مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی
تابناک مرکزی - مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: تشکیل تعاونی برای نهالکاران امتیاز بزرگی محسوب می‌شود چرا که می‌توانند اعتبارات و تسهیلات خوبی را در جهت توسعه و پیشبرد فعالیتهایشان دریافت کنند
کد خبر: ۷۶۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 17 July 2019

تولید سالانه 2 میلیون نهال در استان مرکزی

تابناک مرکزی -  مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: صادرات گسترده نهال از استان مرکزی با بیان اینکه خوشبختانه سیکل کامل تولید نهال در استان تکمیل شده گفت: در استان مرکزی سالانه دو میلیون نهال تولید می‌شود که علاوه بر تامین نهال مورد نیاز در سطح استان به سایر استان‌ها هم عرضه می‌شود.

زارعی افزود: از سویی دیگر امسال موفق به ایجاد نهالستان گردوی پیوندی شدیم، همچنین  ۳۰ هزار نهال از ارقام اصلاح شده در استان مرکزی تولید شده و قادر به عرضه به سایر استان‌ها هستیم.

او گفت: امسال اقدام به ورود پایه‌های رویشی و کشت بافت کردیم که به زودی عرضه و توزیع خواهد شد و از سویی برای پیوند از نهال‌های سردسیری که در ۴ استان کشور موجود است، پیوندک تهیه و نهال گواهی شده به بازار ارائه می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه افزود:: نهالکاران استان مرکزی خود قادر به تولید نهال کشت بافتی هستند که ایفا کننده این نوع کشت شهرستان محلات می‌باشد.

زارعی همچنین در خصوص ایجاد نهالستان درسطح استان مرکزی گفت: او با توجه به درخواست نهالستان بنیاد تعاون زندان ایشان خواستار باغ مادری شدند، اما با در نظر گرفتن شرایط باغ مادری و مجوز از وزارتخانه اقدام به پیوند نهال گواهی شده خواهیم کرد با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده توسط وزارتخانه بتوانیم به عنوان یکی از نهالستان‌های غرب کشور فعالیت خود را آغاز کنیم.

او به بیان ظرفیت‌های نهالستان‌های استان مرکزی پرداخت و افزود: ۱۵ نهالستان دارای مجوز در استان در حال فعالیت هستند که ۷ نهالستان سردسیری که شامل یک نهالستان پسته، دو نهالستان انار، چهار نهالستان زیتون و یک کشت بافت در سطح استان موجود است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه به صادرات گسترده نهال از استان مرکزی اشاره کرد و  گفت: با توجه به کیفیت و کمیت بالای نهال‌های تولیدی در استان مرکزی، این مهم باعث شده تا سایر استان‌ها تمایل زیادی جهت خرید نهال از استان مرکزی را داشته باشند و آمار صادرات نهال‌های استان مرکزی از افزایش چشمگیری برخوردار شود که این مزیت بسیار خوبی برای استان به شمار می‌رود.  

زارعی  با بیان اینکه نهالستان‌های پایه‌های بذری مجوز داده نمی‌شود و یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و در حال حاضر مجوز‌های داده شده توسط سازمان در زمینه کشت بافتی و پایه‌های رویشی می‌باشد و یارانه پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: این امر به کل نهالستان‌های استان مرکزی ابلاغ شده که از بعد پایه‌های بذری فاصله بگیرند و خود را به سمت کشت بافتی و پایه‌های رویشی سوق دهند نهالکاران با در نظر گرفتن شیوه نوین با توجه به وضعیت آب و خاک و درآمد کمک به بالا بردن تراکم، بالا بردن عملکرد، زودرسی محصول و بالا بردن کیفیت محصول می‌کنند.

او در پایان بر ایجاد تعاونی نهالکاران تاکید کرد و گفت: تشکیل تعاونی برای نهالکاران امتیاز بزرگی محسوب می‌شود چرا که می‌توانند اعتبارات و تسهیلات خوبی را در جهت توسعه و پیشبرد فعالیتهایشان دریافت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار