اثرات حمله پهپادی حوثی ها به قلب صنعت نفت عربستان:
گروه حوثی های یمن اعلام کردند که روز شنبه به دو سایت تاسیسات نفتی در قلب صنعت نفت عربستان سعودی حمله کردند و بیش از نیمی از تولید نفت این پادشاهی را از بازار خارج کردند، اقدامی که انتظار می رود در پی آن قیمت نفت افزایش یابد و تنش ها در خاورمیانه شدت یابد.
کد خبر: ۷۸۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ 15 September 2019

گروه حوثی های یمن اعلام کردند که روز شنبه به دو سایت تاسیسات نفتی در قلب صنعت نفت عربستان سعودی حمله کردند و بیش از نیمی از تولید نفت این پادشاهی را از بازار خارج کردند،  اقدامی که انتظار می رود در پی آن قیمت نفت افزایش یابد و تنش ها در خاورمیانه شدت یابد.

براساس بیانیه شرکت دولتی نفتی عربستان سعودی، آرامکو، این حملات باعث کاهش تولید نفت این پادشاهی به میزان 5.7 میلیون بشکه در روز یا معادل بیش از 5 درصد از عرضه جهانی نفت میشود.

این حملات که قبل از طلوع آفتاب روز شنبه رخ داد، در ادامه حملات قبلی مرزی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و تانکرهای نفتی در آبهای خلیج فارس بود، اما این مورد اخیر شدیدترین این موارد را شامل میشود و به طور موقت بخش اعظمی از ظرفیت تولید نفت کشور عربستان را فلج کرد. عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان است که هر روز بیش از 7 میلیون بشکه نفت را به مقصد بازار جهانی می فرستد و سالهاست که به عنوان آخرین و مطمئن ترین تأمین کننده بازارهای جهانی خدمت کرده است.

در حالی که حوثی ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، مایك پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا مسئولیت این حملات را بر روی دوش ایران قرار داد و در توئیتر نوشت كه "هیچ مدرکی وجود ندارد كه این حملات از سوی یمن صورت گرفته باشد. در میان همه درخواست ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی سابقه ای را به منبع انرژی جهان صورت داده است."

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA ، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از طریق تلفن به رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ گفته كه ریاض اراده و توانایی برخورد و مقابله با این حملات که آن را تجاوز تروریستی خوانده، داراست.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، آمریکا این حملات را محکوم کرده و ترامپ به ولیعهد سعودی گفته که واشنگتن برای تضمین امنیت عربلستان سعودی آماده همکاری با این پادشاهی است. وزارت انرژی ایالات متحده نیز گفته که آماده است در صورت لزوم نفت موجود در ذخایر استراتژیک خود را آزاد کند. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا همچنین گفته که در صورت نیاز به اقدامات جهانی، وزارتخانه وی با آژانس بین المللی انرژی که سیاست های انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می کند، همکاری خواهد کرد.

عربستان سعودی که رهبری ائتلاف سنی را بر عهده دارد که در سال 2015 در یمن علیه حوثی ها مداخله کرد، رقیب منطقه ای خود ایران را به خاطر حملات مشابه قبلی مسئول دانسته است، که البته تهران همه این اتهام ها را رد می کند.

سرهنگ ترکی الملک سخنگوی ائتلاف عربستان گفته که تحقیقات در مورد اینکه چه کسی حملات را برنامه ریزی و اجرا کرده است، آغاز شده. وی گفته که ائتلاف مورد حمایت غرب با تهدیدهای مربوط به امنیت جهانی انرژی و ثبات اقتصادی مقابله خواهد کرد. امین ناصر رئیس اجرایی آرامکو گفته که این حملات تلفات جانی در بر نداشته است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفته: آرامکو در مدت 48 ساعت آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه خواهد داشت و برای جبران خسارات، نفت تولیدی را در انبارها ذخیره می کند. آرامکو در حال برنامه ریزی عرضه سهام خود است که انتظار می رود بزرگترین عرضه اولیه جهانی از این نوع باشد.

پیش بینی دوبرابر شدن قیمت نفت

در همین حال تحلیلگران بازار از عواقب این حملات بر بهای نفت سخن گفته اند. کامرون باگری تحلیلگر نشریه OilPrice بیان کرده که این حملات میتواند بهای نفت را تا بیش از 100 دلار افزایش دهد.

باگری می گوید سوال اصلی این است که عربستان سعودی چقدر سریع میتواند خسارات وارد شده را تعمیر و بهبود بخشد. وی گفته: "ما از زمانی که صدام حسین چند فروند موشک اسکاد را به سمت عربستان سعودی شلیک کرد، این نوع حملات را ندیده ایم. این حمله بسیار قابل توجه است. فکر میکنم بازار تا چند وقتی در تلاطم باشد تا در مورد آینده شفافیت بیشتری ایجاد شود."

مایکل کرن تحلیلگر بلومبرگ نوشته: "در حالی که آرامکو اطمینان دارد که می تواند به سرعت این خرابی را بازیابی کند، اما اگر نتواند، جهان با کمبود تولیدی به میزان 150 میلیون بشکه در هر ماه روبرو میشود" نتیجه ای که می تواند قیمت نفت را به سه برابر میزان فعلی برساند."

پیشنهاد گراهام برای تلافی جویی از ایران

در پی این حملات سناتور جمهوریخواه آمریكا، لیندسی گراهام گفته است كه ایالات متحده باید در تلافی، به پالایشگاه های نفتی ایران حمله کند. گراهام در توییتی بعد از این حملات نوشت: این حمله "نمونه دیگری است از ویرانی هایی که ایران در خاورمیانه ایجاد میکند. حکومت ایران به صلح علاقه ای ندارد - آنها سلاح های هسته ای و سلطه منطقه ای را دنبال می کنند."

گراهام افزوده: "اکنون زمان آن رسیده است كه آمریكا در صورت ادامه تحریکات ایران یا افزایش غنی سازی هسته ای برنامه حمله به پالایشگاه های نفتی ایران را روی میز قرار دهد."

مشخص نیست که گراهام بر چه مبنایی موضوع حملات به تاسیسات نفتی عربستان را به مساله غنی سازی اورانیوم ایران پیوند زده، اما به خوبی مشخص است که این چهره ضد ایران و طرفدار اسرائیل در پی آن است که با استفاده از نفوذ خود در کاخ سفید و جو سازی علیه ایران در پی این حملات رویکردها تند و ضد ایرانی را در دولت ترامپ تقویت کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار