تالاب میقان اراک
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در تالاب کویری میقان اراک زمینه ساز سالانه ۳۰۰ میلیارد ریال درآمد از صنعت گردشگری است که تاکنون مغفول مانده است.
کد خبر: ۷۵۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 01 July 2019

تالاب میقان اراک سالانه زمینه ۳۰۰ میلیارد ریال درآمد گردشگری دارد

حسن حسینی گفت: ۲ میلیون گردشگر در سال گذشته از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان مرکزی دیدن کردند که چهار هزار و ۹۸۰ نفر آنان گردشگر خارجی بوده‌اند و شمار افرادی که در تالاب کویری اراک حضور یافته و جاذبه‌های طبیعی آن را دیدن کرده‌اند حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

وی توضیح داد: ۹۷ درصد از بازدید کنندگان تالاب کویری اراک با هدف پرنده نگری و استفاده از جاذبه‌های گیاهان کویری و دریاچه در این منطقه حضور داشته‌اند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه درآمد حاصل از هر گردشگر خارجی در شبانه روز یک هزار و ۵۰۰ دلار و برای گردشگران داخلی سه میلیون ریال عنوان شده است و اگر شرایط اقامت و زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در تالاب کویری میقان اراک ایجاد شود می‌توان آن را به قطبی درآمدزا در این صنعت تبدیل کرد.

حسینی یادآور شد: در طرح اکو کمپ ۱۴ معصوم سازمان میراث فرهنگی که سال ۹۴ مصوب شده، ۱۴ نقطه در کشور شرایط کمپ کویری را دارند که یکی از آن‌ها تالاب کویری میقان اراک تعیین شده، اما در این راستا اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب میقان اراک منوط به همراهی دستگاه‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و استانداری مرکزی است و در این راستا امسال ۶ نشست برگزار شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: هفت تقاضای سرمایه گذاری بدون درخواست تسهیلات برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب کویری میقان اراک وجود دارد که در طرح‌های آن‌ها سازه‌های متحرک و سازگار با محیط لحاظ شده و تمایل دارند در حوزه قایقرانی، شترسواری و اسب سواری، برپایی کمپ‌های سیار و تأسیسات رفاهی اقدام کنند.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر،  خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره،  تنچه،  حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار