کد خبر: ۷۶۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴ 14 July 2019

ظریف خطاب به همتای انگلیسی با تأکید بر اینکه ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد، خواستار رفع توقیف هر چه سریع تر نفتکش حامل نفت ایران شد و همچنین از دولت انگلیس خواست که به استقلال قوه قضاییه احترام بگذارد.

ظریف خطاب به هانت: ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد

ظریف خطاب به هانت: ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه، عصر امروز (شنبه) جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با تاکید بر حق ایران بر صادرات نفت خود و با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها در منطقه، ابراز امیدواری کرد که نتایج بررسی های حقوقی و قضایی در جبل الطارق موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش «گریس - 1» که حامل نفت ایران بود، شود.

در این گفتگوی تلفنی، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های نفتی آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد.

ظریف با اشاره به مقصد قانونی نفتکش «گریس -1» در شرق مدیترانه افزود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم های آمریکا بوده است نمی تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می بایست سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد.

*انگلیس به اجرای قانون و استقلال قوه قضاییه در ایران احترام بگذارد

در این گفتگو ظریف همچنین در خصوص نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی که به دلیل جرایم امنیتی در ایران دستگیر شده اند، خطاب به همتای انگلیسی خود گفت: دستگیری و محاکمه این افراد بر اساس روال های کاملا قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد.

به گزارش فارس، دولت محلی جبل‌الطارق پنجشنبه هفته گذشته (۱۳ تیرماه) اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

از سوی دیگر پلیس جبل الطارق روز گذشته خبر داد که تمامی 4 پرسنل بازداشت شده نفتکش ایرانی را بدون اتهام و به قید وثیقه آزاد کرده است.

در پی این اقدام انگلیس، سفیر این کشور در تهران چهار بار در وزارت خارجه ایران حضور یافته است. اولین بار «راب مک ایر» سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد و سه بار دیگر برای گفتگو درباره این موضوع به وزارت خارجه رفت.

سفیر انگلیس عصر پنجشنبه 13 تیر ماه به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران در این خصوص از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا ابلاغ شد، او روز شنبه (15 تیر ماه) نیز برای دومین بار در وزارت خارجه ایران حضور یافت و دوشنبه 17 تیرماه برای سومین بار به وزارت خارجه رفت و چهارمین بار هم آنگونه که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرده ظرف هفته گذشته و برای ارائه توضیحات در خصوص نفتکش توقیف شده در وزارت خارجه حضور یافته است./فارس

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار