مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی خبر داد
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: از کشت محصولاتی مانند هندوانه در استان جلوگیری می‌شود چرا که این محصولات مصرف آب بالایی داشته و معمولا کشت آن‌ها در زمین‌هایی انجام می‌شود که دیم بوده و تحت شرب چاه نیست.
کد خبر: ۷۴۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ 20 May 2019

عزت اله آمره‌ای مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به لزوم هوشمند سازی چاه‌های آب استان، گفت: به همین منظور تسهیلات ارزان قیمت بانکی به کشاورزان ارائه می‌شود و ساز و کار آن در حال انجام است تا با نصب کنتور‌های هوشمند این کار انجام شود.

وی افزود: طی قانون مقرر شد تا چاه‌هایی که قبل از سال ۱۳۸۵ حفاری شده اند و به چاه‌های فرم یک معروفند، بتوان در حد مصارف محدود مانند گلخانه از آن‌ها استفاده کرد و مجوز استفاده از آن صادر شود.

جلوگیری از کشت هندوانه در استان مرکزی

آمره‌ای در خصوص جلوگیری از کشت محصولات آب بر در استان، اظهار کرد: تصمیم بر این شد که از کشت محصولاتی مانند هندوانه در استان جلوگیری شود چرا که این محصولات مصرف آب بالایی داشته و معمولا کشت آن‌ها در زمین‌هایی انجام می‌شود که دیم بوده و تحت شرب چاه نیست که این کار به جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست محول شده است.

۱۴ میلیارد مترمکعب حجم ریزش‌های جوی سال آبی ۹۸

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی حجم کل ریزش‌های جوی استان طی بارندگی‌های سال آبی را ۱۴ میلیارد متر مکعب دانست و اضافه کرد: از این حجم حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در پشت سد ها، بند‌ها و تالاب‌ها ذخیره شده و اکثر سد‌های استان پر شده و برخی سر ریز شدند. همچنین بخشی از این بارش‌ها به کمک منابع آب زیرزمینی آمده که باعث می‌شود تا افت سالیانه آب‌های زیرزمینی را برای امسال نداشته باشیم.

وی ضمن توصیه‌ای به باغداران و کشاورزان گفت: در صورت امکان به جای برداشت آب از چاه از نهر‌های جاری استفاده شود تا هم منابع آب زیرزمینی حفظ شود و هم از آب‌های جاری استفاده بیشتری صورت گیرد.

نیاز به اعتبار بیشتر جهت تعیین حریم بستر رودخانه‌های استان

آمره‌ای طول مسیر رودخانه‌های اصلی در سطح استان را ۲۳۰۰ کیلومتر دانست و عنوان کرد: از این میزان نقشه برداری حدود ۶۰۰ کیلومتر آن انجام شده، ۴۶۰ کیلومتر تعیین حریم بستر شده و بخشی از آن لایروبی شده است و نیاز است تا با اختصاص اعتبارات لازم نقشه برداری و تعیین حریم بستر مابقی رودخانه‌های استان نیز انجام شود.

وی افزود: در سال ۹۸ نیاز است تا فرمانداران استان نسبت به تخصیص اعتبار جهت لایروبی و اصلاح مسیر رودخانه اقدام کنند و نسبت به رفع تصرفات حریم رودخانه‌ها کمک‌های لازم را به دستگاه‌های ذی ربط انجام دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار