رئیس دفتر نظارت وبازرسی انتخابات استان مرکزی گفت: بر اساس اصل 93 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد.
کد خبر: ۷۶۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ 16 July 2019

مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد

به گزارش تابناک مرکزی حجت اسلام مبارک آبادی به مناسبت 26 تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان در جمع خبرنگاران گفت: اصول91 و99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص شورای نگهبان است که شرح وظایف و نقش آفرینی این شورا به طور کامل تشریح و تبیین شده است.

وی در ادامه افزود بر اساس اصل 93 قانون اساسی ، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد که این مهم نشان از جایگاه ویژه این نهاد ارزشمند در قانون دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون 12 رسالت قانونی دارد که مهمترین آن در استانها نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است و پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی ، نظارت بر قانون گذاری، تفسیر قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و موارد دیگر است که وظایف دفاتر استانی فقط موضوع نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری می باشد. لازم به ذکر است نظارت بر انتخابات شورا شهر و روستا از وظایف شورای نگهبان نیست.

ایشان در ادامه بیان داشت: شورای نگهبان متشکل از 6 عضو حقوقدان و 6 فقیه است که اعضای فقیه با حکم مقام معظم رهبری و حقوقدانان با معرفی رئیس قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اصل 6 قانون اساسی تمامی امور کشورباید با اتکاء به آرای عمومی اداره شود ، بنابر این باید با نظارت دقیق و گسترده زمینه برگزاری انتخابات سالم در کشور فراهم شود.

حجت السلام مبارک آبادی تصریح کرد: در استان مرکزی حدود بیش از هفت هزار ناظر که از خود مردم هستندکه با دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در امر برگزاری انتخابات همکاری دارند و این افراد از اقشار مختلف مردم از قبیل معلمان ، دانشجویان، اساتید دانشگاه ها، روحانیون، کسبه، پزشکان، بسیج، نیروهای نظامی بازنشسته و کشاورزان انتخاب و پس از گذراندن مراحل گزینشی و آموزش های تخصصی همکاری خود را بادفتر آغاز می کنند و ارتباط دفترنظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با این افرادتنها در جریان انتخابات نیست و کارگاه ها و نشست های تخصصی و بصیرتی و عقیدتی به صورت مستمر برگزار می شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای نگهبان بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای و توصیه های آیت الله جنتی بر محور قانون، اخلاق، و شرع برنامه های خود را دنبال می کند و اصلا هیچ گونه گرایش سیاسی و خدایی ناکرده حب و بغض و سلایق شخصی در احراز صلاحیتها دخیل نخواهد بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: بر اساس آیه 58 سوره مبارکه نساء(( انَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا  )) باید دقت لازم از سوی شورای نگهبان بر اساس تعاریف قانونی صورت گیرد کما اینکه تاکنون نیز اینگونه بوده است و از طرفی خود مردم هم نقش بسیار مهمی در سرنوشت مجلس و دولت در انتخابات دارند، به فرموده رهبر عزیز انقلاب شورای نگهبان صالح را معرفی می کند و مردم وظیفه دارند صالح تر را انتخاب کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار