مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:
تابناک مرکزی: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت : 3 میلیون و 416 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی در سال 96 در استان مرکزی واکسینه شدند.
کد خبر: ۵۸۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 10 April 2018

به گزارش تابناک مرکزی، محسن شانقی با اعلام این خبر افزود: استان مرکزی به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد و این مهم احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را به طور بالقوه در استان افزایش داده است.

وی در ادامه با اشاره به اهداف اداره کل دامپزشکی تاکید کرد: یکی از اهداف دامپزشکی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، آبله، ppr و مبارزه با بیماری‌های مشترک مانند بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم است که برای برآورده شدن این هدف، سال گذشته 3 میلیون و 416  هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی مایه‌کوبی شدند.

شانقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه شناسایی و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیان کرد: اداره کل دامپزشکی در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی روز و پیشرفته‌ترین برنامه‌ها و نرم‌افزارها و به کارگیری سامانه اطلاعات جغرافیای بیماری‌های دامی در سه سطح شهرستان، استان و کشور (سازمان دامپزشکی کشور) امکان گزارش‌دهی عملیات بررسی و تعیین کانون بیماری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت اینترنتی فراهم کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: از آنجا که اولویت سازمان دامپزشکی مبارزه با دو بیماری مهم بروسلوز (تب مالت) و سل به عنوان بیماری‌های مشترک است، بنابراین واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز و تست سل در طول سال انجام می‌شود، اما مبارزه با بیماری‌های دیگر نظیر تب برفکی به صورت فازبندی انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی به رشد 142 درصدی واکسیناسیون تب مالت در سال گذشته نسبت به سال 95  اشاره کرد و افزود: در طرح مبارزه هدفمند با بیماری تب مالت که قابل انتقال بین انسان و دام می باشد تعداد 658 هزار و 378 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

شانقی تصریح کرد: در سال گذشته 31 هزار و 865 مورد تست سل ویژه دام‌های سنگین با افزایش 9 درصدی  انجام شد، 475 هزار و 899 راس دام علیه بیماری شاربن و 13  هزار و 216  قلاده سگ‌های گله و خانگی با رشد 27 درصدی نسبت به سال 95 علیه بیماری‌هایی که به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام مطرح هستند، رایگان واکسینه شدند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار