تابناک مرکزی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه ایران رکوردار فرسایش خاک در آسیا است بر لزوم ورود جدی سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع صادرات و قاچاق خاک تاکید کرد.
کد خبر: ۵۸۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 29 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی بر اساس اعلام خانه ملت؛ علی ابراهیمی، فرسایش و آلودگی را از معضلات مهم خاک کشور دانست و گفت: هر چند اغلب نقاط کشور مانند خوزستان، فارس و آذربایجان های شرقی و غربی خاک حاصل خیزی دارد اما استان لرستان یا حاشیه زاگرس و البرز شیب دار هستند و به گونه ای بر اثر عوامل طبیعی و بارش، بخشی از خاک از دسترس مان خارج می شود بنابراین بسیار ضروری است که خاک کشور حفظ شود و اتخاذ تدابیر اصولی برای مهار فرسایش خاک و جلوگیری از تشدید آن در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم حفظ کیفیت خاک و جلوگیری از آلودگی آن افزود: متاسفانه شاهد استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی در برخی مناطق هستیم که منجر به تشدید آلودگی خاک شده است.

وی با انتقاد از اینکه فعالیت های اشتباه انسانی روند فرسایش خاک را سرعت بخشیده است، تصریح کرد: ایران رکوردار فرسایش خاک در آسیا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مصادیق آلودگی خاک و تخریب، نحوه برخورد قانونی با آلوده کنندگان و تخریب کنندگان، آموزش حفاظت خاک و فرهنگ سازی در لایحه حفاظت از خاک دیده شده است، گفت: بر این اساس می توان گامی جدی برای برخورد با تخریب کنندگان خاک برداشت؛ در لایحه نیازهای خاک منطقه بر اساس آزمایشات برآورد و بر اساس آزمایشات این نیازها تامین می شود البته مناطق مسطح و نزدیک به سواحل به دلیل آنکه در مسیر عبور آب قرار دارند از نظر غنی بودن مشکل جدی ندارند بلکه باید مراقبت از خاک این مناطق از نظر وجود مواد شیمیایی و سموم مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم شازند در مجلس دهم، اجرای الگوی کشت با استفاده از آمایش سرزمینی را در حفظ خاک بسیار موثر دانست و ادامه داد: تولید هر قطر سانتی متر خاک صدها سال طول می کشد و به راحتی نباید آن را از دست داد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مورد برخی اظهارات مبنی بر قاچاق و صادرات خاک؛ صادرات خاک را بدترین آسیب به سرمایه مملکت دانست و گفت: اغلب جنگ ها در دنیا برای حفظ خاک بوده و بعد از آب و هوا اصلی ترین مساله خاک است و باید به صورت جدی حفظ شود؛ افرادی که مستنداتی دال بر خرید و فروش یا قاچاق خاک دارند نیاز است این مستندات را به مجلس ارائه کنند و همچنین به صورت جدی می طلبد سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع ورود کند.

وی افزود: در مدل کشاورزی سنتی علی رغم بهره برداری پایین به خاک آسیب چندانی وارد نشد اما استفاده از مدل مکانیزه و نحوه شخم زدن با استفاده از ماشین آلات سنگین کیفیت خاک را دچار آسیب کرده است.

نماینده مردم شازند در مجلس دهم، افزود: کمیسیون کشاورزی در بررسی لایحه حفاظت از خاک نهایت دقت را داشته و الزاماتی را نیز تعیین کرده است که امیدواریم این لایحه در صحن علنی نیز توسط نمایندگان تبدیل به قانون ارزشمندی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه نحوه مالکیت اراضی کشاورزی در کشور دارای ایراد است، تصریح کرد: هنوز از قانونی تبعیت می کنیم که مربوط به سال 1342 در قالب اصلاحات اراضی آمده و تنها تبصره های تکمیلی به این قانون الحاق شده است؛ از ابزارهای خاک در کشور افرادی هستند که در این عرصه فعالیت می کنند و مالکان اراضی هستند بنابراین در شرایط فعلی زمان آن رسیده در نحوه صدور اسناد مالکیت بازنگری مناسب انجام شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار