کد خبر: ۷۷۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱ 05 September 2019

۶۰ میلیارد ریال اعتبار به بازسازی قنوات استان مرکزی اختصاص یافت

عباس صالحی افزود: این منابع مالی به صورت اسناد خزانه مدت دار از محل اعتبارات ملی برای بازسازی قنوات استان مرکزی اختصاص یافته و امید می‌رود همین میزان منابع مالی از محل اعتبارات استانی به  این بخش اختصاص یابد.

وی، اعتبار مورد نیاز مرمت هر کیلومتر از قنوات استان مرکزی را حدود ۲ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: با تخصیص این اعتبارات پیش‌بینی می‌شود ۸۰ رشته قنات در شهرستان‌های مختلف استان بازسازی شوند.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد اراضی کشاورزی آبی استان با استفاده از قنوات آبیاری شده و بازسازی این سازه‌ها افزایش آبدهی تا ۲۰ درصدی و بهبود تولید محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

صالحی ادامه داد: قنوات به دلیل احتیاج نداشتن به برق و انرژی از جمله منابع آبی ارزان‌قیمت بخش کشاورزی است و بازسازی این سازه‌ها در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی قرار دارد.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی یادآور شد:  چهار هزار هکتار طرح مطالعه شده آماده اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این استان وجود دارد که به دلیل کمبود اعتبارات اجرای این طرح‌ها با کندی در حال انجام است.

صالحی گفت: یک‌هزار هکتار طرح آبیاری نوین از ابتدای امسال  در استان مرکزی به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی سه‌هزار و ۵۰۰ طرح برای افزایش بهروری و کاهش هدررفت آب در اراضی کشاورزی استان در حال انجام است.

وی  اعتبار مورد نیاز اجرای طرح‌های آبیاری نوین در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی را حدود ۲۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: ۶۰ درصد اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح‌ها برای توسعه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی توسط بخش دولتی تامین شود.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت لوله، تجهیزات و ایستگاه مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سهم دولت برای اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی کاهش یافته است.

صالحی یادآور شد: ۱۵۰ رشته قنات با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال سال گذشته در راستای افزایش آبدهی این سازه‌ها به صورت کلی و جزئی مرمت و لایروبی شد که این مهم حفظ و نگهداری آن‌ها را در بارندگی‌های امسال به همراه داشت.

وی ادامه داد: اجرای چهار هزار هکتار آبیاری نوین با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال، ۲۲ کیلومتر لوله گذاری و پوشش انهار، تجهیز و نوسازی ۱۳۰ هکتار از اراضی زیر سد‌های شهرستان‌های دلیجان و خمین و اصلاح و زهکشی ۱۲ کیلومتر از اراضی زیر سد‌های استان از دیگر اقدامات مدیریت آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب کشاورزی در استان بوده است.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: اجرای طرح آبیاری نوین در چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار از اراضی کشاورزی استان، مرمت و بازسازی ۱۷۰ تا ۱۸۰ رشته قنات، لوله‌گذاری و اصلاح مسیل‌های ۳۰ کیلومتر از کانال‌های آبیاری و اصلاح و بازسازی ۱۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع استان در صورت تخصیص اعتبار از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان در سال جاری است.

سه هزار و ۶۰۰ رشته قنات در استان مرکزی وجود داشته و این استان از نظر تعداد و طول رشته این سازه‌ها رتبه پنجم را در کشور دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار