در نشست رسانه، دفاع مقدس و مقاومت به مناسبت سوم خرداد در اراک با بیان اینکه استان مرکزی بیشترین شهید حوزه رسانه را تقدیم انقلاب کرده است تاکید شد: شهرستان دلیجان استان مرکزی شهر شهدای رسانه است.
کد خبر: ۷۴۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 23 May 2019

استان مرکزی بیشترین شهید حوزه رسانه را تقدیم انقلاب کرده است

به مناسب گرامیداشت سی و هفتمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول، نشست تخصصی با عنوان «رسانه، دفاع مقدس و مقاومت» با حضور فعالان عرصه رسانه و همچنین مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان مرکزی صبح امروز در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست، مباحثی پیرامون ۵ محور نقش رسانه‌ها در هشت سال دفاع مقدس، نقش رسانه‌ها در انعکاس ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس، نقش فضای مجازی در بیان ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس و نقش رسانه‌ها در بیداری اسلامی به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته شد.

یکی از ضعف‌های امروز ما در رسانه، مسلط نبودن به مبانی انقلاب است

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان مرکزی در این جلسه با اشاره به سبقه طولانی رسانه گفت: این نگاه که رسانه یک ابزار مدرن است اشتباه بوده بلکه بحث رسانه از ابتدای خلقت انسان وجود داشته و ابزار آن در طول تاریخ تغییر کرده است.

محمد قربانی افزود: ما نمی‌توانیم خارج از فضای گفتمان و نبرد گفتمانیِ بین اندیشه اسلامی- انقلابی و اندیشه غربی، رسانه را تعریف کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تصحیح نگاه به دفاع مقدس تصریح کرد: نگاه به دفاع مقدس نباید نگاه به یک جنگ ۸ ساله باشد، بلکه باید دفاع مقدس را در امتداد انقلاب اسلامی بدانیم، همان طور که انقلاب اسلامی هم تنها یک رخداد نبوده و عقبه‌ای در تاریخ دارد که در طول تاریخ به دست امام (ره) رسید و همه این‌ها در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی است.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان مرکزی بیان کرد: اینکه بخش اعظمی از شهدای دفاع مقدس را شهدای غیرایرانی تشکیل می‌دهند یعنی دایره دفاع مقدس فراتر از مرز‌های جغرافیایی، ملی و نگاه‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرایانه است، در واقع دفاع مقدس در درون خط تفریقِ حق و باطل، به عنوان بخشی از مسیر انقلاب اسلامی رخ داده است.

قربانی ادامه داد: یکی از ضعف‌های امروز ما در رسانه، مسلط نبودن به مبانی انقلاب بوده، ضعف دیگر عدم پرداختن به تاریخ شفاهی انقلاب است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تاریخ شفاهی انقلاب گفت: در حوزه تاریخ انقلاب، باید یک نهضت مردمی راه‌اندازی کنیم و سردمدار آن هم باید اصحاب رسانه باشند، خاطرات را جمع‌آوری کنیم، چیزی که امروز موضوع انشاء دانش‌آموزان آمریکایی است «مادربزرگ در جنگ چه کرده‌ای»، چون می‌خواهند هویت خود را اثبات کنند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان مرکزی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که بیشترین شهدای رسانه‌ای را دارد، اما در الگوسازی در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم، شهرستان دلیجان استان مرکزی شهر شهدای رسانه است، برای معرفی این شهدا چه کرده‌ایم.

قربانی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که «خرمشهر‌ها در راه است» تصریح کرد: خرمشهرِ در پیش، همین جنگ نرم است، نباید بگذاریم ذهن و دل جامعه جمهوری اسلامی و بعد جهان اسلام و دنیا توسط دشمن تسخیر شود.

وی بیان کرد: متاسفانه هیچ کار اثرگذاری از سوی دستگاه‌های متولی برای تقویت جبهه انقلاب انجام نمی‌شود، درحالی که تکلیف امروز ما، تقویت جبهه انقلاب اسلامی در عرصه رسانه است.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان مرکزی ادامه داد: این جبهه‌سازی انجام نشده است، درحالی که همه مردم، رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این جبهه‌سازی وظیفه دارند.

قربانی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «جریان مومن انقلابی را تقویت کنید» عنوان کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها، افراد و احزاب به صراحت خیانت می‌کنند و دقیقا جریان ضدانقلابی را تقویت می‌کنند.

وی با اظهار تاسف نسبت به ضعف کار انقلابی افزود: ساختار‌های بدون محتوایی را شاهد هستیم که جز موازی‌کاری کاری از پیش نمی‌برند.

پیام اسلام، یک پیام جهان‌شمول است

عضو انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان هم در این نشست با اشاره به رسانه تحت عنوان رسانه انقلابی گفت: امروز با مقوله‌ای به نام مقوله رسانه انقلابی مواجه هستیم که سوالات بسیاری در رابطه با آن وجود دارد، اینکه رسانه انقلابی چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد و نسبت رسانه به عنوان یک پدیده مدرن، با پدیده انقلاب آن هم از نوع اسلامی چه نسبتی است و آیا این دو پدیده با هم سازگاری دارند یا خیر، از سوالات متدوال در این حوزه هستند.

عباس خسروانی با تشریح انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب دینی بوده که بنیان‌گذار آن هم، بنیان‌های انقلاب را از مکتب اسلام و مکتب شیعه اخذ کرده است.

وی با اشاره به نقش رسانه در ارتباط با انقلاب اسلمی ادامه داد: در مکتب اسلام معتقد هستیم که اسلام یک پیام است و پیام یکی از مفاهیم اساسی در رسانه محسوب می‌شود.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: پیام اسلام، یک پیام جهان‌شمول است، در درون همین مکتب اسلام، دو اصل دعوت و تبلیغ را داریم که بی‌ارتباط با رسانه نبوده و از مفاهیم اصلی علم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دوران مدرن هستند.

خسروانی خاطرنشان کرد: با تفکری در مفاهیم اسلامی متوجه می‌شویم که اسلام، خود یک بنیان‌گذار مکتب رسانه‌ای است.

وی افزود: در این راستا انبیاء الهی هم مامور به انتقال پیام اسلام از طرق منطقی و علمی شده‌اند که همان دعوت می‌شود، اصل تبلیغ هم که شامل بیان کردن این پیام برای دیگران تا پذیرفتن آن به صورت منطقی و اختیاری است.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: پیام، اصل دعوت و اصل تبلیغ چهارچوب و شاکله نظریه اسلام در حوزه ارتباطات هستند، در دنیا تنها ابزار رسانه است که می‌تواند این پیام را منتقل کند.

خسروانی بیان کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه رسانه اسلامی کار کنیم، باید مکتب اسلام را خوب درک کنیم و جایگاه رسانه در مکتب اسلام را تشریح کنیم.

وی ادامه داد: رسانه انقلابی، رسانه‌ای است که تمام کارویژه‌های ذاتیِ رسانه را با رعایت شروطی، چون هدفمندی، رویکرد مبتنی بر مفاهیم اسلام و مشی جهادگونه داشته باشد.

این فعال عرصه رسانه عنوان کرد: براساس این قالب می‌توان رسانه‌ها را از نظر حرکت در مشی اسلام ارزیابی کرد، رسانه انقلابی مشی جهادگونه دارد، یعنی تلاش آن چندین برابر رسانه‌های دیگر است و دیگر اینکه زمانی جهادگونه حرکت کرده که در تقابل با یک فکر باشد، بنابراین رسانه انقلابی خنثی نیست.

خسروانی با اشاره به نسبت رسانه و جنگ در دنیا گفت: با مطالعه تاریخچه نسبت رسانه و جنگ، متفاوت بودن نوع نگاه به این دو مقوله در مکتب‌های مختلف را متوجه می‌شویم.

وی افزود: این تاریخچه می‌گوید، یک پای ثابت تمام تحولات نظامی در دنیا رسانه بوده است و نشان می‌دهد که رسانه‌ها همیشه در خدمت ایدئولوژی‌ها بوده‌اند.

عضو انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تصریح کرد: برای مثال آلمان‌ها یکه‌تاز استفاده از رسانه در جنگ بوده‌اند، انتقال مفاهیم به صورت وارونه به افکار عمومی آلمان و دنیا یکی از کارکرد‌های اساسی رسانه برای ارتش هیتلر بوده است.

خسروانی بیان کرد: ترفند امروز ارتش آمریکا در ابتدای تجاوز به هر کشوری، تاسیس رسانه در آن کشور است.

وی ادامه داد: برای به موفقیت رسیدن یک جنگ، همراه شدن افکار عمومی داخل آن کشور لازم است و یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه آمریکایی‌ها علی‌رغم خوی جنگ‌جویانه خود تن به جنگ در خاورمیانه نمی‌دهند، همین عدم همراهی افکار عمومی آمریکا با این جنگ است.

عضو انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان عنوان کرد: برخی از مکاتب، کارویژه اصلی رسانه بعد از جنگ را بر فراموشی جنگ می‌گذارند و می‌گویند نسل امروز را نمی‌خواهیم با مقوله جنگ و خشونت آشنا کنیم، البته بیشتر کشور‌هایی که در جنگ شکست خورده‌اند این راهبرد را انتخاب می‌کنند.

خسروانی خاطرنشان کرد: راهبرد دیگر اسطوره‌سازی است، یعنی از مبارزان خود، چهره‌های خارق‌العاده‌ای خلق می‌کنند و یک هویت بزرگ تاریخی برای خود جعل می‌کنند.

وی افزود:، اما تفاوت ما با این رویکرد‌ها این است که در تفکر رسانه انقلابی، معتقد هستیم که جنگ، دفاع محسوب می‌شود و از قضا دفاعِ مقدس است، پس نباید به فراموشی سپرده شود چراکه آن را یک امر مقدس می‌دانیم.

عضو انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تصریح کرد: ما معتقدیم که جنگ و دفاع مقدس برای ما یک فرهنگ بوده و این فرهنگ باید منتقل شود، کارویژه اساسی رسانه هم انتقال فرهنگ است.

خسروانی بیان کرد: متاسفانه مسئولان ما در نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال اخیر، هیچ‌گاه رسانه را باور نکرده‌اند و همواره نگاه آن‌ها به رسانه، نگاه به یک کالای لوکس و تشریفاتی بوده است که اگر باشد خوب است و اگر نباشد هم اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: آسیب‌های امروز حوزه رسانه انقلابی، بی‌تفاوتی نسبت به انقلاب است، برجسته‎‌سازی مفاهیم انقلاب اسلامی در رسانه‌های انقلابی ما وجود ندارد.

عضو انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان عنوان کرد: رسانه یک عنصر انحصاری است حتی در مکتب لیبرالیسم، که تفکر آن بر پایه آزادی در بیان استوار است، اما در جایی که بحث منافع ملی است، هیچ کس در رسانه آزاد نیست، الان در آمریکا هر رسانه‌ای علیه منافع آمریکا کوچک‌ترین سخنی بگوید با شدیدترین جریمه‌ها مواجه می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار