تالاب آق گل
تالاب آق گل به عنوان بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان سال‌ها درگیر خشکسالی بود و به دلیل تامین نشدن حق آبه این تالاب از رودخانه قره چای استان مرکزی مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است.
کد خبر: ۷۵۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ 05 July 2019

تامین حق آبه تالاب آق گل

تالاب آق گل به عنوان بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان سال‌ها درگیر خشکسالی بود و به دلیل تامین نشدن حق آبه این تالاب از رودخانه قره چای استان مرکزی مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است.

در بازدید روز جمعه «عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وی قول مساعد داد در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور استانداران استان‌های مرکزی و همدان و نمایندگان مجلس و دستگاه‌های مرتبط در تهران تشکیل و موضوع حق آبه تالاب آق گل پیگیری و تأمین شود.

به دلیل خشکسالی‌های اخیر بار‌ها تالاب «آق گل» در معرض خشکی و کم آبی قرار گرفت و، چون این تالاب در مرز بین ۲ استان همدان و مرکزی قرار دارد و از رود «قره چای» واقع در یکی از روستا‌های استان مرکزی به نام «قاسم آباد» تغذیه می‌کند، بر سر گرفتن ۲ میلیون مترمکعب حق آبه تالاب آق گل همچنان بحث‌های زیادی بین ۲ استان وجود دارد و قطع کردن این حق آبه زندگی تالاب را به خطر انداخته است.

این در حالیست که تالاب آق گل ملایر سال گذشته جزو ۲۰ تالاب بحرانی و در معرض خطر کشور قرار گرفت، بنابراین در طرح حفاظت و احیای تالاب‌های در معرض خطر گنجانده شد که با وجود حساسیت‌های موجود برای احیای تالاب آق گل و اینکه ظرفیت مهمی برای توسعه گردشگری است، پیگیری‌های زیادی برای حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شد تا از نزدیک شرایط و وضعیت این تالاب مورد بررسی قرار گیرد.

در بازدید امروز / ‏جمعه / ‏‬ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاطت محیط زیست کشور از تالاب آق گل، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن این سفر گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این بازدید قول مساعد داد با برگزاری جلسه هماهنگی در تهران حق آبه این تالاب تامین می‌شود.

محمد کاظمی افزود: یکی از درخواست‌های مهم ما برگزاری جلسه مشترک ۲ استان همدان و مرکزی در تهران است تا بتوانیم حوزه آبریز تالاب آق گل را از استان مرکزی تأمین کنیم.

وی حق آبه تالاب آق گل ملایر را ۲ میلیون مترمکعب عنوان و بیان کرد: حق آبه تالاب باید تأمین تا اکولوژی منطقه حفظ شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس همچنین با اشاره به وجود ۲۴ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در این شهرستان اظهار داشت: این در حالیست که برای حفاظت از این مناطق کمبود نیرو داریم و به عنوان یکی از درخواست‌های مهم نیازمند تأمین نیرو برای این مناطق هستیم.

کاظمی تالاب آق گل را ظرفیت مهمی برای توسعه گردشگری این منطقه و استان دانست و ادامه داد: انتظار داریم با تأمین نیاز‌های تالاب آق گل از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز بیان کرد: مشکلاتی برای تأمین حق آبه تالاب آق گل و کِشت موجود در بستر این تالاب مشکلاتی وجود دارد که تاکنون مرتفع نشده است.

قدرت الله ولدی افزود: با توجه به اینکه بیش از دو سوم تالاب در حوزه استان همدان است، رودخانه قره چای به نوعی هدایت شده که تالاب کمتر از آن بهره مند می‌شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال و آبگیری صد درصد تالاب گفت: انتظار است حق قانونی تالاب آق گل بر اساس قانون تأمین شود.

تهیه سند مدیریت زیست بومی تالاب آق گل

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز وسعت تالاب آق گل را ۸۴۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از سال ۸۸ به دلایل نامعلوم این تالاب به طور کامل خشک شد و بین سال‌های ۸۸ تا ۹۸ گاه گاهی آبگیری شد که پایدار نبود و حدود ۴۰ درصد آبگیری شد.

عادل عربی بیان کرد: تاکنون پیگیری‌هایی برای تأمین حق آبه تالاب انجام شد که امسال برای نخستین بار نشست مشترکی بین ۲ استان همدان و مرکزی برگزار و مراحل مدیریت زیست بومی تالاب آغاز شد.

وی گفت: در برنامه داریم که تا پایان آذرماه امسال سند مدیریت زیست بومی تلاب آق گل را با مشارکت دو استان همدان و مرکزی تهیه کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه تالاب امسال به طور کامل آبگیری شد ادامه داد: ۳۰ درصد از حجم آب تالاب از رودخانه قره چای حوزه استان مرکزی و ۷۰ درصد از سیلابی که فروردین امسال اتفاق افتاد، از استان همدان تأمین شد.

عربی با اشاره به اختصاص ۶ میلیارد ریال اعتبار برای این تالاب گفت: تالاب آق گل برند این منطقه است که مردم برای احیای آن نقش مهمی را ایفا کردند.

 تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهر آق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای «توتل» در کنار کوه «کت» در مرز استان‌های همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار واقع شده و یکی از تالاب‌های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.

تالاب آق گل ملایر حد فاصل میان ۲ استان همدان و مرکزی و در شمال شرقی ملایر و در فاصله ‎ ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است.

این تالاب به دلیل برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیر زمینی اطراف، تبدیل اراضی تالاب به زمین‌های زراعی، کشت محصولات پر آب بر، خشکسالی، عدم تخصیص حق آب اکولوژیکی از سال ۸۸ به بعد، زه‌کشی و برداشت بیش از حد آب از تالاب و همچنین نبودن بارش‌های مناسب در سال گذشته، به طور کامل خشک شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار