برخی مردم بر این باورند، اگر اخلالگران یک بازار دستگیر شده اند، پس باید موانع رفع شده باشد و اثر این رفع اختلال‌ها خود را در قیمت اجناس نشان دهد، ولی دلیل اینکه اتفاقی در بازار نیفتاده، شاید وجود عناصر دیگری باشد که ارتباطی به موضوع فساد ندارد؛ اما برخی نمایندگان مجلس می‌گویند، برخورد قضایی با متهمان فساد، آثار خود را در بازار داشته و همین که قیمت‌ها در بازار تثبیت شده، به دنبال برخورد‌های صورت گرفته با افراد فاسد بوده است.
کد خبر: ۷۷۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷ 01 September 2019

قوه قضاییه کار رسیدگی به موضوع فساد در کشور را جدا در دستور کار خود قرار داده است، به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته، افراد مختلف و حتی مدیران بعضی از دستگاه‌های اجرایی کشور، بازداشت یا برای آن‌ها پرونده‌هایی در سیستم قضایی باز شده است؛ دستگیری متهمان اخلال در بازار ارز و کسانی که از دولت برای واردات کالا‌های ضروری، ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند و یا کسانی که در بازار سکه و طلا اختلال ایجاد کرده بودند، از جمله این موارد است.

به گزارش «تابناک»؛ اما کار برخورد با این افراد به سکه و ارز ختم نشده و در همین مدت، کسان دیگری از جمله افرادی که مرتبط با بازار موبایل و لوازم خانگی و حتی خودرو بودند نیز سروکارشان به قوه قضاییه رسیده است، به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته، برخی مدیران خودروسازی کشور بازداشت شدند و حتی خبر بازداشت دو نماینده مجلس ـ که مرتبط با پرونده بازار خودرو بود ـ در رسانه‌ها نیز خبرساز شد؛ اما نکته این است که با وجود شروع برخورد‌های قاطع با اخلالگران بازار‌های مختلف در کشور، هنوز هیچ اثری از تغییر قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد!

برخی مردم بر این باورند، اگر اخلالگران یک بازار دستگیر شده اند، پس باید موانع رفع شده باشد و اثر این رفع اختلال‌ها خود را در قیمت اجناس نشان دهد، ولی دلیل اینکه اتفاقی در بازار نیفتاده، شاید وجود عناصر دیگری باشد که ارتباطی به موضوع فساد ندارد؛ اما برخی نمایندگان مجلس می‌گویند، برخورد قضایی با متهمان فساد، آثار خود را در بازار داشته و همین که قیمت‌ها در بازار تثبیت شده، به دنبال برخورد‌های صورت گرفته با افراد فاسد بوده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: من از همه اقدامات کوچک و بزرگی که قوه قضاییه کرده است، قدردانی می‌کنم. به هر حال، حرکتی برای کنترل فساد در جامعه رخ داده است و این جای سپاس دارد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: اما چند نکته در این باره وجود دارد و باید گفت، هر اقدامی در کشور برای ما هزینه‌هایی در بر دارد. زمانی که می‌گوییم سلطان سکه، سلطان مرغ، گوشت، ارز و ... و فلانی را دستگیر می‌کنیم، اینها تبعاتی دارد و در ذهن مردم جور دیگری تلقی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نمی‌توان گفت، سلطان سکه را دستگیر کرده ایم، اما بچه سلطان‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. اثرات این اقدامات و دستگیری‌ها در سفره مردم دیده نمی‌شود؛ چرا دستگیر شده‌ها از یک مجموعه خاص افراد دستگیر شده اند و تنها مرتبط به یک گروه و جناح خاص هستند؟

نکته دیگر همان موضع آقای جنتی است که من نیز آن را قبول دارم؛ چرا باید دادگاه این مفسدان علنی نباشد تا مردم آن‌ها را ببینند؟ چرا صحت آن‌ها و یا دادگاه گزینشی پخش می‌شود؟ بهتر است دادگاه علنی باشد تا صحبت آن‌ها هم شنیده شود و مردم بدانند آیا این‌ها سلطان هستند یا سلاطین اصلی سلطان‌های تقلبی را به دادگاه فرستاده اند؟!
استنباط من این است که این‌ها سلطان‌های جعلی هستند و دلیل آن هم این است که چیزی در بازار عوض نشده است؛ گوشت، مرغ و سکه همه شرایط قبل را دارند و سرقت‌ها در حال انجام است، پس کسی سلطان نگرفته و سفره مردم هم تغییری نکرده است.

وی در ادامه افزود: همه این‌ها بیانگر آن است که کار به درستی و دقیق انجام نشده و بیشتر کار‌ها جنبه رسانه‌ای داشته است. زمانی که گفته می‌شود، سارق یک خیابان دستگیر شده، طبیعی است تا مدت‌ها در آن خیابان دزدی نشود، ولی وقتی سارق دستگیر می‌شود و همان شب دوباره از منازل افراد دزدی می‌شود، یعنی دزد اصلی را نگرفته ایم، چون اگر دزد اصلی تا کنون دستگیر شده بود، باید ما دیگر دزدی در کشور نمی‌داشتیم و سفره مردم هم پرنگ‌تر می‌شد، ولی می‌بینیم که هنوز دزدی‌ها ادامه دارد و عده‌ای هنوز ارز ۴۲۰۰ می‌گیرند، اما کالا را آزاد می‌فروشند و یا خودرو همچنان با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این که برخی‌ اعتقاد دارند همان قدر که دولت توانسته بازار را کنترل کند و قیمت دلار با وجود تشدید تحریم‌ها افزایش نداشته به دلیل همین برخورد‌هاست، گفت: این‌ها هیچ ارتباطی به هم ندارند. این هم یک داستان دیگری دارد و مربوط به عرضه و تقاضا و حباب هایی بوده که اکنون ترکیده و به این بگیروببند‌ها ارتباطی ندارد.

وی گفت: این حرف‌ها مصادره به مطلوب است و اگر بخواهیم حساب کنیم، اثر این بازداشت‌ها در بازار کمتر از ۵ درصد می‌شود، چون هنوز ارز ما به سرقت می‌رود و هیچ کالایی با قیمت ۴۲۰۰ تومان به دست مردم نمی‌رسد؛ بنابراین نمی‌شود این حرف‌ها را درست ارزیابی کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار