجهز به نیروهای زمینی، هوایی، دریایی قوی نمایید، تا در موارد لازم با همکاری و هماهنگی با ارتش جمهوری اسلامی از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی کشور حفاظت نمایند.
چگونه دستور ۳۴ سال پیش امام خمینی، ایران را امروز مصون از تجاوز خارجی کرد؟
سپاه پاسداران در اوج دوران دفاع مقدس این ساختار را شکل داد و در همان شهریور 1364 محسن رضایی فرماندهی نیروی زمینی سپاه را که نقش حیاتی در جنگ داشت و تا آن زمان به عنوان بخش اصلی سپاه تلقی می‌شد در حکمی به سید یحیی رحیم صفوی سپرد. نیروی هوایی سپاه که تشکیلش در آن زمان با چالش‌هایی برای تامین ابزارهای لازم همراه بود و اکنون با عنوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران، نقش کلیدی در حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران دارد در اواخر سال 1364 با انتصاب موسی رفان توسط محسن رضایی تشکیل شد و در ادامه محسن رضایی حسین دهقان را برای تداوم این حوزه به کار گرفت.
 
نیروی دریایی سپاه با فرماندهی حسین علایی بر اساس حکم محسن رضایی نیز در شهریور 1364 شکل گرفت. با توجه به شرایط خاص ایران در آن دوران، نیروی دریایی سپاه به استراتژی قایق‌های تندرو که اکنون نیز بخشی از راهبردی دفاعی ایران در آبراه‌ها است، در عملیات‌های مختلف جنگ از جمله والفجر 8 و فتح اسکله الامیه نقش آفرینی کرد و اکنون به نیروی راهبردی موثر و کنترل کننده و تامین کننده امنیت خلیج فارس نه فقط برای ایران، بلکه برای تمامی کشورهای اطراف خلیج فارس و شناورهای در حال عبور از آن تبدل شد.
چگونه دستور ۳۴ سال پیش امام خمینی، ایران را امروز مصون از تجاوز خارجی کرد؟
آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیست و هشتم شهریور 1395 به این فرمان الهی و آثار شگرف آن اشاره کردند و فرمودند «فرمان حضرت امام (ره) برای تشکیل نیروهای سه‌گانه‌ی سپاه، ناشی از نگاه نافذ و دوراندیشانه و دل نورانی آن مرد بزرگ و الهی بوده است» و از قضا یکی از دلایل تاثیرگذاری موثر این فرمان دوراندیشانه، عمق نگاه رهبر فرمانده کل قوا در دوران پس از امام خمینی و تداوم حمایت و تقویت همه جانبه از تشکیل و گسترش سازوبرگ این سازمان رزم سپاه پاسداران بود که ثمره آن علاوه بر خودباوری در ارتقای خیره کننده دانش نظامی بومی، دستیابی به سطحی از توان بازدارنگی بود که امروز آمریکا حتی جرات پاسخ به ایران را به واسطه هزینه سنگین بالای آن ندارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار