مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت:
تابناک مرکزی - مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: باتوجه به استقبال مردم از نانوایی‌هایی که بصورت داوطلب شروع به توزیع نان با سبوس بالا کرده اند این اقدام منجر به تغییر ذائقه شده و مردم خواهان نان سبوس دار در استان شده اند.
کد خبر: ۷۵۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 02 June 2019
علت تیرگی نان در استان مرکزی چیست
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار تابناک مرکزی در خصوص نان سبوس دار گفت: نان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در خانواده‌های ایرانی دارای جایگاه ویژه و خاصی است، متأسفانه در سال‌های اخیر اقبال عموم مردم استان به سمت خرید نان‌هایی با ظاهر سفید رفته است که برخلاف عقیده مردم، این نوع نان دارای درجه کیفی بسیار پایینی از لحاظ ارزش غذایی است. در مقابل، نانوایان هم برای جلب مشتری بیشتر به استفاده از آرد سفید بدون سبوس روی آورده‌اند که در حال حاضر شاهد هستیم حتی نان‌های سنتی ما مانند سنگگ با آرد سفید تهیه و عرضه می‌شود.
علت تیرگی نان در استان مرکزی چیست
 حسنی بیان کرد: تغییر ذائقه مردم و استقبال آنان از نان‌های حاوی سبوس قطعا راهگشا خواهد بود، زیرا کارخانجات آرد توانائی تولید آرد با درصد‌های مختلف سبوس را دارند و نانوایان در صورت استقبال مردم می‌توانند از آرد دارای سبوس بیشتر در تهیه نان استفاده نمایند.
 وی افزود: در خصوص  فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در زمینه مزایای استفاده از نان‌های تیره و سبوس دار از طریق شرکت کارشناسان در برنامه‌های صدا وسیمای استان و رسانه‌های مختلف بایستی صورت پذیرد و همچنین فرهنگ سازی در آنجا اهمیت دارد که با تولید آرد‌های سبوس دار و عرضه آن در نانوایی‌های استان، شاهد تغییر رنگ و تیره شدن نان بعد از پخت خواهیم بود و مردم باید بدانند که تغییر رنگ در این نوع نان، به دلیل افت کیفیت آن نیست بلکه به دلیل بالارفتن درصد سبوس موجود در آن است.
علت تیرگی نان در استان مرکزی چیست
وی تصریح کرد: از اوایل خرداد ماه سال جاری با توجه به صورتجلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مورخ۹۸/۰۱/۲۵مبنی بر اینکه کارخانجات آرد استان موظف به رعایت درصد سبوسگیری می‌باشند اقدام به  رعایت سبوس گیری کرداند که این سبوس گیری، نیاز به حمایت نانوایان و مردم  استان می‌باشد. در جریان سبوس گیری مقادیر فراوانی از املاح معدنی مثل آهن، کلسیم، فسفر، روی و منیزیم دور ریخته می‌شود که به سفیدی بیشتر نان می‌انجامد که این نان موجب چاقی بیشتر می‌شود و کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون را بالا می‌برد.
 علت تیرگی نان در استان مرکزی چیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار