عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی:
تابناک مرکزی: عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی گفت: موضوع پالایشگاه شازند به مقامات عالی کشور منعکس شده است. در شرایط زمانی و حساسیت هایی که وجود دارد از خصوصی سازی پالایشگاه شازند صرف نظر شود.
کد خبر: ۶۸۶۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ 02 December 2018

به گزارش تابناک مرکزی؛ علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در گفتگو با تابناک مرکزی گفت: دولت برای تنظیم بازار فرآورده های نفتی و اعمال سیاست های خود در حوزه انرژی نیاز دارد بخشی از بازار را در مالکیت خود داشته باشد. میزان مصرف و تولید بنزین در کشور تقریبا برابر هست و حتی نیاز به واردات بنزین احساس می شود و باید در خصوص واگذاری پالایشگاه شازند به عنوان یکی از پالایشگاه های تولید کننده بنزین در کشور تامل بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: اگر شرایط کشور به سمتی برود که شاهد مازاد تولید بنزین نسبت به مصرف باشیم و تولید بنزین در حاشیه امنی قرار گیرد شایددیگرنیازی نباشد دولت در این حوزه مستقیم وارد شود.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی ادامه داد: اکثر پالایشگاه های کشور به بخش های عمومی مثل تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی واگذارشده اند و تنها یک مورد واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است که بحث تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و در حال رسیدگی است. بنابراین نگرانی زیادی در خصوص بروز مشکلات با واگذاری پالایشگاه شازند به بخش خصوصی وجود دارد.

وی خاطر نشان ساخت: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در نامه ای به رهبر انقلاب با تشریح مشکلات واگذاری های صورت گرفته در استان مرکزی خواستار لغو واگذاری پالایشگاه شازند شده اند. دغدغه مسئولان استان مرکزی نسبت به موضوع پالایشگاه شازند به مقامات عالی کشور منعکس شده است. در شرایط زمانی و حساسیت هایی که وجود دارد موضوع باید با دقت و تامل بیشتری بررسی شود و از خصوصی سازی پالایشگاه شازند صرف نظر شود.

کریمی تاکید کرد:  نمونه پالایشگاه شازند را به راحتی نمی توان در کشور ساخت و اگر اغراق نباشد برای ساخت چنین پالایشگاهی بیش از 10میلیارد دلار هزینه نیاز است. نگرانی دیگری که در خصوص فرآیند خصوصی سازی پالایشگاه شازند وجود دارد بحث قیمت گذاری این واحد صنعتی است. قیمت گذاری پالایشگاه شازند کار پیچیده و سختی است و براحتی نمی توان برای این واحد صنعتی قیمتی در نظر گرفت. در خصوص نیروگاه شازند شاهد بودیم با یک پیگیری از سوی مسئولان استان قیمت کارشناسی شده بیش از 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این نگرانی در خصوص قیمت گذاری پالایشگاه شازند وجود دارد.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی صلاحیت داری که بتواند چنین حجم عظیمی از سرمایه گذاری برای در اختیار گرفتن پالایشگاه شازند انجام دهد را سراغ نداریم. واگذاری پالایشگاه شازند که برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است به بخش خصوصی فاقد صلاحیت باعث نابودی این واحد صنعتی مهم کشور خواهد شد و نیاز است موضوع واگذاری پالایشگاه شازند با دقت بیشتری رسیدگی شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار