تابناک مرکزی: مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج گفت : اگر مردم پیام رسان داخلی را بپذیرند و نواقص آن را گوشزد کنند تا برطرف شود شاهد رشد این نرم افزارها خواهم بود.
کد خبر: ۶۰۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 04 May 2018

به گزارش تابناک مرکزی، برنامه " هشتک گفت و گو" با موضوع آسیب شناسی خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی فضای مجازی و پیام رسان های غیر وطنی با حضور علیرضا آل داوود ، مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج و خانم دکتر شیما جراحی ، روانشناس و مشاور خانواده در راستای فضای مجازی روانه آنتن شد.

هشتک گفت و گو: چالش فعلی که در خصوص تلگرام و فضای مجازی به چه دلیل است و عامل اصلی ایجاد این مشکلات چسیت؟

علیرضا آل داوود: عدم وجود نقشه راه درست در بحث روبرو شدن با فناوری های جدید سبب بروز چالش های فعلی در فضای مجازی شد. البته نقشه راه جامع بارها از سوی رهبری عنوان شد اما متاسفانه برای عمل به آن اراده و عزم وجود نداشت. بر اساس مسیری که رهبری ترسیم نمودند در ابتدا باید حضور خلاق و مبتکرانه در این فضا داشته باشیم یعنی با تفکر پیام رسان داخلی تولید کنیم که بتواند بستر مناسبی برای اشتغالزایی و ارتباطات باشد و از آنجایی که در چندسال اخیر موفق نشدیم در این مورد موفق عمل کنیم دچار چالش شدیم. در حال حاضر تلگرام بدون مجوز میزان زیادی از اطلاعات کشور را جمع آوری کرده که بسیار خطرناک است و بعدها ممکن است بر علیه ما و فرهنگ کشورمان استفاده شود.

هشتک گفت و گو: خانواده ایرانی چگونه می تواند با سالم سازی بستر ارتباطات در فضای مجازی به کارشناسان و سیاستگذاران در ریل گذاری فرهنگی و استفاده مناسب از این فضا کمک کند ؟

دکتر جراحی : یکی از دلایل اعتیاد خانواده به فضای مجازی نبود اشتغال است.اگر می خواهیم فرهنگ استفاده از این فضا را در نوجوانان افزایش دهیم باید با تقویت و پاداش از بستر خانواده آغاز کنیم. مادران برای این کار ساعت کاری خود را کاهش دهند چرا که مادرانی که اشتغال طولانی مدت در روز دارند فرزندشان از آنها دور می شوند و برای یافتن جایگزین، زمان بیشتری را صرف پرسه زدن بیهوده در شبکه های اجتماعی می کنند.

علیرضا آل داوود: گوشی ، تبلت ، تلویزیون و تلفن پرستار فرزند شما نیست. در حال حاضر والدین برای اینکه به کارهای خود برسند فرزندان خود را با ابزارهای مجازی سرگرم کرده اند در حالی که حال و هوای آن رسانه را کنترل نکرده است. کودک یک کارتنی را می بیند ، نگاه والدین این است که او سرگرم می شود اما فرزند آنها جهان بینی و سبک زندگی خود را بر اساس آنچه که می بیند بنا می کند.

متاسفانه کمبود محتوای علوم انسانی مرتبط با مفاهیم اسلامی و بومی در کشور به شدت احساس می شود. در حالی که در کشورهای دیگرقوانین بسیار محکم و جامع در خصوص فضای مجازی وجود دارد. پالایش محتوا در ایران بسیار ضعیف تر از کشورهای دیگر است و میزان دسترسی افراد به اینترنت و فضای مجازی در همه سطوح سنی یکسان است.

هشتک گفت و گو: با وجود اختلالات و کندی سرعت در پیام رسان داخلی و نواقص زیاد آنها ، آیا می توان گفت پیام رسان های داخلی می توانند با تلگرام رقابت کنند؟

علیرضا آل داوود: در حال حاضر تلگرام فیلتر نشده است و تنها پهنای باند داخلی آن برداشته شده است و شاهد اختلال در عملکرد آن هستیم.اگر به پیام رسان های داخلی بها بدهیم، در آنها عضو شویم و نواقص را مرتبا به تولیدکنندگان آن گوشزد کنیم مطمئنا شاهد بهبود کیفیت آن خواهیم بود.

توجه داشته باشید که یک پیام رسان نمی تواند هزینه های بالای ایجاد پهنای باند برای عضوگیری ۴۰میلیون را متحمل شود اما تنها ۴میلیون نفر در آن شبکه اجتماعی عضو باشند. بنابراین بهتر است نگران نباشیم و اجازه دهیم نخبگان و کارآفرینان کشورمان نیز روند موفقیت را به آرامی طی کنند و شرایط ایده آل را ایجاد کنند. نگرانی هایی که جوانان در خصوص اطلاعات دارند بی مورد است و موضوع فقدان امنیت پیام رسان های داخلی ساخته دشمنان است .

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار