حشدالشعبی که با شکست جریان داعش در عراق و امنیت سازی در این کشور به یک جریان امنیتی مسلط در عراق تبدیل شد، هم اکنون نقش مهمی در امنیت سازی در عراق پسا داعش بازی می‌کند و در مقابل آمریکا و هم پیمانان نیز تلاش گسترده‌ای برای انحلال یا حداقل به حاشیه راندن حشدالشعبی به خرج داده اند.
کد خبر: ۷۷۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ 06 September 2019

حشدالشعبی که با شکست جریان داعش در عراق و امنیت سازی در این کشور به یک جریان امنیتی مسلط در عراق تبدیل شد، هم اکنون نقش مهمی در امنیت سازی در عراق پسا داعش بازی می‌کند و در مقابل آمریکا و هم پیمانان نیز تلاش گسترده‌ای برای انحلال یا حداقل به حاشیه راندن حشدالشعبی به خرج داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، حشدالشعبی در ساختار ارتش عراق قرار گرفته است. در همین رابطه، در یک تحول اساسی، «ابو مهدی المهندس» نائب رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق دستور تازه‌ای برای این سازمان صادر کرد.

بر اساس سندی که از جانب المهندس منتشر شده، وی دستور داده است که اداره نیروی هوایی سازمان الحشد تشکیل شود.

در این سند که به دست شبکه خبری «الغدیر» رسیده، آمده که این اقدام با استناد به دستور حکومتی شماره ۷۹ صادره در سال ۲۰۱۴ است.

المهندس اعلام کرد که نخست وزیر عراق دستور این اقدام و اختیارات لازم را به الحشد داده و در این زمینه منافع عمومی را در نظر گرفته است.

بر اساس این حکم حکومتی، «صلاح مهدی حنتوش» مسئولیت اداره نیروی هوایی الحشد را بر عهد دارد.

این اقدامات پس از آن انجام می‌شود که پهپادهای رژیم صهیونیستی اخیرا چندین بار مواضع و انبارهای متعلق به الحشد را در مناطق مختلف عراق بمباران کردند.

این تجاوز صهیونیست‌ها، با واکنش‌ها و محکومیت‌های مسئولان و احزاب سیاسی عراق مواجه شد. حزب «الدعوه الاسلامیه» عراق اعلام کرد که حمله به الحشد به منزله خدشه وارد کردن به حاکمیت، امنیت، ثبات و تمامیت ارضی عراق است.

این حزب ضمن درخواست از دولت عراق برای انجام «تحقیقات فراگیر درباره ماهیت این عملیات تروریستی»، تأکید کرد که بغداد باید فورا به شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی دیگر درباره این حملات شکایت کند.

در همین ارتباط، « عبدالامیر المیاحی» نماینده ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد که دولت عراق ملزم است برای مقابله با هر گونه تجاوز خارجی و تن ندادن به فشارهای آمریکایی-صهیونیستی علیه الحشد الشعبی، سامانه دفاع هوایی را ارتقا بخشند.

وی فاش کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال اعمال فشار به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق هستند تا به فعالیت الحشد الشعبی پایان دهد و در پایان، آن را از حکومت جدا کند.

این نماینده عراقی همچنین خاطرنشان کرد که «واشنگتن و اسرائیل در توهم به سر می‌برند که می‌توانند به حضور الحشد الشعبی پایان بخشند، زیرا آنان از قدرت الحشد، دولت و پایبندی ملت به آنان، اطلاعی ندارند».

تأسیس نیروی هوایی از سوی حشدالشعبی یک تحول بنیادین در عراق و استراتژی دفاعی و نظامی این کشور محسوب می شود که به نظر می رسد چند هدف عمده را دنبال می کند:

نخست: اعلام تأسیس نیروی هوایی حشدالشعبی زمانی صادر شده است که اسرائیل حملاتی علیه مواضع این عضو محور مقاومت راه اندازی کرده است. لذا بی ارتباط با آن نیست.

دوم: احتمالا دولت و ارتش عراق به دنبال آن است تا وابستگی نظامی خود به آمریکا را کاهش دهد و در همین راستا دست حشدالشعبی برای تأسیس نیروی هوایی را باز گذاشته است. به نظر می رسد، ایران و روسیه دو بازیگری هستند که این بخش از حشدالشعبی را تقویت خواهند کرد.

سوم: تأسیس نیروی هوایی از سوی حشدالشعبی این گروه را به یک ارتش کلاسیک در امتداد ارتش عراق یا در درون آن تبدیل خواهد کرد که مشروعیت ملی و بین المللی کسب خواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار