کد خبر: ۷۷۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 05 September 2019

تا زمانی که زانوها به درد نیایند، هرگز متوجه نمی شویم که تا چه حد به آن ها متکی هستیم. مدیریت زانو درد مزمن کار ساده ای نیست چون تقریباً با هر حرکتی، از بلند شدن و نشستن گرفته تا راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا حتی جا به جا شدن در رختخواب، زانوهای خود را درگیر می کنیم. در چنین شرایطی، اگر زانو درد داشته باشیم، تمام روز را درگیر این مشکل خواهیم بود.

دلیل زانو دردتان هر چه که باشد، از آرتریت و بورسیت گرفته تا وارد آمدن ضربه، هر روش درمانی ای که درد و التهاب را کاهش دهد، می تواند به شما کمک دوباره بدون دردسر و ناراحتی از زانوهای خود استفاده کنید. متأسفانه بسیاری از داروهای شیمیایی بدون نسخه یا تجویزی ای که برای تسکین زانو درد مصرف می کنیم، عوارض جانبی زیادی دارند که می توانند مشکلات ما را دو چندان کنند. برای مثال، مسکن های استامینوفن، عمده عامل نارسایی کلیوی در سرتاسر دنیا محسوب می شوند.

حتماً تعجب خواهید کرد اگر بدانید رژیم غذایی شما تا چه حد می تواند روی میزان دردهای بدنی شما تأثیر بگذارد، به ویژه وقتی پای التهاب هم در میان باشد. در ادامه می خواهیم مواد غذایی بسیار مفید و البته در دسترسی را به شما معرفی کنیم که تأثیر معجزه آسایی بر درد و التهاب زانوها دارند. با گنجاندن این مواد غذایی سالم در رژیم غذایی خود می توانید کمتر از داروهای مسکن استفاده کنید و در نتیجه، در مجموع از سلامت بیشتری برخوردار باشید.

۱- هویج

خوردن هویج برای تسکین زانو درد در حقیقت یکی از روش های درمانی طب سنتی چینی به شمار می رود. هویج های نارنجی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A، دو ماده ی ضد التهاب قوی هستند، ویژگی ای که این ماده ی غذایی را برای تسکین درد زانو کارساز کرده.

برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از فواید هویج ببرید باید آن را به صورت پخته میل کنید، اما اگر از خوردن هویج پخته خوش تان نمی آید، خوردن خام آن ها هم ایرادی ندارد. برای کاهش زانو درد سعی کنید روزانه ۲ وعده هویج مصرف کنید.

۲- زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که در حقیقت قرن ها است از آن در طب گیاهی به خاطر خاصیت ضد التهابی اش استفاده می شود. مصرف زردچوبه در وهله ی اول می تواند ریسک ابتلا به دردهای مفصلی را کاهش دهد و علاوه بر این، از نظر توانایی تسکین درد تقریباً با ایبوپروفن برابری می کند.

۳- سرکه سیب

سرکه سیب فقط یک چاشنی خوشمزه برای سالاد نیست. شما می توانید درد زانوهای خود را هم با خوردن سرکه سیب و هم با استفاده ی موضعی از آن تسکین دهید. خوردن سرکه سیب (روزانه ۲ قاشق غذاخوری) به از بین رفتن سموم درون زانوها که مسبب التهاب آن ها هستند، کمک می کند.

اگر سرکه سیب را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را یک روز در هفته روی زانوهای دردناک خود بمالید، همین تأثیر را خواهد داشت.

۴- زنجبیل

زنجبیل را هم می توان به صورت خوراکی مصرف کرد هم به صورت موضعی روی پوست. هر دو روش مناسب هستند چون این ماده ی غذایی هم طعم و هم رایحه ی بسیار خوبی دارد. عنصر فعال موجود در زنجبیل، جینجرول نام دارد که یک ماده ی ضد التهاب قوی به شمار می رود.

در واقع تحقیقی بر روی افراد مبتلا به بیماری آرتریت (التهاب مفصل) نشان داد بیمارانی که علاوه بر داروهای خود زنجبیل مصرف می کردند، در مقایسه با بیمارانی که فقط از دارو استفاده می کردند، کاهش درد بیشتری داشتند. با رنده کردن زنجبیل می توانید این ماده ی غذایی پر خاصیت را به هر غذای شور یا شیرینی یا حتی چای خود اضافه کنید. روغن آماده ی زنجبیل را هم می توانید روی زانوهای ورم کرده ی خود بمالید و از خواص آن استفاده کنید.

۵- گردو

گردو را می توان پادشاه مغزهای خوراکی دانست چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان است، موادی که برای تسکین زانو درد بسیار مفید هستند.

علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده، علیرغم بالا بودن کالری آن، مصرف منظم گردو می تواند هوس خوردن تنقلات ناسالم را کم کند و بنابراین به کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن یکی دیگر از راه های کم کردن فشار وارده به زانوهای دردناک به شمار می رود.

۶- غلات کامل

مصرف غلات کامل می تواند به کاهش التهابی که مسبب درد زانوهای شما است کمک کند، به ویژه اگر این درد به خاطر ورزش کردن بوده باشد. در مقابل، مصرف غلات تصفیه شده، التهاب را افزایش می دهد.

مصرف نان سفید را کنار بگذارید و به جای آن سراغ محصولاتی بروید که هر سه جزء اساسی غلات اصلی یعنی سبوس، جوانه و درون دانه را در خود حفظ کرده اند. به همین دلیل، برنج قهوه ای، جو دوسر پرک شده، کینوا، جو و نان های پخته شده با آرد غلات کامل، بهترین انتخاب در این زمینه به شمار می روند.

۷- روغن خردل

هنگام خرید روغن خردل باید دقت کنید. خوردن روغن خردلی که با هیچ روغن دیگری ترکیب نشده باشد، بی خطر است. اما اگر این روغن با روغن نارگیل یا زیتون ترکیب شده باشد، فقط می توانید آن را روی زانوهای دردناک خود ماساژ دهید و باید از خوردن آن خودداری کنید.

روغن خردل یک چاشنی تند است که با اضافه کردن آن به وعده های غذایی خود می توانید گردش خون در قسمت زانوها را افزایش دهید و در عین حال، از التهاب آن کم کنید. با تفت دادن کمی پیاز و سیر در روغن خردل می توانید از فواید بیشتری هم برخوردار شوید. هم پیاز و هم سیر دارای ماده ای به نام آلیسین هستند که خاصیت ضد التهابی دارد.

۸- آووکادو

آووکادو بافت کرمی خود را مدیون چربی اشباع نشده ی سالمی است که در خود دارد. بیشتر این چربی به شکل اسید اولئیک است که تحقیقات نشان داده می تواند برخی از شاخص های زیستی التهاب را کاهش دهد. علت زانو درد شما هر چه که باشد، با فروکش کردن التهاب، درد شما هم کاهش پیدا خواهد کرد. آووکادو یکی از معدود مواد غذایی ای است که قادر است تأثیرات التهاب آور مواد غذایی دیگر را هم به حداقل برساند، به همین دلیل اضافه کردن آووکادو به تقریباً هر وعده ی غذایی ای می تواند بسیار مفید باشد.

۹- آلبالو

آلبالو یا آب آن برای افرادی که از زانو درد مزمن رنج می برند می تواند بسیار مفید باشد. این میوه رنگ قرمزش را از مواد شیمیایی گیاهی ای به نام آنتوسیانین می گیرد که می تواند التهابات درد آور را کاهش دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده آلبالو می تواند دردهای شدید و ناگهانی ای که افراد مبتلا به نقرس دچار آن می شوند را کاهش دهد. نقرس نوعی بیماری آرتریت (التهاب مفصل) است که به دلیل کریستال های اوریک اسید سفتی که در مفاصل شکل می گیرند، باعث زانو درد می شود.

۱۰- فلفل قرمز

فلفل قرمز به این دلیل برای زانو درد مفید است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. این ویتامین حیاتی به تولید کلاژن در بدن کمک می کند، ماده ای که به مفصل ها شکل می دهد و ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کند.

ویتامین C با حفظ تاندون ها، غضروف و رباط هایی که مفصل های زانو را پوشانده اند، درد را کاهش می دهد و آن ها را در وضعیت مناسبی نگه می دارد. به جای استفاده از یک داروی مسکن، با خوردن مواد غذایی ای که ویتامین C زیادی دارند می توانید وضعیت زانوهای خود را بهبود ببخشید.

۱۱- اسموتی آناناس، دارچین و جو دو سر پرک شده

با خوردن این اسموتی خوشمزه هم از فواید غلات کامل و ویتامین سی بهره مند خواهید شد و هم از ماده ی ضد التهاب قوی موجود در آناناس که بروملین نام دارد. دارچین هم نه تنها درد و التهاب مفصل ها را کاهش می دهد، بلکه طعم و رایحه ی فوق العاده ای دارد.

مواد لازم برای تهیه ی اسموتی:

  • ۱ فنجان جو دو سر پرک شده
  • ۱ فنجان آب پرتقال
  • ۳ فنجان آناناس خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • ۱ فنجان آب
  • ۱ قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه ی اسموتی:

همه ی مواد به جز جو دو سر پرک شده را درون مخلوط کن بریزید. مخلوط کن را روی دور کند بگذارید و بعد از حدود ۲۰ ثانیه، جو دو سر پرک شده را با دقت به مخلوط به دست آمده اضافه کنید. این مواد را هم آنقدر باهم مخلوط کنید تا یک اسموتی یکدست از آن به دست آید.

منبع: تابناک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار