تابناک مرکزی: مسعود آقازیارتی گفت: مجموعه شورای شهر و کمیسیون خدمات شهری شورای هر اراک اهتمام و پیگیری ویژه ای به خرید نردبان 68 متری دارند و با توجه به هزینه 20 میلیارد تومانی این نردبان، در حال حاضر و امکان دریافت ارز دولتی برای آتش‌نشانی‌ها امید است امسال بتوان این نردبان را برای اراک خریداری کرد.
کد خبر: ۶۵۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ 23 September 2018

به گزارش تابناک مرکزی؛ مسعود آقازیارتی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی برگزار شد ضمن اشاره به فعالیت سازمان آتش نشانی در 2 حیطه عملیاتی و آموزش و پیشگیری به تشریح عملکرد این سازمان از هفت مهر سال گذشته تاکنون پرداخت و گفت: سازمان آتش‌نشانی طی یک سال اخیر با هزار و 612 مورد حریق روبرو شده است که از این تعداد 430 مورد مربوط به حریق فضای سبز، 374 مورد مربوط به حریق ضایعات و 155 مورد حریق منزل مسکونی بوده است و علاوه بر این حریق باغ، مراکز زباله، واحدهای تجاری، مزرعه و ... را مهار کرده است که در این راستا 30 مجروح و 2 فوتی بر جای مانده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حوزه حوادث نیز هزار و 475 مورد حادثه گزارش شده است، افزود: از این تعداد 304 مورد مربوط به حوادث آسانسور، 235 مورد محبوس شدن حیوانات و 173 مورد سوانح خودرویی بوده و در کنار آن نیز عملیات مربوط به کشف جسد، انفجار، نشست گاز و ... انجام گرفته است.

آقازیارتی تعداد مجروحان حوادث گزارش شده را 285 نفر و موارد فوتی را 42 مورد عنوان کرد و گفت: سازمان در بحث خدمات نیز طی یک سال اخیر هزار و 502 مورد خدمات را به دستگاه‌های مختلف و شهرداری اراک ارائه کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اراک با اشاره به فعالیت‌های سازمان در حوزه آموزش و پیشگیری اظهار کرد: با توجه به بلندمرتبه سازی در شهرها این امر حواشی را برای آتش‌نشانی ایجاد کرده است و علاوه بر شهرها احداث ساختمان‌های بلند به روستاها نیز سرایت کرده است بر همین اساس کلیه نقشه‌های ساختمانی در مرحله اول به سازمان ارجاع و طی بررسی هایی که انجام می شود دستورالعمل ایمنی نیز صادر می‌شود، همچنین پس از پایان کار جهت صدور اتمام بنا نیز، مجددا آتش‌نشانی بررسی لازم را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس طی یک سال اخیر 858 مورد تاییدیه نقشه و 312 مورد تاییدیه اتمام بنا توسط سازمان صادر شده است.

آقازیارتی با اشاره به اینکه تنها آتش‌نشانی اراک در استان مرکزی دارای بدنه کارشناسی است، گفت: سازمان به اقتضای هر فصل آموزش‌های مختلفی را در قالب آموزش‌های محله‌ای، مسجدها و پارک‌ها پیش بینی می‌کند به طوری که طی یک سال اخیر 2 هزار و 600 نفر ساعت آموزش برون سازمانی و 95 هزار و 200 نفر ساعت آموزش درون سازمانی ویژه پرسنل را به انجام رسانده است، همچنین به کمک مدرسه همیار آتش‌نشان نیز 2 هزار و 700 نوگل به عنوان همیار آموزش دیده‌اند. 

وی در خصوص خرید نردبان مناسب با توجه به بلندمرتبه‌سازی انجام شده در شهر اراک عنوان کرد: در حال حاضر یک نردبان 32 متری با قدمت 22 ساله در اختیار است و با وجود اینکه طی 5 سال گذشته بودجه خرید نردبان 68 متری در بودجه شهرداری دیده شد، اما تاکنون به دلیل عدم تحقق بودجه شهرداری نردبان خریداری نشده است، خوشبختانه در حال حاضر مجموعه شورای شهر و کمیسیون خدمات شهری شورا اهتمام و پیگیری ویژه ای در این راستا دارند و با توجه به هزینه 20 میلیارد تومانی این نردبان، در حال حاضر و امکان دریافت ارز دولتی برای آتش‌نشانی‌ها امید است امسال بتوان این نردبان را برای اراک خریداری کرد.

وی در خصوص زمان حضور آتش‌نشانان در محل وقوع حادثه و عملیات گفت: در گذشته براساس شرایط، فرصت 17 دقیقه‌ای برای حضور در صحنه حادثه و عملیات در نظر گرفته شده بود، اما در حال حاضر با توجه به امکانات، کمتر از 3 دقیقه زمان برای این مهم در نظر گرفته شده است که البته این زمان به شرایط شهرها، وضعیت استانداردی خیابان‌ها، فرهنگ ترافیکی، وجود لاین امداد در خیابان‌ها بستگی دارد و با این وجود زمان حضور آتش‌نشانان اراکی در محل حادثه به کمتر از 4 دقیقه می‌رسد.

آقازیارتی درخصوص بازدید‌ از نقاط مستعد حوادث در شهر اراک بیان کرد: در حال حاضر با توجه به اهمیت بازار اراک به سمت افزایش ایمنی این مجموعه برای چند سال آینده حرکت شده است، کانال 100 متری در فاز اول کندمان شده و تاسیسات به داخل این کانال هدایت شده است، همچنین در بازدید از پارکینگ‌های طبقاتی و مجتمع‌های تجاری اخطارهای لازم صادر و در شورای تامین نیز موارد لازم مطرح شده و شهردار و فرماندار اراک به دنبال تامین ایمنی این مراکز هستند.

وی همچنین در خصوص ارتقای فرهنگ اجتماعی در مراسم‌هایی همچون چهارشنبه پایان سال گفت: خوشبختانه در چهارشنبه آخر سال 96 تمامی مدارس شهر اراک تحت پوشش آموزش‌های لازم قرار گرفتند و چهارشنبه‌سوری کم‌کاری را تجربه کردیم، همچنین از پارک‌ها و بوستان بازدید و موارد ناایمن و وسایل بازی مستعد خطر شناسایی و تذکرات لازم به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری اراک داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان ‌آتش نشانی اراک با اشاره به فعالیت 11 ایستگاه آتش‌نشانی در اراک که متناسب با استانداردهاست، اضافه کرد: برای ایام اربعین حسینی نیز 3 خودرو آتش‌نشانی به همراه 9 پرسنل در مهران و نجف مستقر خواهند بود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار