کد خبر: ۷۷۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 05 September 2019

سایت خبری انگلیسی پترولیوم اکونومیست مدعی شد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اخیرا به چین سفر کرد و با وانگ لی همتای چینی خود دیدار کرد تا در واقع ساختار قرارداد شراکت جامع استراتژیک ایران و چین که توافق آن سال ۲۰۱۶ امضا شد، وارد مرحله جدیدی شود.

به روز رسانی این توافق نشان دهنده تقویت بسیاری از حوزه‌هایی است که پیش‌تر در زمان قطعی شدن این توافق در قالب آن دیده شده بود.

البته به گفته یک منبع آگاه از وزارت نفت ایران که خواسته‌ نامش فاش نشود، بخش‌های بسیاری از این توافق جدید قرار نیست به صورت عمومی اعلام شود و این در حالی است که اجرای قرارداد مذکور می‌تواند تغییراتی جدی را در تعادل بازار نفت و گاز جهانی ایجاد کند.

محور اصلی توافق جدید ایران و چین سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است.

به احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی ۵ سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با آنها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق و مابقی آن مرحله‌ای و بر اساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام شود.

چینی‌ها همچنین قرار است در قالب توافق شراکت جامع استراتژیک با ایران ۱۲۰ میلیارد دلار در حوزه توسعه زیرساخت‌های تولید و حمل و نقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری هم در پنج سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن دوره‌ای و بر اساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل و نقل ایران تزریق می‌شود.

از دیگر مزایای توافق شراکت جامع استراتژیک بین چین و ایران این است که شرکت‌های چینی برای حضور در هر گونه طرح توسعه میادین جدید، قدیمی و یا نیمه کاره در اولویت قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، این شرکت‌های چینی خواهند بود که اولویت حضور در پروژه‌های پتروشیمی ایران از حوزه فناوری گرفته تا پرسنل و اجرای آنها را خواهند داشت.

بنا به گفته یک منبع آگاه ایرانی انتظار می‌رود تعدادی از چینی‌ها برای حفاظت از منافع این کشور در ایران وارد کشور شوند و از سوی دیگر نیروی کار و تجهیزات برای انتقال نفت،‌ گاز و محصولات پتروشیمی از ایران به چین نیز منتقل خواهند شد که البته قرار است بخشی از این فرایند حمل و نقل از خلیج فارس انجام شود.

به ادعای این رسانه انگلیسی چین همچنین می‌تواند بخشی از تولیدات نفت،‌گاز و پتروشیمی ایران را با  تخفیف بر مبنای قیمت متوسط شش ماهه محصول خریداری کند.

بر اساس جزئیات توافق جدید انجام شده بین ایران و پکن چین می‌تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند.

از سویی دو طرف توافق کردند که چین پول خریدهای خود را به یوآن و یا ارزهای دیگر به کشورمان پرداخت کند و این بدان معناست که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار