کارشناس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت
کارشناس مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۲۵ درصد از بارداری‌ها در این استان برنامه ریزی نشده است که عوارض جدی برای مادر و کودک را رقم می‌زند و باید با اقدامات مداخله‌ای و فرهنگی این مسئله رفع شود.
کد خبر: ۷۴۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷ 22 May 2019

«اکرم حمزلو» روز چهارشنبه به مناسبت هفته ملی جمعیت افزود: باروری سالم محور اقدامات وزارت بهداشت در برنامه‌های جمعیتی است و باید هر بارداری آگاهانه و با برنامه ریزی با کمترین عوارض برای مادر و کودک انجام شود تا جمعیتی پویا و سالم رقم بخورد.
وی توضیح داد: میانگین شاخص مرگ مادر و نوزاد در این استان ۲۰ در یکصد هزار مورد است در حالیکه این شاخص در کشور ۲۵ مورد در یکصد هزار است و این نشان از راهبرد‌های موثر در این استان دارد.
کارشناس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه تحول سلامت و استقرار پایگاه‌های سلامت در محله ها، برنامه‌های مطلوبی در حوزه مشاوره بارداری سالم برای زوج ها، مراقبت مادران پرخطر، بهداشت روان و مشاوره تغذیه‌ای کلید خورده و پیگیری فعال مادران باردار بیمار و یا دارای سابقه سوء مصرف مواد مخدر به عنوان تکلیف مراقبان سلامت پایگاه‌ها تعریف شده است که این مهم در حوزه راهبرد‌های جمعیتی اهمیت بالایی دارد.
حمزلو اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست افزایش جمعیت به عنوان یکی از محور‌های مهم بهداشتی ترسیم شده اهمیت برنامه‌های بهداشت باروری نسبت به گذشته دوچندان است.
وی عنوان کرد: تقویت برنامه‌های مشاوره پیش از بارداری و آگاهی بخشی زوج‌ها از نکات مهم سلامت بارداری در کنار راهبرد‌های تقویت درمان باباروری، فاصله گذاری مناسب بین فرزندان و توجه به زادآوری در سنین مطلوب باروری از مسایلی است که با قوت در برنامه‌های جمعیتی استان دنبال می‌شود.
کارشناس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: یکی از نیاز‌های مهم برای برنامه‌های افزایش جمعیت در کنار برنامه‌های بهداشت باروری، مسوولیت پذیری جوانان در قبال زادآوری است که این مهم باید با همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها دنبال شود.
حمزلو خاطرنشان کرد: نرخ باروری در استان مرکزی پایین است و برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری در کنار سیاست‌های جمعیتی نیاز است تا بخش‌های اقتصادی و اجتماعی نیز راهبرد‌های لازم را در بهبود مناسبات این بخش و تقویت انگیزه مداری خانواده‌ها برای فرزندآوری با قوت دنبال کنند.
وی توضیح داد: محوریت برنامه‌های باروری سالم کنترل جمعیت نیست بلکه می‌کوشد خانواده‌ها را توانمند کند و تحکیم نهاد خانواده، افزایش رضایتمندی زناشویی، لزوم فرزندآوری آگاهانه و حفظ و بهبود سلامت مادر و کودک را رقم بزند.
۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار