با هدف تعیین تکلیف پروژه نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی اراک انجام شد؛
علیرضا مختارپور به همراه شورای معاونین نهاد در سفر به استان مرکزی ضمن دیدار با استاندار استان مرکزی از پروژه کتابخانه مرکزی اراک بازدید کرد.
کد خبر: ۷۵۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 15 June 2019
 
دیدار و گفت‌وگوی دبیرکل، معاونین و مدیران نهاد با استاندار و مقامات استانی استان مرکزی
 
به گزارش تابناک مرکزی به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی نشست هماهنگی، همفکری و همکاری در تکمیل و بهره‌برداری کتابخانه مرکزی اراک با حضور سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی؛ مهدی زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی؛ احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی؛ رقیه یادگاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی؛ محمد کریم شفیعی، شهردار اراک؛ علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی؛ امین متولیان، معاون‌برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی؛ محمدهادی ناصری‌طاهری، مدیرکل روابط عمومی و اموربین‌الملل؛ و هادی امیری، مدیرکل اداره کل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این نشست سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی به ارائه گزارشی از اعتبارات تخصیص یافته به استان مرکزی پرداخت و با توجه به اهمیت موضوع اتمام پروژه کتابخانه مرکزی اراک نسبت به همکاری و تعامل با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درخواست‌هایی را مطرح کرد.

علیرضا مختارپور نیز در این نشست با تشریح فعالیت‌ها و اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد ظرفیت متنوعی در حوزه فرهنگی دارد و با توجه به تأکیدات وزیر ارشاد بر تبدیل شدن کتابخانه‌ها به باشگاه‌های چند منظوره کتابخانه‌ها در حال تبدیل شدن به پایگاه‌های اجتماعی هستند. امروز استفاده از کتابخانه‌های عمومی فراتر از سالن‌های مطالعه در حال تبدیل شدن به فضایی برای تعامل اجتماعی، گفت‌وگو، مشارکت‌های فرهنگی، برگزاری جلسات کتابخوانی و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، برگزاری جلسات نقد و بررسی و معرفی کتاب و برگزاری جشن‌های مربوط به کتاب هستند.

وی با اشاره به تجربه نهاد در ورود به پروژه کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد افزود: الگوی بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی مشهد که بیش از ۲۳ سال از زمان کلنگ زنی آن گذشته بود، الگوی بسیار موفقی است. در این پروژه تعامل همه نهاد‌ها  با حضور مدیران جوان و انقلابی به ثمر نشست و در کمترین زمان ممکن پروژه آماده استفاده عموم مردم شد.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای در کشور خواستار تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها و نهاد‌های استان مرکزی برای بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی اراک در کمترین زمان ممکن شد.

در ادامه سفر شورای معاونین نهاد به اراک، دبیرکل نهاد به همراه معاون فنی استاندار استان مرکزی از پروژه کتابخانه مرکزی اراک بازدید کردند.

گفتنی است زمین کتابخانه مرکزی اراک در سال ۱۳۸۴ اختصاص و در سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش وقت کلنگ زنی شد. این پروژه با زیربنای حدود ۱۸۰۶۰ مترمربع در زمینی به مساحت حدود ۶۲۰۰ مترمربع در حال احداث است.

ساختمان کتابخانه مرکزی اراک در هفت طبقه مشتمل بر دو طبقه پارکینگ و پنج طبقه کتابخانه طراحی شده است و تاکنون حدود ۱۴۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. گفته می‌شود این پروژه برای تکمیل به حدود ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

در این مجموعه که یکی از بزرگترین کتابخانه‌های مرکزی کشور محسوب می‌شود، ریزفضا‌ها و امکانات بسیاری به جهت استفاده حداکثری پیش‌بینی شده که بدین شرح است: مخزن اصلی و مرجع، آرشیو نشریات، قرائت خانه مرد‌ها و زن‌ها، اتاق‌های محققین فردی و گروهی، بخش نشریات، نابینایان، امانت، چند رسانه‌ای، سمعی و بصری، بخش فهرست‌نویسی و رده‌بندی، کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه، فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، چاپخانه، کارگاه تعمیر و صحافی، واحد عکاسی، سالن‌های چند منظوره و جلسات، مجموعه فضا‌های اداری، نمازخانه، انبار کتاب و تجهیزات، پارکینگ، رستوران و ...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار