مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: سن‌زدگی گندم امسال به حدود یک درصد رسیده است
کد خبر: ۷۶۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 27 July 2019

سن گندم

 جواد حسنی در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف شرکت غله و خدمات بازرگانی، خرید تضمینی گندم است که بزرگترین خرید تضمینی دولت را در کشور رقم می‌زند، اظهار کرد: امسال بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید گندم در کشور این وظیفه مهم را دنبال می‌کنند که شمار آن در استان به ۳۴ مرکز خرید می‌رسد.

وی افزود: تمام مراکز موجود، گندم را برای دولت خریداری می‌کنند و بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی روستایی به عنوان مباشر مراکز ذخیره‌سازی غله انجام وظیفه می‌کنند.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه هرساله در استان مرکزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان نیز خریداری می‌شود، تصریح کرد: تاکنون ۱۷۷ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و در سیلو‌ها ذخیره‌سازی شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه گندم مازاد خریداری شده گاهاً به استان‌های کمتر برخوردار از گندم ارسال می‌شود، میزان گندم خریداری شده در کشور را تا امروز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بیان کرد.

حسنی افزود: با توجه به اهمیت مسئله پرداخت وجه خرید گندم به کشاورزان، شرکت غله استان مرکزی در تمامی سیلو‌ها و انبار‌ها مأموران ذی‌حساب خود را مستقر کرده است تا به محاسبه دقیق قیمت گندم خریداری شده و حق‌الزحمه حمل بار بپردازند و در نهایت مبلغ تعیین‌شده ظرف مدت یک هفته تا ۱۲ روز به حساب کشاورزان استان مرکزی واریز شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم مازاد بر نیاز کشاورزان ۱۷ هزار ریال تعیین شده است و تمام گندم‌ها با هر شرایطی خریداری می‌شود، عمده کشت گندم استان (۷۰ درصد) را کشت دیم دانست و گفت: استان مرکزی رتبه خوبی در زمینه بهبود کیفیت گندم دارد، بطوری که سن‌زدگی گندم امسال به حدود یک درصد رسیده است. این استان در زمینه تولید گندم رتبه دهم کشور را دارد و با وجود تولید این محصول، از جمله استان‌های مصرف‌کننده نیز محسوب می‌شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: خرید گندم به صورت روزانه انجام می‌شود و وجه آن بر اساس لیست و ثبت در سامانه توسط دولت،  بصورت متمرکز کشوری و بر اساس مشخصه گندم پرداخت می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی گندم عمدتاً در سیلو‌های مکانیزه انجام می‌شود، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته به دلیل محدودیت ذخیره مکانیزه گندم حدود ۴۰ هزار تن گندم ذخیره‌سازی می‌شد و امروز به کمک بخش خصوصی ذخیره‌سازی‌ها به ۷۰۰ هزار تن با پراکنش خوب در استان رسیده است. عمده شهرستان‌ها سیلوی ذخیره گندم دارند به جز شهرستان‌هاس محلات، دلیجان و تفرش که البته تولید گندم در این نقاط ناچیز است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مؤلفه گندم استراتژیک بودن این محصول است که نیازمند مدیریت متناسب با نیاز بازار و رفع مشکل در چرخه توزیع و نیاز مردم است، اظهار کرد: با تصویب شورای تأمین و برنامه‌ریزی انجام شده برای اولین بار در کشور سند نان تدوین شده که بر اساس این سند دستگاه‌های عضو ملزم هستند به وظایف خود در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی پردازند تا شاهد عملکرد بهتری در استان در راستای تولید کیفی‌تر آرد و نان باشیم.

حسنی در خصوص مصرف آرد استان گفت: ماهیانه مصرف آرد استان حدود ۶ تا ۷ هزار کیلوگرم است. اداره غله در بحث نظارت و کیفی‌سازی، وظایف عمده‌ای ندارد بلکه معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی در امر نظارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث کمی و قیمت دخیل هستند و اداره غله در قالب گشت‌های مشترک دوره‌ای به وظایف خود می‌پردازد.

 

وی در رابطه با سند کیفیت آرد و نان در استان مرکزی افزود: این سند با انجام هزار و ۲۰۰ ساعت کار کارشناسی در استان تهیه و تصویب شده است و بر اساس این سند مقرر شد که در مدت پنج سال کیفیت تولید نان و گندم در شرایط مطلوب قرار گیرد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اضافه کرد: علاوه بر خرید گندم، خرید دانه‌های روغنی نیز بر عهده شرکت است که در استان مرکزی طی دو تا سه سال اخیر حدود ۳ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده، اما متأسفانه در دو سال گذشته مقداری مزارع دانه روغنی در ساوه و زرندیه دچار سرمازدگی شد و بخشی از کلزا از بین رفت. دولت بخش عمده نیاز به روغن خام را از طریق واردات رفع می‌کرد، ولی هم اکنون بحث واردات در زمینه روغن خام کاهش یافته و در زمینه دانه‌های روغنی کشور به خودکفایی رسیده است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: تأمین، جذب و توزیع برخی کالا‌های اساسی در راستایتنطیم بازار و در شرایط و زمان‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان و ماه محرم از دیگر وظایف این اداره کل است. ۱۰ هزار تن برنج در دو سال اخیر و ۵ هزار تن شکر در سال جاری برای تنظیم بازار توزیع و عرضه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار