تابناک مرکزی: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مکان ها و مراکز پرورشی و نیز زیستگاه های طبیعی این استان به طور کامل کنترل شد.
کد خبر: ۵۸۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ 28 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا، محسن شانقی اظهار کرد: در 21 روز گذشته نتایج پایش و مراقبت های مستمر در مراکز عرضه، پرورش، زیستگاه های طبیعی و کشتارگاه ها استان مرکزی در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منفی بوده و کانون های این بیماری مهار شده است.

وی ادامه داد: با وجود این که شرایط استان در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عادی است، اما گروه های رصد و مراقبت اداره کل دامپزشکی با حساسیت وضعیت مرغداری ها، مراکز عرضه، بسته بندی و کشتارگاه ها را زیر نظر دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع مجدد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران به واحدهایی که شرایط مناسبی ندارند مجوز مراحل جوجه ریزی داده نشده است.

دکتر شانقی یادآور شد: 14 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شامل پنج کانون در واحدهای صنعتی پرورش طیور، هشت کانون طیور بومی و یک مورد طیور مبتلا به این بیماری در تالاب میقان اراک در اواخر سال گذشته در این استان دیده و 239 هزار قطعه پرنده نیز معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان 120 میلیارد ریال به صنعت مرغداری خسارت زد.

شانقی ادامه داد: صنعت مرغداری استان مرکزی در سال 95 نیز به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خسارت 230 میلیارد ریالی مواجه شد که امسال با مراقبت و کنترل بهنگام این بیماری خسارت ها 50 درصد کاهش یافته است.

دکتر شانقی گفت:یک میلیارد و 670 میلیون ریال به منظور جبران خسارت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته به واحدهای طیور سنتی و نهاده های مرغداری های صنعتی استان پرداخت شد.

وی توضیح داد: رقم پرداخت ضرر و زیان واحدهای پرورش طیور در سال 95 بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سه میلیارد و 760 میلیون ریال بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین 2 میلیارد ریال هزینه های مصرفی برای پیشگیری، کنترل و مبارزه با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی هزینه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی آموزش و اطلاع رسانی به مرغداران و روستائیان از طریق صدا و سیما و مطبوعات، تشکیل ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قرارگاه زیستی استان، همکاری سایر دستگاه ها عضو ستاد در برخورد با کانون های آلوده، صادر نشدن مجوز جوجه ریزی برای واحدهای فاقد شرایط مناسب بهداشتی، برخورد با واحدهای متخلف، برخورد با پرنده فروشی های دوره گرد، فعالیت های قرنطینه ثابت و سیار را از جمله عوامل کاهش کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان عنوان کرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار