کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت:
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: توزیع نان سنگک با سبوس بالا در سطح ۲۶ نانوایی این استان آغاز شده است.
کد خبر: ۷۴۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ 12 May 2019

توزیع نان سنگک با سبوس بالا

نسرین یادگاری افزود: این برنامه با توجه به آمار بالای بیماری‌های غیرواگیر به ویژه فشارخون، دیابت، چاقی و اضافه وزن و چربی خون کلید خورده و قرار است با حمایت کارگروه امنیت غذایی و دستگاه‌های اجرایی متولی تا پایان سال در سطح تمامی نانوایی‌های استان اعمال شود.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار موجود ۲۹.۹ درصد از جمعیت استان مرکزی به عارضه فشارخون و ۹.۴ درصد به دیابت مبتلا هستند و ۵۷ درصد از مردم این استان نیز با چاقی و اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند و آمار چاقی شکمی نیز در این استان ۴۸ درصد جمعیت اعلام شده است.
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: آمار‌ها بیانگر آن است که میزان مصرف روزانه نان برای هر فرد در استان مرکزی ۳۰۰ گرم است درحالیکه این شاخص در کشور حدود ۲۴۰ گرم در روز اعلام شده و به همین دلیل برنامه توزیع نان با سبوس بالا با هدف مداخله در سلامت عملیاتی شده است.
یادگاری توضیح داد: پیش از اجرای برنامه توزیع نان با سبوس بالا در نانوایی‌های استان میزان سبوس موجود در نان سنگک تنها ۱۲ درصد بود اما، در هماهنگی با کارخانه آرد ویثران در گام اول این برنامه میزان سبوس موجود در آرد به ۹۳ درصد افزایش یافته و تنها هفت درصد سبوس گیری انجام شده و این آرد در اختیار ۲۶ نانوایی داوطلب قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: هشت نانوایی سنگکی در اراک، پنج واحد در محلات، سه نانوایی در دلیجان و سایر شهرستان‌ها هر کدام یک نانوایی در این برنامه که از هفته جاری کلید خورده مشارکت دارند.  
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت و درمان به تازگی میزان نمک موجود در نان نیز باید یک درصد کل خمیر باشد که در این راستا نیز مراقبت‌های شوری سنجی و رعایت اصول بهداشتی به صورت مستمر و با حساسیت خاص لحاظ شده و نانوایان خاطی به اصناف و تعزیرات ارجاع می‌شوند.
یادگاری توضیح داد: یکی از تکالیف مهم در راهبرد‌های در برنامه ششم توسعه حوزه سلامت کاهش ۱۰ درصدی میزان نمک در محصولات غذایی تولیدی است که در این زمینه برنامه‌های متنوعی در استان مرکزی پیش بینی شده است و کاهش مصرف نمک در نان یکی از آن‌ها است.
وی گفت: در برنامه افزایش سبوس نان مصرفی مردمی قرار است در گام‌های آتی میزان سبوس گیری از آرد نان‌های تافتون و لواش از ۱۵ درصد به ۱۲ درصد، آرد نان بربری از ۲۲ درصد به ۱۸ درصد و سنگک از ۱۲ درصد به هفت درصد رسیده و این مهم برای همیشه تثبیت شود.
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: افزایش سبوس نان در ترکیب آرد ان برای سلامت موثر است و اضافه کردن سبوس به صورت دستی در سطح نان اثرگذاری مناسب را ندارد.
یادگاری یادآور شد: افزایش سبوس آرد و کاهش همزمان نمک در ترکیب خمیر نانوایی‌ها علاوه بر تامین فیبر مورد نیاز بدن در روز می‌تواند در کنترل فشار خون، دیابت و چربی خون نقش داشته باشد و مصرف مداوم نان با آرد سبوسدار در کنترل چاقی نیز به صورت مستقیم اثربخش است و ویتامین‌های گروه ب، آهن و روی مورد نیاز بدن نیز با گنجاندن بان سبوس دار تامین می‌شود.
نان سبوس دار سرشار از املاح معدنی مانند آهن، منیزیم، سیلیسیم، کلسیم و فسفر، انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب. است و از ۴۴ ماده مورد نیـاز بـدن ۴۰ مـورد در نـان کامل و سبوس دار وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار