هزاوه
تابناک مرکزی - نامناسب بودن محور روستایی اراک به روستا‌های مهرآباد و هزاوه مرگ مسافرین این جاده را رقم می‌زند
کد خبر: ۷۶۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶ 24 July 2019
سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه
به گزارش تابناک مرکزی - یکی از عوامل مهم مرگ و میر در کشور ما تصادفات و حوادث رانندگی است و در این راستا راه، انسان، وسیله نقلیه و محیط نقش بسزایی در تصادفات دارند.

 اصلاح یا حذف نقاط حاثه خیز در جاده‌ها تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش حوادث ترافیکی و کاهش خسارات و ضایعات دارد و این مهم ملزوم  اقدامی علمی و مبتنی بر اصول پذیرفته شده جهانی و متناسب با اقلیم و شرایط کشور است تا در نهایت نتیجه مطلوب، حاصل شود.
دستور العملی  که به تمام ادارات راه و شهرسازی استان‌ها مبنی بر تشکیل کارگروهی جهت شناسایی نقاط پرحادثه ابلاغ شده  و بر اساس آن ادارات راه و شهرسازی استان‌ها موظف شدند نقاط پر حادثه را ایمن‌سازی و حوادث را بر طرف کنند.
در  جاده‌های استان مرکزی نقاط پرحادثه فراوانی وجود دارند که یکی از این جاده‌ها محور اراک به روستا‌های مهرآباد و هزاوه است.

 در روستا‌های مهرآباد و هزاوه کار بیشتر مردم کشاورزی است و باغات فراوانی در این دو روستا وجود دارد که هر ساله محصولات خود را در جشنواره انگور هزاوه به نمایش می‌گذارند و همچنین مقبره جد مقام معظم رهبری (مدظله) امامزاده سلطان سید احمد هزاوه (ع) از سلسله نسل امام چهارم شیعیان امام سجاد (ع)  و  زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام در این منطقه واقع شده و گردشگران و زائران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.
عرض کم جاده، وجود نقاط پر حادثه، پیچ‌ها و شانه‌های خطرناک جاده اراک به این روستا‌ها، مرگ و زخمی شدن مسافرین این جاده را بر اثر بروز سوانح رانندگی رقم می‌زند.

  مردم روستا‌های مهرآباد و هزاوه که در تمامی عرصه‌های انقلاب  تا کنون نقش بسزایی داشته اند در گفت و گو با خبرنگار ما از مسئولین استان مرکزی به خصوص از مهندس آقازاده استاندار مرکزی، معاونت عمرانی استانداری، دکترکریمی ومهندس مقدسی نمایندگان مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه وشهرسازی استان،   دکتر بختیاری فرماندار اراک و بخشدار اراک تقاضای رسیدگی و حل مشکلات هر چه سریعتر این جاده را دارند.
سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه

 روستای مهرآباد در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اراک واقع واز طرف غرب با روستای نوازن واز طرف جنوب با روستای مرزیجران همسایه است وقدمت این روستا بیش از هزار سال است و همچنین روستای هزاوه در ۱۸ کیلومتری اراک و ۲۵ کیلومتری شهر فرمهین واقع شده و قدمت آن مربوط به قرن پنجم هجری می‌باشد و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انگور و دیگر فراورده‌های کشاورزی نظیر باسلوق و شیره‌انگور در استان مرکزی است.

 گفتنی است در مسیر اراک-مهرآباد و هزاوه چندین روستای دیگر وجود دارد و همچنین این محور راه مواصلاتی بسیاری از روستا‌های دیگر به شهر اراک محسوب میشود.
سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه

 روستای تاریخی هزاوه از  جمله مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی شهرستان اراک است که شهروندان به ویژه در پایان هفته شاهد رفت و آمد فراوان مردم به این منطقه و در عین حال ترافیک و بروز تصادف‌ها به دلیل کم عرض بودن این  جاده و نداشتن روشنایی در این محور هستند.

در فصل تابستان به دلیل خوش آب و هوا بودن این روستا، شاهد رفت و آمد بیشتری  در این جاده هستیم، در صورتی که عرض جاده بسیار باریک بوده و رفت و برگشت خودرو‌ها نیز از همین جاده باریک و فاقد شانه صورت می‌گیرد.

برخی شهروندان اراک به خصوص مردم روستای هزاوه  در یادداشتی که برای خبرگزاری تابناک  ارسال کردند، خاطرنشان کردند: «در جاده اراک به هزاوه  که مسیر چند روستا و همچنین با توجه به خوش آب و هوا بودن منطقه و رفت و آمد زیاد. در این جاده به دلیل نداشتن روشنایی در شب تاکنون ده‌ها تصادف منجربه فوت و مصدومیت رخ داده است. شهروندان این منطقه تاکنون صد‌ها بار به مسئولان محلی اعتراض کرده اند، اما با پاسخ - بودجه نیست - مواجه شده اند، آن‌ها فقط درخواست تامین روشنایی  و این مسیر خطرناک را دارند. قابل ذکر است که مسیر اراک هزاوه  به دلیل آمد و شد شهروندان به سمت هزاوه و مناطق خوش آب و هوای این روستا  در روز‌های آخر هفته شاهد ترافیک سنگینی است و در شب به دلیل نبود روشنایی تصادف‌های زیادی رخ می‌دهد. از خبرگزاری تابناک که همیشه صدای ملت را به گوش مسؤلان می‌رساند خواهشمندیم به خاطر کودکان ما نیز که شده این موضوع را جدی پیگیری و نتیجه را در این رسانه منتشر کند تا شهروندان دعاگوی شما باشند.»

همچنین تعدادی دیگری از مردم بر این باورند که افزایش پهنای جاده می‌تواند از بروز حوادث و آمار قربانیان این جاده بکاهد.
ایرج احمدی  یکی از شهروندان در این زمینه گفت: توی ده روز گذشته ۳ مورد واژگونی رخ داده، که متاسفانه  منجر به فوت و مصدومیت برخی افراد شد.
وی ادامه داد: این جاده به دلیل نداشتن شانه و کم عرض بودن، راه فرار و تصمیم گیری را در زمان اضطرار از راننده سلب می‌کند.
احمدی نیز می‌گوید: جاده اراک هزاوه  دیگر پاسخگوی حجم خودرو‌های حاضر در این جاده نیست و گاهی خودرو‌های سنگین نیز آمد و شد می‌کنند که کار را تا حدودی دشوار‌تر کرده است.
وی اظهار داشت: مسئولان باید راهکار‌های مناسبی برای کاهش تلفات این جاده و تسهیل عبور و مرور مردم به کار بگیرند.
با توجه به حجم بالای آمد و شد خودرو‌ها به خصوص در ایام پایان هفته در این محور و باریک بودن جاده، تقریبا هر هفته شاهد بروز تصادف‌های دلخراشی در این مسیر هستیم.
نبود روشنایی در جاده مرزیجران  تا روستای هزاوه، باریک بودن جاده، وجود پرتگاه‌های خطرناک در حاشیه جاده، فاقد شانه بودن و آمد و شد بیش از حد وسایط نقلیه سنگین و سبک بر مشکلات این جاده حدود ۱۸ کیلومتری افزوده است.
سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه سایه  بلند مرگ بر سر جاده روستایی اراک -مهرآباد و هزاوه   
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
امروز هم یکی از جوانان ما در این جاده فوت کرد خدا قوت مسئولین
فرید
|
United States
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
تالاب میقان خیلی زیباست
استان مرکزی اگر رفتید معبد خورهه هم جای جذابیه، عکساش رو تو https://www.touristgah.com/Iran/City/Sightseeing/4597 ببینید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار