تابناک مرکزی: معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: باورکردن اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود به میزان سواد رسانه‌ای افراد بازمی‌گردد.
کد خبر: ۶۸۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 29 November 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از آنا، جلسه هم‌اندیشی با موضوع سواد رسانه‌ای عصر امروز با سخنرانی عباس کریمی معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان مرکزی و با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در سالن جلسات امام خمینی(ره) در شهرک دانشگاهی امیرکبیر واحد اراک برگزار شد.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید استان مرکزی در این نشست با توجه به ضرورت پرداختن به سواد رسانه‌ای گفت: اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود صحت آن به میزان سواد‌رسانه‌ای افراد بازمی‌گردد، اینکه این اطلاعات از چه منبعی و چگونه انتشار می‌ شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بيان اينکه ترکيبي از میزان دریافت، آگاهی و برداشت اطلاعات از یک موضوع، سواد‌رسانه‌ای را شکل می‌دهد خاطر نشان کرد: سواد رسانه‌ای، درک متکی بر مهارت برای تمییز انواع رسانه‌ها از یکدیگر به شمار می‌رود که جزء مهم‌‌ترین مطالب  سواد رسانه‌ای محسوب می‌ شود.

کریمی با بیان اينکه سواد رسانه‌ای سبب تلفیق و شناسایی انواع رسانه‌ها از یکدیگر می‌شود تاکيد‌ کرد: سواد رسانه‌ای مجموعه مهارت‌هایی است که به مخاطب این امکان  را می‌دهد که علاوه بر درستی و خلق انواع پیام‌های ارتباطی، به انگیزه‌ها و ارزش‌های موجود در پیام‌ها دسترسی پیدا کند و با رویکردی انتقادی به انواع پیام‌های ارتباطی بپردازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: برخی رسانه ها با بهره گيری از  اصول و قوانین سواد رسانه‌ای سعی می‌کنند با روش ماهرانه‌، آن چیزی را که دوست دارند به مخاطب القا کنند که تشخیص درست یا غلط بودن آن به سواد رسانه‌ای فرد برمی‌گردد.

وی تصريح کرد: سواد رسانه‌ای، زمینه‌ای نو  در فعالیت‌های پرورشی و مقابله با جنگ نرم دشمن محسوب می‌شود و یکی از محورهای کلیدی، در دستور کار  بسیج است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان مرکزی اظهار کرد: در بحث سواد رسانه‌ای با دو مخاطب منفعل و فعال مواجه هستیم، مخاطبان منفعل آن دسته‌ از مخاطبانی هستند که هر آنچه در اختیارشان قرار می‌دهند قبول می‌کنند و کار آنها نشر اطلاعات بدون تامل و تفکر است و مخاطبان فعال مخاطبانی  هستند که در برابر خبری که می‌خوانند یا می‌شنوند واکنش نشان داده و حتی انتقاد می‌کنند.

کریمی بر فعال‌کردن مخاطبان منفعل، تبدیل مخاطبان فعال به مخاطبان هوشمند و ايجاد تولید‌کنندگان خلاق تأکيد کرد و گفت: در نظریه پردازی  ارتباطات ۶ عنصر کلان ارتباطی شامل فرستنده، پیام، دریافت، تماس، بافت و گیرنده معرفی شده است.

وی ادامه داد: فرستنده و هدف به دنبال این است که  چه کسی پیام را تولید و چرا پیام استفاده‌‌شده است، اين در حاليست که پیام به دنبال این است که چه سبکی از زندگی، ارزش‌ها و نظریات در این پیام ارائه یا از آن حذف‌شده است، دریافت نیز به این نکته اشاره دارد که، از چه قالب و فنونی برای جلب مخاطب استفاده‌شده است می‌پردازد و در نهايت گیرنده، به این مطلب که چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت دریافت کنند می‌پردازد.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید استان مرکزی  با تاکید به اينکه توجه به آموزش سوادرسانه‌ای موجب می‌شود تلفات کمتری در جنگ نرم داشته باشیم افزود: شایعات، نقش مهمی در فضای مجازی ايفا می‌کنند، به طوری که انتشار  شایعات موجب بر هم خوردن آرامش روانی جامعه می‌شود، به همین سبب باید در فضای مجازی مسئولیت‌پذیر باشیم.

وی با بيان اینکه در ایران، خانم‌های خانه‌دار بیشترین افرادی هستند که در فضای مجازی خبرها را  منتشر می‌کنند   تاکيد کرد: ۷۰ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند که ۴۰ درصد این کاربران افراد در بازه‌ی سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستند.

کریمی ادامه داد: سال ۹۵ بیست و پنج میلیون کاربر متصل به اینترنت گزارش شده در حالی که پایان سال ۹۶ و ابتدای ۹۷ این تعداد به  ۴۸ میلیون کاربر اتصال به اینترنت از طریق موبایل گزارش شده و افزایش یافته است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان مرکزی خاطرنشان کرد: کارکرد شبکه‌های اجتماعی در هر کشور متناسب با فرهنگ، نیاز و سیاست آن کشور است.

وی با اشاره به اينکه در مکان‌هایی که رمز وای فای وجود ندارد به راحتی اطلاعات هک می‌شوند، گفت: اگر چه سوادرسانه‌ای از اهميت بالایی برخوردار است ولی در ایران هیچ متولی مشخصی ندارد، چراکه پایگاه مشخصی نداشته و ارگان‌های متولی اين امر نتوانسته‌اند به این موضوع به خوبی ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار