نماینده مردم اراک در نشست با دانشجویان:
تابناک مرکزی: نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: راهکار‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور وجود دارد، اما عزم و اراده‌ای برای محقق کردن این راهکار‌ها و اجرای آن‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۶۹۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 15 December 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از دانشجو، علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در نشست با دانشجویان دانشگاه آزاد اراک به ارائه توضیحاتی درباره لایحه بودجه پرداخت و به چالش‌های نظام بانکی اشاره کرد و گفت: حاکم بودن رکود در عرصه تولید و پایین بودن نرخ رشد از مشکلاتی است که در حوزه اقتصاد کشور با آن‌ها روبه رو هستیم و بر همین اساس پیش بینی می‌شود که در سال آینده نیز نرخ رشد منفی ادامه پیدا کند.

کریمی با بیان اینکه چالش‌های حوزه اقتصادی به خصوص در حوزه نظام بانکی باید هرچه زودتر برطرف شوند، ادامه داد: بیکاری و بالا بودن نرخ آن در حوزه‌های مختلف زنان، دانشگاهیان و سایر افراد جامعه از دیگر معضلات جدی اقتصادی کشور است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با اشاره به چندبرابر شدن تورم در سال جاری، بیان کرد: در روز‌های اخیر شدت افزایشی نرخ تورم کاهش یافته، اما تورم همچنان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه فقر و نابرابری اقتصادی دیگر چالش کشور است، گفت: پس از کاهش ارزش پول ملی، فقر در جامعه افزایش پیدا کرده و به خوبی می‌توان این امر را در بیشتر شدن خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مشاهده کرد.

کریمی یکی دیگر از بحران‌های جدی کشور را میزان بدهی‌های دولت دانست و افزود: براساس آمار و ارقام رسمی، دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن به صندوق بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه مشکلات نظام بانکی در کشور، به لحاظ مقررات و نرخ سود بانکی در خدمت تولید وفعالیت اقتصادی نیست، ادامه داد: بانک‌ها حجم زیادی از سپرده مردم را با نرخ سود بالا جذب کرده اند و اکنون نمی‌توانند نرخ سود بالاتری از آنجه به مردم تعهد داده اند، کسب کنند که این مسئله باعث شده زیان روز به روز بانک‌ها انباشته شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با بیان اینکه در این شرایط بانک‌ها برای اشخاصی خاص سود‌های نجومی ثبت می‌کنند، افزود: بخش اعظمی از تسهیلات پرداخت شده با سود‌های بالا بازپرداخت نمی‌شوند و بانک‌ها نرخ سود بر سود را محاسبه و در درآمد‌های خود ثبت می‌کنند؛ در حالیکه این موجودی مابه ازای واقعی ندارد و همین باعث شده معضلات دیگری در حوزه اقتصادی کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دولت برای اصلاح نظام بانکی اقدام مؤثری نکرده است، افزود: دولت حاضر نیست لایحه اصلاح نظام بانکی را به مجلس ارائه کند با این حال نمایندگان مجلس طرح اصلاح نظام بانکی را تهیه کردند که دو سوم آن در کمیسیون اقتصادی و کمیته پولی مجلس تهیه شده است.

کریمی فرار مالیاتی را از دیگر معضلات اقتصادی کشور برشمرد و گفت: باید با استقرار صندوق ساز و کار‌های فروش در تمامی واحد‌های کلی و خرد این مشکل برطرف شود، این سامانه به امور مالیاتی متصل است تا با شفاف‌سازی از فرار مالیاتی در بخش‌های مختلف تولیدی و توزیعی کاسته شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه کاره کشور نیاز است و باید عملیات اجرایی طرح‌های جدید یا طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات کشور مشخص است و راه حل رفع آن هم تا حد زیادی معلوم است، ادامه داد: در حال حاضر راه‌حل‌ها برای وضعیت اقتصادی در کشور تقریباً نزدیک به هم هستند، اما واقعیتی که با آن مواجه هستیم این است که آن عزم و اراده‌ای که برای محقق کردن این راهکار و اجرای آن‌ها باید به صحنه بیاید، وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه نزدیک به ۸۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت است، تصریح کرد: دولت بهترین انتخاب‌ها را برای سمت‌های مدیریتی نداشته است؛ برای فرماندهی اقتصادی کشور افرادی بوده اند که توانایی مدیریت اقتصادی کشور را نداشتند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار